Moet ik mij zorgen beginnen maken?

Gestart door Nachtegaal, maart 03, 2016, 19:53:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtegaal

Mijn grasparkiet heeft last van de rui, is actief overdag, maar tegen de avond aan is hij vrij stil. Wat mij opvalt is dat hij soms in zijn kooi zit met de staart recht naar beneden.

Is dit een normaal iets? Hij heeft wel veel last precies van jeuk. Het enige eten dat hij krijgt is het gewone vogeleten met fruitstukjes in. Meestal bij de rui geef ik ook eivoer bij en maagkiezel. Gisteren heeft hij nog eens een trosgierst gekregen omdat ik ergens gelezen had dat als een grasparkiet in de rui zit, het goed is voor zijn conditie om een beetje krachtvoer (in dit geval trosgierst) bij te geven.

De stoelgang lijkt normaal.

Kan iemand mij meer raad geven?


Iris7

Volgens mij is dat vrij normaal. Qua voedsel is het belangrijk om altijd maagkiezel en eikrachtvoer aan te bieden. Bij sommige merken zit eikrachtvoer al door het zadenmengsel heen, dus dan hoef je alleen tijdens de rui eikrachtvoer aan te bieden. Voor zover ik weet is trosgierst geen krachtvoer, eerder 'lege' calorieën, maar af en toe een stuk kan geen kwaad.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Essie72

Heb inderdaad gehoord dat parkietjes zich tijdens de rui niet altijd optimaal voelen en minder energie hebben dan normaal. Het rui-proces kost hen ook energie. En zeker als je Pietje overdag lekker speelt zou ik me geen zorgen maken. En aan de foto's zie ik geen bijzonderheden. Extra eivoer is goed voor ze!