Dobby; nieuw parkietje van ong 5 weken

Gestart door Dobby_Tanja, februari 20, 2016, 17:10:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dobby_Tanja

Goedemiddag,

Vanochtend heb ik mijn nieuwe vriendje/vriendinnetje Dobby opgehaald, hij/zij is nu ongeveer 5 weken oud wellicht dus nog een weekje te jong als ik de verhalen hier lees. Vroeger heb ik altijd een heel tam parkietje gehad en ik heb heel veel zin om met Dobby aan de slag te gaan.

Sinds Dobby in het kooitje zit is hij vrijwel gelijk op het voedselbakje gaan zitten en daar zit Dobby nu nog steeds. Ik heb net ongeveer een half uurtje rustig bij het kooitje gezeten en zitten praten/fluiten. De oogjes gingen rustig dicht en hij reageert met het hoofdje wel op mijn stem, soms kwam er wat beweging in het snaveltje.

Ik maak me geen zorgen want ik begrijp dat Dobby even rustig moet wennen aan de nieuwe omgeving. Toch vraag ik me af of iemand een indicatie kan geven hoe lang ongeveer 'normaal' is voordat het kooitje wordt onderzocht en wanneer hij/zij begint met geluidjes maken en te eten.
Ik heb een stukje trosgierst bij het stokje gehangen zodat Dobby misschien wat makkelijker daarheen gaat ipv op de grond te blijven zitten.

Andere tips zijn uiteraard meer dan welkom!

Groetjes,

Tanja & Dobby

V.Kop

Beste Tanja,

Ik heb bijna dezelfde parkiet (Pietertje). Hij is nu 4 weken bij ons. Het kost tijd voordat hij wat vrijer is (het neemt iedere keer weer wat toe). Het komt echt geleidelijk. Ik had eigenlijk ook veel meer activiteit verwacht, maar ik denk dat dat komt omdat ze zo jong zijn. Die van mij is 8 weken (nu 9 denk ik). Ik weeg hem wel of alles goed gaat. Ook heeft hij een boom en een speelkwartier voor de spiegel. Maar hij wil vaak snel zijn kooi weer in. Ik had wel een vraag aan iedereen is Pietertje een vrouwtje of een mannetje. Ik denk een vrouwtje. Hoe gaat het nu met Dobby?
groet Vera

Dobby_Tanja

Hoi Vera,

Bedankt voor uw reactie!
Het gaat al de goede kant op met Dobby, hij/zij heeft goed gegeten en ik trof hem vanochtend en vanmiddag boven in het kooitje aan. Inmiddels toch weer op de grond gaan zitten. Ook is hij zich af en toe aan het schoonmaken en hoorde ik vandaag een aantal keer wat voorzichtig gesjielp in de kamer. Vooral toen ik met een vriendin in gesprek was, alsof hij echt een beetje om aandacht vroeg haha.
Morgen na werk wil ik voorzichtig met mijn hand in de kooi gaan om te kijken hoe hij/zij daar op reageert. Vanochtend ook even geprobeerd en ik mocht zachtjes over het borstje aaien, toch voelt het nog niet helemaal goed als hij nog zo op de grond zit.

Wat voor een speelboom heeft u? Ik zit daar ook naar te kijken, vooral naar wat voor een boom ze fijn vinden maar daar vind ik lastig informatie over. Ik vind het lastig te zien of Pietertje een mannetje of vrouwtje is. Wel heeft Dobby al een blauw gloetje op zijn neusdop en deze duidelijk (nog) niet dus dan neig ik ook meer naar een vrouwtje.

Groeten,
Tanja

V.Kop

Beste Tanja,

Gewoon rustig afwachten, dat is het beste niet te veel opdringen maar hem de tijd geven. Ze zijn heel jong. Ik reed een keer langs de weg en ik zag iemand in plantsoen werken met takken. Bleken takken van Es te zijn en ik vroeg een grote tak. Deze vastgemaakt in een kistje met dingetjes erbij, in de kist bovenop ben ik sla aan het kweken.

Verder als hij wat rustiger is kun je met hem spelen met een balletje buiten de kooi. En in Nieuw-Vennep is er een online winkel met van alles en nog wat, kun je gemakkelijk dingen bestellen.

Iedere week zul je zien krijgt hij meer zelfvertrouwen. En Dobby ziet er echt super schattig uit, echt lief parkietje.