Vliegen

Gestart door Natalie, februari 20, 2017, 18:42:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Natalie

2.5 weken geleden heb ik een parkietje gekocht, hij was toen ongeveer 6 weken oud, nog erg onhandig maar wel super schattig. Momenteel ben ik veel thuis dus hij is bijna de hele dag uit zijn kooi. Hij 'gedraagt' zich heel netjes. Hij zit rustig boven op zijn kooi te spelen of gaat naar de lamp die naast zijn kooi staat. Naast zijn kooi heb ik ook een stuk boomschors neergelegd en hier speelt hij heel graag mee. Hij kan zich echt uren vermaken door eraan te knabbelen. Aan de muur heb ik een stokje gemaakt waar hij op kan zitten. Hier moet ik hem echt opzetten want hij vliegt er uit zichzelf niet naar toe. Dit probeerde hij in het begin wel maar dit is vaker mis gegaan. Ik ga wel vaker met hem oefenen, dan ga ik een paar meter verder op staan en dan vliegt hij wel weer naar de kooi. Maar echt uit zichzelf een andere kant op vliegen doet hij niet. Hij heeft ook nog niet veel kracht in zijn vleugels. Onlangs is de langste veer uit zijn staart gevallen want hij is in de rui.
Met welke leeftijd kunnen parkieten goed vliegen. Ik las in boekjes dat je voorzichtig moet zijn als ze voor de eerste keer uit de kooi mogen maar mijn parkietje blijft het liefste op mijn vinger staan en hij is voordat hij een vliegpoging gaat doen tijden bezig met inschatten hoe hij gaat vliegen. Soms kan hij ook een hele tijd op mijn schoot zitten met mijn spijkerbroek spelen.
Hij gaat nu ook steeds meer babbelen als ik bij hem ben. Ik heb echt het idee dat hij het naar zijn zin heeft alleen vliegt hij dus nog erg slecht. Is dit normaal voor een parkiet van ongeveer 9 weken oud?

Sara

Jouw parkietje zal inderdaad in de jeugdrui zitten. Sommige parkietjes ruien inderdaad wat heviger dan andere en kunnen daardoor tijdens de rui moeilijker of zelfs niet vliegen. Je kan dan ook best niets forceren en het parkietje lekker laten zitten waar hij wil. Na de rui zal dit vliegen wel komen. Als je zeker wilt zijn dat er niets anders aan de hand is, kan je hier altijd eens een duidelijke foto plaatsen waar de vleugel en staart van je parkietje op te zien zijn, maar nu in de jeugdrui zitten is perfect normaal dus ik vermoed dat het dat is.  :)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes