Maatje ineens dood

Gestart door Essie72, februari 29, 2016, 08:47:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Essie72

Ongelofelijk maar waar, gisterochtend toen we opstonden, hebben we compleet onverwachts een van onze kleine meisjes dood op de bodem van de kooi gevonden. Nog vrij warm. De avond daarvoor heeft ze nog heerlijk los gevlogen, lekker gespeeld met haar zusje en zelf de kooi weer ingekropen om op haar schommeltje te slapen. Geen teken van ziekte... Niets! Ook helemaal niets aan het kleintje te zien. We snappen er niets van en zijn intens verdrietig. Ze was pas net één jaar. Hoe kan zoiets toch zomaar gebeuren?

Nu maken we ons erge zorgen over haar zusje. Ze zijn hier samen in de december 2014 komen wonen en zijn samen elke seconde van de dag bij elkaar geweest.
Als de een maar even op een andere kast zitten, riepen ze elkaar al...

Nu is dit kleintje alleen. Ze heeft gisteren een vrij goede dag, veel gespeeld en erg ondeugend geweest. Goed gegeten. We hebben een paar keer het lijfje van haar maatje laten zien en ze heeft er even aan gepikt. Het leek haar verder niet zo te raken, behalve dat ze steeds roept... Maar geen antwoord krijgt  :'(

Nu hebben we het geluk dat we sinds een paar maanden twee kleine andere parkietjes verzorgen die eigenlijk niet van ons zijn. Ze hebben elkaar altijd geduld, maar niet te intens of te dichtbij. Nu heeft ons overgebleven meisje gisteren steeds hun aanwezigheid opgezocht, maar de twee anderen vinden dat maar raar en vliegen dan weg. Ze wilde gisteravond ook niet alleen in haar eigen kooi slapen, maar is bij het andere stel gekropen. Gelukkig mocht ze daar de nacht doorbrengen, ondanks enige verwarring want iedereen is ineens zijn eigen plekje kwijt.

Deze ochtend is ze weer flink aan het roepen, maar nogmaals geen respons natuurlijk. De andere twee dulden haar wel, maar willen haar niet te dichtbij hebben. Ze komt ons wel opzoeken, wat ze anders nooit zo deed. We krijgen nu kusjes terwijl die eerst nogal wat sporadisch waren. Het lijkt of ze nu wat tammer aan het worden is

We maken ons bezorgd om ons kleine meisje. Hoe moet dat nu? Moeten we een nieuw maatje halen, met het risico dat ze niet klikken? Moeten we eerst afwachten of ze aansluiting vindt bij de andere twee? Hoe moet dat met de kooien? De kooi van ons 'leenduo' is echt te klein voor drie en wie zegt dat ze het overdag met elkaar kunnen vinden als ze er niet uit mogen?

Wij zijn benieuwd wat jullie voor adviezen hebben?

Sara

Allereerst veel sterke met dit verlies. Ik begrijp het niet helemaal goed denk ik over het leenduo, dat zijn parkietjes die dan wel eens terug naar de eigenaar moeten, neem ik aan? In dat geval zijn zij natuurlijk geen oplossing. Wat is het geslacht trouwens van deze twee parkietjes? De voorkeur gaat in ieder geval meestal naar een even aantal parkietjes, omdat parkietjes vaak paartjes vormen en er anders ééntje het vijfde wiel is.
Ik zie dat het om twee meisjes gaat die je samenhield. Het zijn dan misschien zusjes, maar twee popjes gaat vaak een lange tijd goed en daarna plots fout waardoor ze gescheiden moeten worden, omdat popjes erg dominant kunnen zijn/worden. Er zijn ook een paar gevallen waar twee popjes goed blijft gaan, maar als je opteert om een nieuw parkietje bij haar te zetten zou ik voor een mannetje kiezen omdat het best te voorkomen is dat het plots fout gaat en je dan alsnog een parkietje moet wegdoen/apart plaatsen. De beste oplossing lijkt me dus eigenlijk om voor haar een mannetje te zoeken en te kijken of dat klikt. Best zet je hem eerst in een aparte kooi, naast haar kooi. Zo krijgt het nieuwe parkietje eerst de tijd om aan de nieuwe omgeving te wennen en nog aan zijn nieuwe huisgenootje(s). Na ongeveer een week kan je ze dan eens samen laten vliegen of bij elkaar laten en kijken wat dat geeft. Meestal wordt in het begin wel wat de rangorde bepaalt, soms gaat het gelijk al goed. Het is in ieder geval belangrijk om niets te overhaasten.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Essie72

Het 'leenduo' is hier al sinds september. Zijn van mijn nichtje, die twee baby'tjes heeft en daardoor weinig tijd. Ze konden daar weinig uit de kooi, dus daarom zorgen wij voor ze. Weet eigenlijk niet of ze nog wel naar 'huis' gaan. Weet niet eens of ik ze nog wel kan missen! Ze zijn dus eigenlijk al een half jaar samen en ook in tijden van 'vakantie' en 'verhuizing' waren ze hier. Horen ook al bij de inboedel

Ben al heel blij dat onze Happy vannacht bij Binkie en Dotje heeft mogen 'overnachten'. Happy wil niet eens meer in de buurt van haar eigen (veel grotere) kooi komen...

Essie72

We hebben een van de twee kooien weggehaald. Ze hebben nu al twee nachten bij elkaar in de grote kooi geslapen. Overdag spelen ze nu veel met elkaar. Happy (het overgebleven kleintje) doet nu ineens dingen die ze nooit heeft gedaan ;) Het is alleen even spannend of ze ook met z'n drietjes overdag goed in de kooi met elkaar omgaan. Het lijkt gelukkig alsof Happy er weinig last van heeft dat haar zusje er niet meer is. Wij hebben er waarschijnlijk meer verdriet van...