wilt minder vaak op vinger?

Gestart door doridevogel, augustus 23, 2016, 17:13:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

doridevogel

Mijn grasparkietje heb ik nu ongeveer twee maanden. Vanaf de eerste week ging ze al bij mij op de vinger zitten. Dit doet ze bijna altijd al steek ik mijn hand in haar kooi. Nou heb ik mijn grasparkiet gisteren voor de tweede keer uit de kooi gelaten en ze vond het best interessant om rond te vliegen en objecten te bekijken. Toen wilde ze niet meer de kooi in, dus heb ik haar met twee handen vast moeten pakken aangezien ze niet op mijn vinger wilde. (ik heb haar een uurtje uit de kooi gelaten). Sindsdien wilt ze vandaag bijna nooit op mijn vinger? Dan kijkt ze naar mijn vinger en doet niks. Ik vind dit heel raar. Normaal gesproken springt ze er gelijk op!

Moet ik me hier zorgen over maken? Of is dit helemaal niks ernstigs? De eerste keer dat ik haar de kooi uit liet ging ze wel gewoon op mijn vinger zitten, nadat ze weer in de kooi zat. Heb ik soms iets fouts gedaan?

Sonja

Hallo doridevogel,

Dat je parkietje niet meer op je vinger wil komen zitten, komt omdat je haar gepakt hebt.
Daardoor vertrouwt ze je nu niet meer, en dat vertrouwen zul je eerst met veel liefde en geduld weer terug moeten winnen.
Je kunt haar beter niet vastpakken, dat is erg bedreigend voor een parkietje.

Je hebt haar pas 2 maandjes, dus dat is nog niet zolang.
Dat ze al de eerste week op je vinger kwam zitten wordt vaak aangezien voor tam zijn, maar het is in de regel meer de onwennigheid dat een parkietje de eerste tijd een beetje toegeeflijk is.
Ze hebben veel te verwerken, weg uit hun vertrouwde omgeving, wennen aan een nieuwe omgeving en een nieuw baasje....etc.

Voor tam maken heb je veel tijd, liefde en geduld nodig.
Het beste kun je je parkietje uit eigen vrije beweging op je hand proberen te lokken, en ook zelf uit en weer in de kooi laten gaan.
Niet vastpakken, daarmee doe je het vertrouwen wat je parkietje in je had weer teniet en moet je weer opnieuw beginnen met tam maken.
Beter laat je het initiatief aan je parkietje over, en probeer je haar over te halen (altijd zonder te dwingen of te forceren) bij je te komen, ze moet leren dat je hand iets leuks is, en niet iets om bang voor te zijn, dat vraagt tijd.

Succes en veel plezier met je parkietje.

Groetjes
Sonja

doridevogel

Ze heeft nu twee keer mijn vinger willen pikken. Ook bij mijn moeder. Hoe kan ik het vertrouwen terug winnen?  :(

Sonja

#3
Er is veel informatie te vinden op het forum over tam maken.
Je kunt eens zoeken met de zoekfunctie. ;)

En ook hier staan allerlei tips: http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Belangrijk is dat je niet teveel ineens moet willen, probeer (veel) geduld te hebben, en de tips op het forum en de site over tam maken, op te volgen.

Overigens komen parkietjes met een maand of 3/4 in de puberteit.
Ze gaan dan proberen hun grenzen te verleggen, uitproberen hoe ver ze kunnen gaan etc. Ook kunnen ze in die periode weleens wat gaan bijten/pikken.
De puberteit duurt tot ca. 1 jaar.

Niet reageren op het bijten, omdat je daarmee je parkiet aandacht geeft en de kans daarmee groter wordt dat ze het zal blijven doen, ze zijn immers dol op aandacht.

Wel belangrijk is positief gedrag uitvoerig belonen (met aandacht en lieve woordjes).

Wat je je parkietje ook wilt leren, waar alles mee valt of staat is dat je zelf altijd consequent bent in je gedrag naar je parkiet toe.
Dus niet de ene keer mag iets wel, en de andere keer niet.
Dat is niet duidelijk voor je parkietje en dan snapt ze niet goed wat je van haar wil en waar ze aan toe is.

Neem de tijd, dan komt het wel in orde hoor.

Groetjes
Sonja