Tijd voor een nieuw maatje?

Gestart door Birgiddl, februari 05, 2017, 10:36:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Birgiddl

Beste allemaal, we hebben wat roerige weken achter de rug. 3 weken geleden moesten we onze Vera laten inslapen ivm een buiktumor  :-[. We hebben haar naar huis genomen en naast de binnenvolière gelegd zodat Troels afscheid kon nemen. Hij was er een tijd en op gegeven moment ging hij weer zijn eigen dingetje doen. Daarna was hij best ontspannen en rustig. Voordat ik echter een nieuw maatje voor hem ging zoeken wou ik zeker zijn, dat hij gezond was en heb zijn ontlasting naar de dierenarts gebracht. Bleek dat zijn ontlasting vol van "foute" bacteriën zat. Gelukkig waren we er op tijd bij omdat hij zelf nog geen zichtbare verschijnselen van ziek zijn vertoonde. Omdat Troels niet handtam is en hij 2x/dag antibiotica direct in zijn snavel had moeten krijgen, heb ik besloten, hem in de vogelkliniek op te laten nemen. Na een week was zijn ontlasting vrij van ziektekiemen maar at hij te weinig en viel hij veel af. Door bijvoeren en goede zorgen wisten ze hem zodanig stabiel te krijgen, dat hij weer wat aan kwam en gisteren eindelijk weer naar huis mocht. Wat was ik blij. Hij is nu nog ietsje in de war maar actief en veel aan het roepen.
Nu mijn vraag aan jullie - wanneer zouden jullie op zoek gaan naar een nieuw maatje voor hem? Nog even de tijd geven om bij te laten komen of snel een maatje zoeken? Mijn idee is dan om hem/haar de eerste dagen in een kooi naast hem te zetten, zodat ze aan elkaar kunnen wennen? Ook wil ik dan eerst de ontlasting van het nieuwe vogeltje laten checken voordat ik ze bij elkaar zet. Sinds hij 4,5 jaar geleden in een paardenstal was gevonden en bij ons kwam, was hij nog nooit écht alleen. Hij is de afgelopen 2 jaar 2 vriendjes kwijt geraakt.  Daarom denk ik dat hij nu naar een maatje roept.
Hartelijk dank voor jullie reacties <3

Sonja

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen bij het verlies van jullie popje.

Fijn dat het met de gezondheid van Troels weer beter gaat.
Ik weet niet wat er precies met hem aan de hand was, maar je zou voor de zekerheid (voordat je weer een soortgenootje voor hem aanschaft) kooi, zitstokjes, speeltjes en evt. speeltuin goed kunnen schoonmaken en ontsmetten met bijv. heet water met een beetje soda erin.
Voor het geval hij iets besmettelijks onder de leden heeft (gehad).

Verder denk ik dat je het beste naar je gevoel kunt luisteren, voor wat betreft de aanschaf van een vriendje/vriendinnetje voor Troels.
Jij kent hem het beste en als je het idee hebt dat hij zelf behoefte heeft aan weer een lief soortgenootje, dan is de tijd er rijp voor.



Birgiddl

Dankjewel Sonja voor jouw reactie en medeleven <3.
Troels had een darminfectie, die behandeld werd met Synulox. Na één week was zijn ontlasting weer schoon. Toen verbleef hij echter nog een week bij de vogelarts om aan te sterken. In de tijd dat hij opgenomen was, heb ik de kooi. speeltjes, zitstokken etc. grondig schoon gemaakt. Het thuis is in ieder geval gereed voor een nieuwe bewoner  ;D en nu ik Troels zie, denk ik, dat ook hij er klaar voor is. Ga straks een kooi lenen en dan op zoek naar een nieuw vriendje.

Loeky

Sterkte met het verlies van Vera. Als je het idee hebt dat Troels gelukkiger is met een maatje zou ik dat zeker doen. Beterschap voor Troels.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Birgiddl