Jongen aangevallen door Pop

Gestart door spritetje, juni 11, 2016, 12:21:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

spritetje

Wij hebben een hobbyvoliere , met een 10 poppen en 7-8 mannen. Wij hebben in het voorjaar 10 natuurblokken opgehangen , waarvan 8 bezet waren . Wij hadden gehoopt op 3 kuikens per nest , maar dit is uit de hand gelopen en we hebben 36 jongen die uitgepikt waren en van die 36 zijn we 1 jong kwijt geraakt . Wat op zich niet slecht is .

Over een week of 3 zat er een jong op de grond met bebloede neusdop op de grond , beestje binnen gehaald voor verzorging . Daarna ook nestkast gecontroleerd op de overige jongen en daarin zaten er nog 5 jongen die toegetakeld waren . Dus 6 jongen in 1 nest , de oudste had enkel wat pluimen op de kop kwijt . 2 jongere hadden beten (de ene zijn oog zat blauw en de andere zijn bovenbek was afgescheurd ) 1 met bebloedde neusdop en 2 kleinere die net in de pluimen zaten .

Geen risico genomen en ze allemaal binnen genomen. Ook omdat ze elkaar war konden houden. Ik had in de weken ervoor ook al een vogeltje moeten binnen nemen en had al pap in huis.

Een beetje radeloos over het vogeltje met de afgescheurde boven bek , en veel getreuzel over afmaken of niet ... heb ik beslist om het een kans te geven om te overleven . We zijn nu zo'n 3 weken later en de losse bovenbek hebben we vorige week kunnen verwijderen zonder bloeden . En stellen alle vogeltjes het goed , na veel vroeg opstaan en laat gaan slapen begint het zijn vruchten af te werken en zien we resultaat in hun herstel .

Zijn ook erg vrolijke diertjes en blijven tot nu toe nog bijeen . De 2 oudste zijn genoeg hersteld en mogen volgende week naar hun nieuwe thuis , 1tje gaat mee met de 10 anderen die opgehaald worden door iemand die ze in een grote voliere gaat houden en 1tje gaat als het groot genoeg is naar een man die het heel veel liefde wil geven :) en de jongste en die met zijn bek blijven voorlopig bij mij .

Foto's volgen nog van in het begin en nu ,maar voorlopig lukt het uploaden niet goed.

spritetje

de jongen die het er ergst aan toe waren :
Blauw oog , heet nu Charlotte voor en na



Emoe , jong met de kapotte bek ,helaas geen zo'n duidelijke foto's , vogeltje heeft geen bovenbek maar , maar begint te eten en kan goed klimmen



Junior de jongste


Wacko Yacko


Astrid die de boel warm houd


Roosje


Eerste dagen in huis :



Kleintjes

Beginnen goed te herstellen.
Eten ze allemaal al zelfstandig / zelfstandig genoeg van de zaadjes?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

spritetje

de 3 grootste wel , de 2 kleintjes zouden wel eens een zaadje proeven maar dat is geen garantie dat ze er op overleven . Deze zonder bovenbek eet voorlopig mee met de kleintjes , deze kan nog geen zaadjes eten . Ik hoop dat het diertje gauw een manier vind om er te eten . De wonde is goed hersteld , nu met veel geduld wachten of er eventueel wat terug komt . De VA zei dat het met een goede opfokvoeding misschien wel goed komt , maar geen garantie .

Volgende week gaan er 2 naar mijn zus , de grijs-bonte mag terug in de voliere . De geel-grijs bonte (yacko) en de Junior blijven nog een tijdje zodat ik zeker weet dat ze goed eten . Emoe (de bovenbekloze) blijft ook nog even , misschien moet ik een huisje zoeken die zijn/haar zorg erbij kan nemen. Ik hou ze ook nog graag samen zodat ze elkaar wat gezelschap kunnen houden.

Moeder heeft nu kinders gemolesteerd en toch nog geen ei te vinden in haar nestblok .

spritetje

Heel slecht nieuws , Yacko heeft het niet overleefd . Vorige week heb ik het erdoor gekregen maar vandaag niet meer . Vorige week met vocht toe te dienen en bij te voeren het diertje erdoor gekregen . Ik zag gisteren dat zijn kropje niet goed leegde en vanmorgen nog niet veel minder was . wel wat voer en vocht toegediend . In de warmte gezet , maar helaas kom ik daarnet thuis van boodschappen was het diertje overleden . Het was al een zwakker beestje met karakter die goed kon bijten , maar helaas heeft zijn gezondheid er anders over beslist. Ik ben er kapot van , al dat werk ... al die uren dat je ermee bezig bent ... een les voor mij ...ik heb er nu nog 2 die gevoerd moeten worden en ik ga zeker extra opletten dat ze geen overdaad krijgen van voer . Yacko's dood is vast mede door mij veroorzaakt omdat ik het diertje teveel gegeven heb  :'( , yacko was ook de enige die nog geen zaadjes at , Junior die veel jonger is is veel kwieker

Loeky

Ah, dat is slecht nieuws, maar je hebt je best gedaan en soms beslist de natuur anders. Geef jezelf niet de schuld van de dood van Yacko. Sterkte gewenst!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

spritetje

charlotte en roosje zijn gisteren vertrokken naar hun nieuwe huis .

Sinds ze weg zijn eet Junior al zelfstandig , of dat denk ik toch ... kropje vol en het eet zaadjes of het krijgt eten van een broer/zus . Net papje voor junior overgeslagen wegens te dikke krop . Is ook in een paar dagen veel veranderd , zit mooi in de veren en heeft een groeispurt gehad .

Emoe is een ander verhaal en een nog een lange weg te gaan , naar afwachting om te zien of zijn/haar bovenbek terug groeit heeft het diertje nog 3 x daags voeding nodig . Ik heb ook de pap dikker gemaakt , onderbek al een beetje bijgewerkt en bovenbek begint terug te komen (denk ik) . Maar het diertje is gelukkig , poetst zichzelf en probeert hier en daar een beetje zaadjes te eten .

Yacko was een goede les voor mij en eigenlijk mag ik mij er niet zo aan hechten , maar ja ik heb nu eenmaal meer iets met gevederde vriendjes dan met een hond/kat/ander haarbeest . En velen vinden het vreemd dat ik mijn jongen nu op een hoge plaats van belangrijkheid zet . Zelfs mijn vent . Ik heb ervoor gekozen om ze zo goed mogelijk groot te brengen , dus moet ik doorzetten . Daar hebben zij niet om gevraagd , ik eigenlijk ook niet want ik had liever gezien dat hun mama hun groot zou brengen.

spritetje

even een duidelijke foto van de vogel zonder bovenbek
onze Emoe




spritetje

moemoe en junior stellen het goed , ze zitten sinds 2 weken in de voliere bij de andere parkieten .

moemoe eet desondanks zijn halve snavel goed de zaadjes en eigenlijk is het wel grappig om te zien hoe hij een poging doet om anderen een kroelbeurt te geven met zijn tong  ;D

job sky

fijn dat het zo goed gaat, hopen dat het zo blijft maar dat komt nu vast wel goed

spritetje

ik denk dat het veel scheelt dat hij zo opgegroeid is , dat hij niet weet wat het is om met een volle snavel te eten. Ik zal straks eens een nieuwe foto proberen te maken  ;)

spritetje