Ontlasting in broedblok

Gestart door Tikanou, januari 21, 2017, 13:12:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tikanou

Hallo allen,

Ik ben hier nieuw en zit met een vraagje.

Mijn twee grasparkieten eten pellets en hebben een eerste broedsel; twee jongen van 13 en 15 dagen oud.
Het broedblokje zit onder de vieze pelletpoep ( geen groene bolletjes helaas) en ik merk dat er bij de kleintjes klontjes ontlasting aan de pootjes, teentjes en de kontjes blijft plakken. Geprobeerd met lauw water en wattenstokje/doekje te verwijderen, is een heel gedoe en duurt lang en de volgende dag zit het er weer  :-\
Broedblok schoongemaakt met water, is verder leeg.

Is dit normaal bij vogels die op pellets zitten?
Weet iemand hoe ik dit eventueel kan voorkomen?
Alle andere tips zijn ook van harte welkom.

Vast bedankt, Tikanou

Sara

Ik heb geen ervaring met pelletjes, dus misschien kan iemand anders je nog raad geven. Mijn ervaring is wel dat parkietjes zelf het het broedblok 'schoonmaken'. Ik vrees dat er als dit niet gebeurt, niet echt een andere oplossing is dan het zelf te doen. Hopelijk heeft er nog iemand anders ervaring mee of tips over.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sanne

De parkieten hier maken nooit zelf het broedblok schoon. Als je het zelf niet elke paar dagen schoonmaakt wordt het een vieze bende en blijft de poep inderdaad aan de pootjes plakken. Ik gebruik houtkrullen (houtvezel) op de bodem van het broedblok. In het begin als de pop eitjes gaat leggen gooit ze het er wel uit, maar later als de jongen ca een week oud zijn zal ze het meestal wel toelaten. De houtkrullen nemen ook veel vocht op en kan je makkelijk elke paar dagen vervangen door nieuwe schone houtkrullen. Zo blijven de broedblokken en de jongen veel schoner.

Ik gebruik trouwens kunststof broedblokken met kunststof inlegvormpjes. Die kan je helemaal schoonmaken zonder dat alles in de naden en kieren blijft zitten.

Sara

Oeps, sorry dat ik foute informatie verstrekt heb! :-[ Ik kon mij niet meer herinneren dat ik ooit het broedblok had moeten schoonmaken, vandaar dat ik dacht dat ze het vuil er zelf uit gooiden. Bedankt voor de correctie, Sanne.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes