Parkiet blijft maar eieren leggen

Gestart door Siem2016, maart 24, 2016, 13:43:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Siem2016

Onze grasparkiet van ongeveer 1,5 jaar oud blijft sinds 8 maanden maar eieren leggen.

Wat is de situatie
- Zit alleen in een kooi en er is nooit een mannetje bij geweest
- Heeft geen broedblok of hokje waar ze in kan broeden, eieren legt ze gewoon onder in de kooi
- Ze reageert "verliefd" (neemt paringshouding aan) op de heer des huizes, deze geeft haar inmiddels geen aandacht meer om het niet te bevorderen
- Begint ook al "verliefd" te reageren op vrouwelijk baasje als die haar aandacht geeft.
- Ze is continu aan het nestelen. Gooit bodem materiaal (houtsnippers) uit de kooi, maakt kuiltjes, gooit zaadjes naar buiten.
- Ze heeft een touw, een schommel en een trap. Er zijn verschillende stokjes en een knaagblok voor snaven en nageltjes.

Wat hebben we tot nu toe geprobeerd:
- Eieren laten liggen geprobeerd (ze blijft een aantal weken broeden waarna ze de eieren kapot maakt en opnieuw begint)
- Eieren weghalen geprobeerd (nadat het nestje volledig was) (ze gaat gelijk weer nestelen onder in de kooi en legt binnen een aantal dagen nieuwe eieren.
- 24 uur in een compleet donkere ruimte geprobeerd
- de kooi op wintertijden afdekken zodat het donker is en ze denkt dat het winter is, ook geprobeerd

Niets helpt.

Het lijkt me niet goed voor de vogel zelf dat dit zo door gaat. Ik heb gelezen dat ze hierdoor erg verzwakken. De vogel komt hierdoor ook niet veel meer buiten de kooi omdat ze gemeen gaat bijten en erg last heeft van flinke grote boodschappen als ze eieren legt (wat ze dus continu doet)

Heeft iemand advies wat we het beste kunnen doen. Budget voor een vogelarts is er helaas even niet. Zou ze beter af zijn in een voliere bij andere vogels. Zou ze misschien bevrucht moeten worden door een mannetje... Ik weet het echt niet meer. Ik vind het ook zielig als ze hierdoor straks ziek wordt.

Groeten,
de baasjes van Siem

kristofdb

Hey Siem

Heb ik nog nooit van gehoord.. Ik zou een dieet van enkel zaden proberen. Misschien dat dat de drang wat afremt. Ofwel moet je haar eens laten paren met de man..?