Nieuw parkietje overgenomen uit binnenvoliere

Gestart door nrooij, mei 10, 2016, 13:49:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nrooij

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen zaterdag een valkparkiet overgenomen van iemand. Het beestje heeft een paars ringetje om, dus mijn gok is dat hij zo'n 7 jaar oud is. Nu heb ik een aantal vragen wat betreft het gedrag van mijn parkiet.

Hij is vrij stil en trilt een beetje, maar ik heb gelezen dat dit kan komen doordat hij moet wennen aan mij en zijn nieuwe omgeving. Ook valt het me op dat hij vaak nadat hij uit zijn kooi is geweest een klein beetje bol gaat zitten (wel op zijn stok), en dat hij zijn rechter oog soms een tijdje open en dicht knippert. Dit is niet constant, maar het viel me wel op. Hij is dan ook vaak stilletjes. Kan dit zijn omdat hij moe is van het rondlopen/vliegen? Hij heeft altijd in een kleine kooi gezeten met 3 andere parkieten. Ruim 2 keer kleiner dan waar hij nu in zit, en is dus weinig beweging gewend.

Ik dacht laat ik maar even een post hier plaatsen, want ik maak me toch een beetje zorgen.

N@th@lie

Hij zat eerder met 3 andere parkieten lees ik,maar is hij bij jou dan helemaal alleen?Of heb je nog andere vogels die als gezelschap kunnen dienen?Het is natuurlijk wel een erg grote overgang van eerst met vriendjes in een kooi van alleen naar een ander adres en in een vreemde kooi,dat heeft wel tijd nodig.Maar ik zou eerst een paar dagen aanzien of het beter gaat en of hij niet ziek is en er dan zsm een maatje bij zetten.Parkieten zijn niet geschikt om alleen te leven zonder soortgenoten,dan vereenzamen ze(een mens kan nooit en te nimmer een andere vogel vervangen,hoe goed bedoeld dan ook...)

nrooij

Bedankt voor je reactie. Ik wil er graag zo snel mogelijk een tweede parkiet bij zetten, maar weet niet of ik dit beter met een mannetje of vrouwtje kan doen. Mijn parkiet is een mannetje, maar omdat er zo weinig vrouwtjes aangeboden worden zal ik eerder voor een mannetje er bij kiezen. Kan dit zomaar? Mijn parkietje slaapt vrij veel overdag en heeft een paar momenten dat hij wat drukker is. Ziek ziet hij er niet uit.

N@th@lie

De beste combinatie waarbij de meeste kans van slagen is een mannetje en een vrouwtje.Twee mannetjes gaat meestal ook goed(twee vrouwtjes juist vaak weer niet),ik zou dit zeker proberen.Heb je eventueel een tweede (leen)kooi waarin je een nieuwe parkiet tijdelijk kunt laten wonen?Dan kun je de twee kooien tegen elkaar aanzetten en ze eerst op die manier rustig aan elkaar laten wennen,vervolgens laat je de vogels beide buiten de kooi los en kunnen ze elkaar in  het echt ontmoeten,als dit ook allemaal goed gaat maak je de uiteindelijke kooi schoon en verander je de speeltjes van plaats en zo zorg je dat het voor beide een beetje "nieuw"is en laat ze dan samen in 1 kooi.Zorg voor 2 voerbakjes zodat de ene niet het bakje kan claimen en de ander niks te eten heeft.De eerste dagen kunnen ze nog een beetje "bekvechten"om de rangorde maar zolang het geen echt vechten is lekker laten gaan en dan komt het vanzelf goed.Ik vind het ontzetten tof van je dat je er een parkietje bij wilt nemen,ik denk dat je huidige parkietje er enorm van zal opknappen.Laat je nog eens weten hoe het gaat als de 2 e er eenmaal is?

nrooij

Helaas heb ik geen tweede kooi om ze tijdelijk apart te houden. Weet je misschien een andere manier, of moet ik ze dan toch maar meteen samen zetten? Ik ga mijn best doen om er een vrouwtje bij te zetten, zo snel mogelijk.

N@th@lie

Dan zou ik niet moeilijk doen en er gewoon maar eentje bij zetten,jouw parkietje is in ieder geval andere parkieten gewend en zal daarom niet verkeerd op een andere vogel reageren.De eerste manier die ik beschreef ik de meest "veilige"manier om ze bij elkaar te introduceren,maar nood breekt wetten en als je geen tweede kooi hebt dan maar gewoon hup bij elkaar en aankijken.De kans dat het fout gaat is aanwezig maar ook weer niet erg groot.Succes! :)

marlouche

Ken je de site van peerby? Als je je daar inschrijft, kun je zelf een aanvraag doen voor een leenkooi bij jou in de buurt.
Zelf ben ik daar ook enorm mee geholpen toen ik mijn tweede parkietje kreeg.

Peerby is een site die mensen tijdelijk kunnen helpen aan een bepaald produkt. Je kunt dus dingen tijdelijk lenen van een buurtgenoot van je.

Succes!


N@th@lie

Of anders misschien op Marktplaats kijken,vaak heb je voor een tientje al een kooi.Hij hoeft niet mooi te zijn het is maar voor tijdelijk. ;)

nrooij

Bedankt voor het advies. Ik heb besloten heb tijdelijk los in de kamer te laten tot ik terug ben, dan neem ik de kooi mee om het tweede parkietje op te halen. Uiteraard is er iemand in de kamer aanwezig. Ik heb een paar stokken aan de muren bevestigd waar hij af en toe op zit, dus dit moet geen probleem zijn. Vanmiddag ga ik het parkietje halen. Ik laat jullie weten hoe het is gegaan.

N@th@lie

Oh spannend!!!! :D Ben nu natuurlijk wel erg nieuwsgierig hoe het allemaal gaat.Ik zal even stevig duimen dat het gewoon allemaal hartstikke goed gaat en je nu twee blije parkietjes hebt. :)

nrooij

Het is gelukt hoor. Toen ik met het vrouwtje binnen kwam sprong de ander gelijk op de kooi en wou naar binnen. Ze moeten nog wel wat aan elkaar wennen, maar ze zitten elkaar gelukkig niet in de weg. Het vrouwtje is nog vrij bang, maar dat komt wel goed. Net een beetje trosgierst gegeven waar ze voorzichtig van at. Voor zover ik kan zien heeft het vrouwtje nog niet gegeten of gedronken, maar dat zal wel komen omdat ze erg moet wennen. Nogmaals bedankt voor het advies jongens!

N@th@lie

Aaaaahhh leuk!!! ;D Komt vast helemaal goed als ik het zo lees!!Ze heeft even nodig om alles te vinden en ontdekken,maar ze zal best snel wennen zeker met een maatje naast haar in de kooi.Veel plezier met de parkietjes! :)

N@th@lie

Hoe gaat het nu tussen de twee vogeltjes?

Kleintjes

Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

N@th@lie

#14
Bij gebrek aan actieve leden heb je dat natuurlijk al snel....(sorry maar het is hier echt uitgestorven...ik kijk dagelijks maar zie al weken na genoeg geen nieuwe berichten om op te kunnen reageren...)

Dit is nergens voor nodig. We hebben 'n mooie chat ruimte die altijd beschikbaar is.
Dit gaat dus op slot.