Parkieten zijn niet tam te krijgen...

Gestart door Tweettweet, oktober 08, 2016, 08:14:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tweettweet

Hoi, ik heb sinds een paar maanden twee grasparkietjes,  ik heb ze gekocht toen ze al tussen de twee en zes maanden oud waren. Het was misschien dom om niet twee jonge parkietjes uit het blok te kopen, maar ik dacht dat ze met zijn tweeën wel makkelijk tam te krijgen waren. Ze hebben voordat ze bij ons kwamen al bij een ander gezin gewoond.
Ik heb alle maanden tot nu geprobeerd of ze op mijn hand wilden komen met trosgierst maar ze zijn nog steeds ontzettend bang en als ik alleen langs kom lopen duiken ze al achter in de kooi. Als ik mijn hand met trosgierst in de kooi op een stokje leg, doen ze niks. Letterlijk niks. Ze bewegen niet en ze kijken alleen. Ze zijn nog nooit uit interesse vrijwillig naar me toe gekomen. Ik weet niet of het ooit nog lukt om ze tam te krijgen maar ik ben gewoon hopeloos. Ze mogen trouwens ook niet los vliegen in huis als ze niet tam zijn. Ze schreeuwen ook erg veel en er moet dan helaas altijd een deken op de kooi.....

Tips zijn erg welkom.

Kleintjes

Geduld is de sleutel, in alle gevallen.
Gewoon rustig de tijd nemen en doorgaan. Rustig 'n stukje van iets lekkers aanbieden en voor ze houden in de hand (tussen je vingers, de hele hand open is nog erg eng, vooral in 't begin). Samen durven ze meestal sneller iets dan alleen, en als de een iets doet komt de ander meestal ook vanzelf kijken. Let wel: niet elk diertje wordt (hand-)tam, ze hebben immers elk 'n eigen karakter ;)

Ik heb er hier 5 (was ooit even aantal), ze eten wel uit de hand maar komen er niet op zitten. Zelfs na al die jaren niet. Ik vind 't niet erg, kan ook zo van ze genieten :) Is maar net wat je wilt.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DarkWolf

#2
Hier ook 2 niet-tamme parkieten. Bartok die kon los vliegen en kon je terug zijn kooi in 'jagen' (het is niet jagen, ik deed een soort teken met mijn hand en dan vloog hij in zijn kooi).
Artoe daarintegen die knalt overal tegen aan...
Bartok is vorige week gestorven en Artoe durf ik niet meer los laten uit schrik dat hij zich eens te pletter gaat vliegen tegen een ruit. Dus ik ga waarschijnlijk zijn vleugels knippen, verder werken aan tam maken en hopen dat ik hem op zijn minst veilig uit zijn kooi kan laten zonder dat hij overal tegen vliegt. En als dat lukt, wil ik er een 2de bij zetten die ik hopelijk wel gewoon handtam krijg (zoals mijn 1e vogeltje, daar kon ik werkelijk alles mee!). En lukt het niet, dan denk ik dat het voor Artoe beter is dat ik hem herplaats bij iemand die een voliere heeft waar hij zijn eigen ding kan doen.

(Graag gewone nederlandse woorden, niet iedereen kent dat MSN / chat taaltje. Tevens houdt er rekening mee, dat er leden zijn die onze pagina's vertalen ;) )

job sky

soms is het inderdaad heel lastig om ze tam te krijgen, met heel veel geduld en doorzetten, op you tube zijn ook veel filmpjes over het tam proberen te krijgen, misschien daar ook even kijken? heeft ons ook veel geholpen, wij hebben ze ook al een tijdje en nog steeds bang, heel soms komen ze op de hand maar meestal niet, ik zet gewoon door , komt een dag dat ze het wel leuk vinden