Parkiet kan niet vliegen

Gestart door remcopeters, februari 27, 2016, 21:20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

remcopeters

Ik heb in oktober 2015 2 parkieten gekocht bij een kweker. Ze mochten toen net een paar dagen van het nest af. 1 van de 2 is helemaal in orde en vliegt vrolijk rond (Miles). De ander echter (Moose), kan al vanaf het begin niet vliegen. De kooi staat op een tafeltje en als hij vanaf de kooi aanzet om te vliegen, dan zakt hij in een schuine lijn al fladderend naar de grond. Van de grond komt hij niet omhoog en blijft het bij fladderen en springen.
Miles is dan wel zo lief om direct bij hem te komen zitten.

Wie kan mij vertellen wat er met Moose aan de hand is en of ik er iets aan kan doen om te zorgen dat hij op termijn samen met z'n maatje rond kan vliegen?

Om jullie verder te helpen heb ik een foto van Moose en Miles bij deze post toegevoegd. Moose (de parkiet waar het hier om gaat) is de lichtblauwe met het gele kopje.

Iris7

Op de tweede foto lijkt de linkervleugel korter dan de rechter, misschien dat dat het is. Heb je een duidelijker foto van de vleugels en de staart?
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

remcopeters

Zie bijlagen voor nieuwe foto's. Zijn deze voldoende duidelijk?

De "lange veer aan de vleugel" waarvan er aan de rechterkant 1 zit en links niet, groeit wel aan maar valt dan ook weer uit vrij snel.

Iris7

Misschien heeft hij kruipersziekte of iets anders onder de leden, maar daar heb ik geen verstand van. Het is in ieder geval niet zoals het hoort.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Blauwtje

Mijn groengele grasparkiet kan ook niet vliegen en niemand kan mij vertellen hoe dat komt.

Sonja

Je kunt het beste even een foto plaatsen van je parkiet?

Sara

De grasparkiet van de topicstarter heeft zo te zien inderdaad kruipersziekte. Dit grasparkietje zal hoogstwaarschijnlijk dus nooit kunnen vliegen. Je kan wel wat maatregelen treffen om het zo comfortabel te maken, zoals bijvoorbeeld laddertjes voorzien waar nodig. Om het parkietje uit de kooi te laten spelen, kun je bijvoorbeeld zorgen dat er een parkietenspeeltuin op de kooi is of dat de kooi met een laddertje verbonden is met een speeltuin. Hier lees je meer over kruipersziekte: https://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Baloetje

Ik heb ook een vraagje dat wellicht in dit topic besproken kan worden.
Ik ben Anouk en sinds maandag heb ik twee nieuwe huisgenootjes: Baloe en Lowie, twee blauwe mannelijke, grasparkietjes van 4 maanden oud.
Al snel zaten ze goed in hun vel na de verhuizing en klauterden ze in het rond, aten en dronken ze waar ik bij zat en reageerden ze goed op mijn hand in de kooi. Sinds vandaag (6 dagen na verhuizing) eten ze uit de hand! er op zitten is nog te eng.

Nou valt me op dat Baloe heel klunzig is ofzo, hij valt vaak, schat diepte slecht in. Het klauteren gaat goed, al struikelt hij wel eens, maar vliegen is een soort gefladder dat nergens op lijkt.

Iemand een idee wat dit kan zijn?
Hij was de kleinste uit het nest, dus misschien nog wat zwakke spiertjes omdat hij minder voer at?

Ik geef ze een mineraalblokje, gemengd zaad, eikracht voer, maagkiezel en basilicum en trosgierst als snoepje om te trainen. Fruit willen ze nog niet aan.

Hopelijk kan iemand me helpen!

Groetjes Anouk