Parkiet bang voor mensen

Gestart door Parkietlover, juli 25, 2016, 17:55:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkietlover

Mijn parkietje is bang voor mensen. We zijn net terug van vakantie en sinds we terug zijn zit ze steeds te piepen als we langs de kooi lopen of voor de kooi blijven staan. Wat kan ik daaraan doen? Ze heeft ook net haar maatje verloren maar helaas willen m'n ouders geen nieuw maatje :'(

Sara

Hoe oud is je parkietje? Heeft je parkietje ooit iets meegemaakt/is het nooit tam gemaakt? Is het dan alleen geweest toen je op vakantie was? Het is belangrijk dat je vooral veel in de buurt bent van de kooi. Vermijdt om vaak te dicht bij te zijn als dat nog te eng is. Probeer vaak rustig tegen het parkietje te praten en stap voor stap dichter bij te gaan. Als het parkietje het te eng vindt kunnen hier weken over gaan, maar als het parkietje niks bijzonders heeft meegemaakt lijkt me het straf dat het zo moeizaam gaat. Als de toenadering lukt, kan je beginnen met voeren van trosgierst, zoals bij het tam maken beschreven staat.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Parkietlover

Mijn parkietje is viereneenhalf jaar en nooit tam gemaakt omdat ze met z'n tweetjes waren en we niet wisten hoe. Inmiddels weet ik dat wel maar is ze niet een beetje oud ervoor nu of maakt dat niet uit? Ze is trouwens ziek geweest en voor haar medicijnen moesten we haar steeds vangen.

Sara

Een parkietje is nooit te oud om tam gemaakt te worden, alleen vergt het tam maken van een ouder parkietje meestal meer geduld dan van een jong parkietje. Ik zou dus aan de slag gaan met je rustig begeven in de omgeving van het parkietje en er lief tegen praten. Als dat goed gaat kan je rustig langs de kooi door wandelen of ervoor gaan zitten terwijl je lief praat. Gaat ook dat goed, dan kan je beginnen met het aanbieden van trosgierst (als het parkietje graag trosgierst lust) of iets anders lekkers door de tralies. Vervolgens kan je met iets lekkers in je hand de kooi ingaan enz. Op de site staat een stukje geschreven over het tam maken. Veel succes!

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Parkietlover

Heel erg bedankt Sara ik ga gelijk aan de slag! :D