Phoenetisch Praat Gedrag

Gestart door thexfile, december 07, 2005, 16:22:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

thexfile

oke ik heb al gezocht met dat zoek ding en ik heb tog nog een vraag over het "praten"

is het nu zo dat sommige parkieten dus niet echt lettrelijk praten , maar meer woorden na bootsen met melodieuze en bijna phoenetsche klanken zoals je het in een woordenboek leest ???

en dan bedoel ik dat je dingen hoord waar van als je goed luisterd dat je lettergrepen hoord en korte en lange klanken die dan zouden kunnen lijken op woorden die ik ze zeg of die ikzelf veel gebruik ???

want zo af en toe dan denk ik bij mezelf ben ik nu gek of hoor ik "dankjewel"

of mijn naam "felix" en als ik dat bijv ander vertel die geen parkieten hebben dan verklaren ze me voor gek.... :-S

zo van je zal wel te veel met die beesten bezig zijn want het stijgd naarje hoofd....

ben ik nu gek of hoe zit dat nu ??

Sonja

Hoi Thexfile,

Parkietjes die beginnen met praten, bootsen eerst de klanken na.
Dat wordt steeds duidelijker, tot je op een dag aangenaam verrast zult worden doordat je parkiet het betreffende woordje zegt! :)
Hou hierbij wel in gedachten dat niet ieder parkietje zal leren praten.

Groetjes, Sonja.

thexfile

CiteerHoi Thexfile,

Parkietjes die beginnen met praten, bootsen eerst de klanken na.
Dat wordt steeds duidelijker, tot je op een dag aangenaam verrast zult worden doordat je parkiet het betreffende woordje zegt! :)
Hou hierbij wel in gedachten dat niet ieder parkietje zal leren praten.

Groetjes, Sonja.
[snapback]17827[/snapback]

zo iets had ik ook mee gekeregen ,maar ik dacht maar dat ze zich zouden specificeeren zeg maar op 1 woord en dat dan duidelijker maken zeg maar... maar wat ik dus nu gemerkt heb is dat dat mannetje sinds ik hem heb die klanken dus aan het uitbrijden is zonder dat ik dus nou tastbare woorden hoor al komt het woord "tja"al echt goed in de richting en de rest is seg maar dat klanken en lettergrepen ding....

betekend het nu dat elke klanken ding wat ik zeg maar hoor later een echt woord woord wat hij gaat zeggen want dan worden het er wel erg veel....??

en ja wanner gaat hij over van die klanken naar echte woorde dus ??

Sonja

Hoi Thexfile,

Je kunt het beste je parkietje 1 woordje tegelijk proberen te leren, dat gaat het beste.
Je kunt daarbij niet voorkomen dat je parkiet uit zichzelf veel gehoorde woorden en/of geluiden in huis na gaat bootsen, als hij dat wil.

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

Parkieten bootsen inderdaad de klanken na.
Niet alleen van woorden: ook het piepen van een kastdeur, of andere geluiden worden moeiteloos nagedaan.
Het is zo dat na verloop van tijd associaties gelegd kunnen worden bij bepaalde woorden. Met andere woorden: je parkiet kan bij het horen van het woord "badje" al naar de kraan toe gaan vliegen.
Wat nog grappiger is, is dat parkieten zelf nieuwe woorden maken uit bestaande woorden die ze al kennen.
b.v. Zegt je vogeltje de woorden "schattebout" en "snoezepoes", dan heb je kans dat hij ineens "schattepoes" gaat zeggen.......




Sonja

Hahaha dat klinkt me bekend in de oren! :P

Joepie maakt ook zijn eigen woord-combinaties: Geen theedrinken, maar "kusjedrinken", en zo heeft hij er nog wel meer. :D

Groetjes, Sonja.

thexfile

hihih is wel grappig allemaal...

moet dus zeggen ik leer ze absoluut geen woorden is leuk als ze uit zigzelf beginnen maar ben er niet op uit om hun dat aan te leren.....

maar wat ik dus wel frapant vind is dat hij zelf met steds nieuwe aan komt zetten zonder seg maar 1 woord goed te leren... en dat snap ik nu niet is dat nu luiheid ?? of licht dat aan mij dat het juist normaal is dat ze met ene hele boel woord geluiden zeg maar beginnen en dan het ene en ander woord gaan ondwikkelen ???

die pratende parkiet is dus al 7 jaar en begind dus het laaste jaar zeg maar dus tit te vertonen hij was erg verwaarloosd bij zijn vorige eigenaar.... ben blij dat hij zich beter voeld en dit doet.... al zou ik soms best graag willen dat hij bijv zijn woorden beter zou leren....

maar zijn vocabulair is ongeveer dit , wel dit denk ik te horen :
- ja
- tja
- ja ja (etc.)
- Oo
- felix
- kiwie
- dankjewel
- jahoor
- neehoor
- jawel
- wel
- wat doe je
- oei oei oei
- kom je
- agggg

is al heel wat , maar dus allen "ja ja" , "ja" , "tja" , "Oo" kan je dus duidelijk horen , maar dat zijn denk ik ook wel de makelijkste klanken om te maken....

maar jammergenoeg is hij dus niet zo als die japanse parkiet.....

