Start 3de leg

Gestart door katrien, oktober 01, 2016, 13:16:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

katrien

Dag iedereen,

Ik heb een koppel grasparkieten die al 2 succesvolle nestjes hebben voortgebracht waarvan hun laatste jong vandaag is uitgevlogen. 7 jongen in totaal. Echter mijn pop is direct terug gestart met het leggen van eieren toen de laatste 2 jongen nog moesten uitvliegen. Dit is dus haar derde leg.
Ik heb hierover al wat research gedaan dat je dan best die eieren schud en het broedblok verwijderd. Maar mijn vraag hierover was of dit dan geen legnood in de hand werkt? Momenteel heeft ze een opgezette cloaca.

Groetjes,

Katrien

Sara

Er wordt inderdaad aangeraden om de eitjes en het broedblok weg te halen, omdat grasparkietjes normaal niet (uitzonderingen daargelaten) uit zichzelf broeden zonder nestgelegenheid. Aangezien dit een popje is dat al aan de leg is, is het misschien nog eerder aan te raden om de eitjes te schudden, weg te halen en te vervangen door nepeitjes. Als het parkietje merkt dat deze eitjes niet worden, zal deze stoppen met broeden. Dit zijn dus twee opties om te proberen, maar het kan wel even zoeken zijn welke methode van de twee de beste is. Mij lijkt de methode om alles weg te halen het beste, omdat een broedblok gewoonweg aanzet tot een nestje. Misschien kan je dit dus al best doen en moesten er nog eitjes volgen op de bodem van de kooi waarop het popje gaat broeden, kan je deze alsnog vervangen door nepeitjes.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes