Parkiet 2e dag in huis

Gestart door Piet1234, februari 16, 2016, 11:50:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet1234

Ik heb mijn grasparkiet gisteren opgehaald. Heb toen zijn doosje open gemaakt en hem er zelf uit laten kruipen in zijn kooi. Hij heeft gisteren een tijdje stil gezeten en is daarna zijn kooi gaan verkennen. 24 uur later heb ik hem nog steeds niet zien eten. Na met de kweker gebeld te hebben heb ik hem uit de kooi gehaald. Toen raakte de parkiet volledig in paniek en is van mijn hand gesprongen en heeft laag over de grond een vlucht gemaakt. Toen hij in een hoek van de kamer zat heb ik hem rustig benadert maar heeft hij mij meerdere malen hard gebeten. Heb hem toen maar terug gezet in zijn kooi. Kan het zijn dat ik de vogel ongewild nu al verpest heb 😢

DomiLuna

Hallo, ik heb zelf geen ervaring met grasparkietjes, ik heb zelf een Pyrrhura sinds 2 weken.
Hoe oud is je parkiet? De parkiet moet eerst wennen aan zijn nieuwe kooi, nieuwe mensen, nieuwe dingen.
Maar wel zorgwekkend dat hij 24 uur nog niet heeft gegeten.
Mijn pyrrhura raakt ook helemaal in paniek als hij handen ziet, als ik hem wil pakken etc.
Ook heeft de mijne een aantal vluchten gemaakt, zoals tegen het raam aan en moest ik hem ook vangen.
Toen ging hij mij bijten maar dat heb ik doorgezet, anders weten ze dat als ze bijten dat je hem dan loslaat of niet meer pakt.
Wat betreft het wennen, ik denk dat je hem gewoon de eerste dagen in de kooi moet laten.
Soms naast de kooi zitten en tegen hem praten, fruit en trostgier aanbieden misschien dat hij dat wil eten.
Bij iedere vogel is het natuurlijk verschillen, maar na een paar dagen (zoals ik op veel forums heb gelezen) een keer met de hand in de kooi met wat lekkers en tegen hem praten.

Bij mijn vogel is het nog steeds niet gelukt om hem tam te maken, hij komt uit een volière bij een kweker die eigenlijk geen nestjes meer wou, en er dus ook niet veel aandacht aan besteedt heeft (wegens uitbreiding gezin) Dus ik heb mijn vogel gekregen toen hij 4/5 maand was, en totaal geen handen en mensen gewend is.

Ik probeer nu sinds 2 dagen elke avond hem een half uurtje uit de kooi te krijgen, in een hoekje gaan zitten zodat hij niet alle kanten op kan lopen/vliegen(mijne is sinds een paar dagen gekortwiekt, want hij vloog oooooveral tegen aan, en vluchtte steeds) en dan steeds je vinger erbij doen, belonen met je stem, belonen met wat lekkers en proberen hem te laten wennen aan elkaar, aan jou en aan je hand.
Verder kan ik je geen advies geven wat betreft het niet eten.... dat durf ik niet te zeggen.
Hoop dat iemand anders advies of tips voor je heeft. Want ik ben ook maar een beginneling, en ik probeer alles een beetje uit van wat ik op forums lees.

Anouk88

De parkiet moet inderdaad eerst goed z'n kooi verkennen.
Strooi wat zaadjes op de grond want het kan zijn dat hij z'n voer bakje nog niet weet te vinden.
Wat ik met mijn parkietje heb gedaan alle 2 de keren is ook wat zaadjes in je hand nemen en in de kooi voor je parkietje houden je moet even zitten maar uiteindelijk gaan ze dan uit de hand ook eten. 
Hoe is is jouw parkiet?

Piet1234


Anouk88

Heel klein! At hij waar je hen vandaag hebt wel al zelfstandig?  Ik had echt zaadjes op de bodem gedaan dan gaat hij zelf eten en daarna weet hij zelf z'n bakje uiteindelijk te vinden

Piet1234

Ja hij is nu gelukkig gaan eten! Ik laat hem lekker even aan zijn kooi wennen en dan zal het uiteindelijk allemaal wel goedkomen. Bedankt voor de reacties!

Dobby_Tanja

Hallo,

Na hoe lang ging uw parkietje het kooitje herkennen? Dobby is vanochtend bij ons gekomen en sinds dien zit hij stil op het zelfde plekje (zie ook mijn bericht bij aanschaf)

Hoe gaat het inmiddels?

Groetjes
Tanja