Hoe kennismaken nieuwe parkiet met eerste parkiet?

Gestart door MenMenM+, oktober 17, 2016, 17:46:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MenMenM+

Hallo,

We hebben onze eerste parkiet (man, 1,5 jaar bij ons) uit logeren gebracht om de nieuwe parkiet (geslacht nog onbekend, straks 4 weken bij ons) eerst rustig te laten wennen. Op 22 of 23 oktober komt de eerste parkiet weer terug. Hoe kunnen we hen het beste laten kennismaken? Moeten ze eerst allebei in hun eigen kooi blijven (zo ja, hoe lang), moeten de kooien naast elkaar staan of juist niet, en wanneer mogen ze er allebei uit en samen in 1 kooi? De nieuwe parkiet zit in een kooi die geleend is en die is ongeveer hetzelfde als de onze. Is er een kans dat de eerste parkiet de nieuwe niet accepteert in 'zijn' kooi? We hebben een speeltuin en ook de nieuwe parkiet heeft hier al mee kennis gemaakt. Vliegen doet de nieuwe parkiet nog niet zo veel uit zichzelf, maar we hebben nog een kleine week, dus we blijven hem/haar met trosgierst verleiden ;-) Wie kan me raad geven? Bedankt vast!

Kleintjes

Je kunt de kooien naast elkaar zetten.
In 't begin zullen ze waarschijnlijk wat vreemd naar elkaar kijken, maar meestal zie je na korte tijd / enkele dagen, dat ze naar elkaar toetrekken en willen ontdekken wie die andere nou is.
Je kunt ze samen loslaten na 'n tijdje (mits je er genoeg tijd voor hebt), dan kunnen ze elkaar leren kennen en bij elkaar uit de buurt kunnen gaan als ze dat nodig vinden.
Als je ze bij elkaar gaat zetten, na gewenning aan elkaar, kun je 't beste de kooi compleet her-inrichten; dat wil zeggen de stokjes, speeltjes en dergelijke verplaatsen in de kooi. De "oude huisbaas" zal dan ook moeten wennen aan de nieuwe situatie en dan geen tijd hebben om te kibbelen met de ander.

Over tam maken kan ik je vertellen: Je bent op de goede weg, geduld is 't sleutelwoord :) (Tevens moet je wel onthouden, dat niet elke parkiet tam wordt; elk karakter is anders).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

MenMenM+

Hartelijk dank voor je reactie! Ik ben blij met je concrete suggesties en neem ze ter harte!