Nieuw parkietje

Gestart door Sylviadr82, september 13, 2016, 18:48:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sylviadr82

Hoi.
heb sinds zondag een nieuw parkietje en alles gaat prima; alleen is ie soms vaak bezig om te proberen te ontsnappen.
Ik heb hem al elke dag los laten vliegen.

(leesbaarheid aangepast)

job sky

nu al los, dat is snel.
gaat hij of zij dan wel weer terug in de kooi?

Sylviadr82

Nee vanzelf gaat ie nog nie terug maar kan hem makkelijk pakken met men hand en vandaag ging ie op men vinger zitten en kon ik hem zo terug brengen naar zen kooi

job sky

knap zeg, hoef ik bij die van ons nog niet te proberen hihi

Sylviadr82

Had het zelf ook nog niet verwacht hoor maar was wel blij da hij het deed
Nou ja het ene vogeltje zal er sneller tam worden dan het andere denk ik dan

job sky

ja precies, leuk is dat juist, wij mensen zijn gelukkig ook niet allemaal gelijk

Sylviadr82


Sonja

Hallo Sylvia,

Wat leuk dat je ook zo'n vrolijke flierefluiter in huis hebt gehaald. :)

Jonge parkietjes moeten nog erg wennen aan alles, en ook aan het wonen in zijn (hoop ik ruime?) kooi.
In het begin proberen ze wel vaker te ontsnappen, dat is gedrag van voorbijgaande aard.
Wat je beter niet kunt doen, is je parkietje vastpakken.
Dat is erg beangstigend voor het diertje.
Het lijkt nu misschien of hij/zij het niet erg vindt, maar dat is maar schijn.
Je hebt hem pas vanaf zondag, een paar dagen nog maar. Daarom laat hij nu alles min of meer gelaten over zich heenkomen.
Dat wekt de indruk dat hij tam is en het vastpakken niet erg vindt, maar dat is niet zo.

Het is beter te proberen je parkiet met veel geduld te benaderen en hem -bijv. met iets lekkers zoals een klein stukje trosgierst (niet teveel want dikmakend)- op je hand te lokken.
Maar geef hem eerst maar ruim de tijd om te wennen aan al het nieuwe om hem heen.
Want dat is al een hele grote verandering voor je parkiet: Weg uit zijn vertrouwde omgeving, een nieuw baasje, een nieuw huis.
Hoe meer geduld je met je parkiet hebt, des te leuker huisgenootje zul je er t.z.t. aan hebben.

Intussen kun je bijv. hier eens kijken voor meer informatie over tam maken: http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

En dit is ook erg leuk (en leerzaam!) om te lezen: http://www.parkietenfreak.nl/r-dagboek.php

Als je dan nog vragen hebt kun je altijd hier terecht, en ook met de zoekfunctie van het forum is heel veel informatie te vinden over tam maken.

Succes en heel veel plezier met je gevleugelde vriendje.