Mannetje zit de hele tijd achter het vrouwtje aan tegen zin van vrouwtje

Gestart door Leeneke, februari 20, 2016, 13:37:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leeneke

Hallo allemaal,

ik heb 2 parkieten, koppeltje, in een kooi (vrij groot hoor) en het gebeurt vaak dat ik zie dat het mannetje de hele tijd achter het vrouwtje aanzit, het vrouwtje heeft dit duidelijk niet graag want ze vliegt de hele tijd weg van hem, zo gaat ze vaak op de bodem van de kooi zitten omdat hij dit blijkbaar niet wil of durft...vind het erg om naar te kijken, lijkt erop dat zij ervan afziet ? Of is dit toch spelen ? Er hangt geen broedkastje in de kooi, is niet de bedoeling dat ze dus gaan broeden.
Kan iemand me uitleg geven over dit gedrag aub ? Ben wat ongerust. Het mannetje lijkt vaak ook dominant, laat het popje niet eten wanneer het voor een eetbakje zit... nochtans zie ik ze ook heel veel liefkozen hoor.
Wat betekent dit gedrag ?? Is dit dominantie ?? Moet ik me zorgen maken, zo is het mannetje nu al 2u continu bezig met achter het popje te zitten terwijl dit alles doet om het mannetje te ontwijken, hij maakt hierbij ook heel veel lawaai...  :-\

Leeneke

Ik zag net het mannetje op het poppje zitten op de bodem van de kooi maar het popje lag op haar rug en het is echt tegen haar zin, ze vliegt de hele tijd heen en weer, blijft maar duren die gedoe... vind het triest om te zien. Is dit paargedrag van het mannetje ???? Kan iemand helpen ? Ben bang dat hij haar zou verwonden...

Kleintjes

Heb je speelgoed voor de parkietjes?
Heb je meerdere voerbakjes? (ideaal is 1 bakje per vogel)

Als hij echt blijft aandringen, zou ik ze toch echt apart houden. Ik weet de leeftijd niet, maar 't kan zijn dat 't mannetje last heeft van de hormonen - tevens zou 't kunnen dat je 2 dames hebt. heb je misschien 'n duidelijke foto van de neusdopjes (dalicht, zonder flits bij voorkeur)?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Leeneke

Het is heel duidelijk een mannetje en een vrouwtje, heb ze nu denk ik anderhalf jaar en toen waren ze nog klein. Hun juiste leeftijd weet ik niet.
Het vrouwtje is ook veel kleiner en minder dik dan het mannetje, je ziet ook het duidelijk verschil op de neus.
Ja ze hebben elk een voederbakje. :)
Speeltjes niet echt, ik dacht dat dat vooral nodig was wanneer je bvb maar ééntje houdt in een kooi, wat ik best zielig vind.
Nu heb ik de indruk dat er een paring geweest is daarnet op de bodem van de kooi want nu zit het vrouwtje rustig bij het mannetje op een stokje en zijn ze met mekaar rustig aan het keuvelen. Maar gebeurt een paring niet wanneer het mannetje op de rug van het vrouwtje zit ?
Ik heb ook geen nestje erin gehangen omdat ik niet wil dat er kleintjes komen of eitjes zouden gelegd worden.
Het heeft wel van  tot nu geduurd voor het nu wat rustiger is...  :-\
ik heb eigenlijk geen tweede kooi om ze te scheiden...
Misschien domme vraag maar kan er een paring gebeuren zonder dat er eitjes gelegd worden ? Ik heb gehoord dat er alleen eitjes gelegd worden als je een nestkastje hangt.