Parkieten-Freak

#7
Ja, parkieten pikken gewoon woorden op, ook als ze andere woorden nog niet goed kennen. Sommige woorden leren ze nooit helemaal goed. Ik heb geprobeerd aan mijn vorige parkiet (die ontzettend goed kon praten) de woorden "gevleugelde vriend" te leren. Het woord "gevleugelde" krijg zij vreemd genoeg niet "uitgesproken".....ze maakte er steevast "gevloged vriend" van.
En...parkieten zeggen meer dan je denkt. Zeker als ze de smaak te pakken hebben, dan berg je maar.
Zo ook mijn vorige parkiet.
Ik zette haar altijd op de kooi als ik even naar de WC moest.
Heel leuk als je visite hebt, en de parkiet begint spontaan uit de school te klappen met de mededeling "vrouwtje plassen......." :unsure:

Het woord "ja" is ook hier erg in trek.
Hij zegt het ook op verschillende manieren, dat maakt het zo grappig..... ;)


Missa

CiteerParkieten bootsen inderdaad de klanken na.
Niet alleen van woorden: ook het piepen van een kastdeur, of andere geluiden worden moeiteloos nagedaan.
Het is zo dat na verloop van tijd associaties gelegd kunnen worden bij bepaalde woorden. Met andere woorden: je parkiet kan bij het horen van het woord "badje" al naar de kraan toe gaan vliegen.
Wat nog grappiger is, is dat parkieten zelf nieuwe woorden maken uit bestaande woorden die ze al kennen.
b.v. Zegt je vogeltje de woorden "schattebout" en "snoezepoes", dan heb je kans dat hij ineens "schattepoes" gaat zeggen.......
[snapback]17832[/snapback]

Hoi,
Poco doet dit ook, als je zoentje zegt komt hij met zijn bekje door de tralies en komt hij kusjes geven, ook als hij uitvliegt!
Grappige woordjes maakt hij ook! Hij kan dus Poco zeggen en Missa, daar maakt hij Pomissa van, echt hilarisch!
Verdere vocabulair:

"Poco zoentje é"
"Zoentje"
"Missa zoentje"
"Jootje"
"Waar is Missa"
"Pocje" (wij zeggen soms om te lachen tegen hem pocje, dit heeft hij dus overgenomen, echt grappig)

Tis echt plezant hé, zeker als hij aan zijn serenade begint is hij niet meer te stoppen! Als ik gans de namiddag in de woonkamer zit bij hem dan is dat praten van de eerste tot de laatste minuut! Hij is onstopbaar!
Hij gaat vaak ook in zijn badje gaan praten omdat dit een galmend geluid geeft en dit vind hij leuk!

Groetjes Missa



thexfile

ihihi tanx leuke reacties allemaal....

wilde jullie dit niet onhouden....

gister deed blauwtje dus weer wat vreemds....

echt een komplete dialoge... heb hem niets geleerd....

twas zo :

ik had het licht uitgedaan om 10 uur gisteravond en zat nog wat tv te kijken...
( ze staan naast de tv dus voor mijn neus aan het eind van mijn bed ben klein behuist )

dus op een gegeven moment was ik stil zij hij dus

B = "felix"
F = "ja blauw"
B = "slaap je al"
F = "nee hoezo"
B = "ik niet"

kon niets anders doen van met mijn verbaazde stem zeggen "goed zo blauwtje goed zo"

blijft een grappig kereltje....

emeline

Onze Piet kwam al pratend aanvliegen op een dag. We mochten hem houden van de vorige eigenaar. De vogel vertelde ons dat hij Piet heette en van 'lekker zingen' houdt. (tussen het kwetteren en piepen zegt hij vaak;'Lekker zingen.')
Ik heb het idee dat (Piet wel) parkieten contact willen maken door geluiden te immiteren. Je moet er snel om lachen en dat zorgt voor een hechte band. Daar worden vogels wel gelukkig van, denk ik. Als je een woord of zinnetje per keer leert, dit vaak herhaalt, in een gezellig onderonsje, zal je parkiet het denk ik snel kunnen leren.