Pyrrhura, 5 maand en tam maken?

Gestart door DomiLuna, februari 06, 2016, 18:48:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DomiLuna

Hallo,

Ik heb sinds 3 dagen een Pyrrhura Lepida.
Hij/zij is nu 5 maand , en ik heb hem bij een Pyrrhura kweker gekocht die er niet meer echt de aandacht aan besteed zoals eerder.
Hij heeft ze niet tam gemaakt en ze zaten met zijn allen in een kooi zonder speelgoed etc en waren heel druk.
Hij verzekerde mij dat als ik de tijd er in zou stoppen, dat hij tam wordt.

Nu zit hij al 3 dagen in zijn kooi, heeft alles een beetje bekeken, maar doet er niet veel mee hij kent geen speelgoed dus eert volgens mij niet goed wat hij ermee moet.
Verder eet hij tot nu toe alleen maar zaad, heb pallets erbij gedaan en gisteren een beetje lauw water erdoor zodat de smaak van de pallets ook aan de zaad komt.
Heb hem een gisteren paar stukjes appel in zijn bakje gegeven, en een beetje eivoer.
Vandaag een stukje mango gehad en banaan, maar banaan lust hij niet.
Echter zit hij nu heletijd op een stok of is aan het eten(eet heeeel lang en veel)
Verder klimt hij ook niet echt.

Elke dag ga ik een paar keer naast de kooi zitten en praat ik tegen hem.
Hij kijkt dan nieuwschierig rond maar verder niet.
Als ik zijn eet en drinkbakje eruit haal om schoon te maken, en dus een beetje met mijn hand in de kooi komt dan word hij  al panisch.
Toen ik vandaav trostgier in de kooi hing moest ik nog wat  verder met mijn hand in de kooi, en toen werd hij weer panisch, vloog overal heen, piept.
Lijkt erg bang voor handen en ik had vandaag een stukje appel tussen de tralies gedrukt, maar hij komt niet.

En net, wou ik het waterbakje eruit halen om te verversen maar hij werd weer panisch en ging vliegen waardoor hij door het gat is gevlogen waar normaal het waterbakje zit.
Ik heb toen snel alle gordijnen dicht gedaan en hij fladderde overal panisch rond en vervolgens vloog hij dus tegen een raampje aan.
Toen kon ik hem vangen en piepte hij heel erg.
Heb hem snel weer in kooi gedaan en hij verloor 2 staartveren.
Volgende keer heel goed opletten dus!! Ben er erg van geschrokken, en vind het zo zielig voor hem dat hij zo bang is.
Hij zit nu heel rustig op zijn eetbakje en doet weer niet veel.

Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat hij zo rustig is?
en heeft iemand tips voor mij hoe ik hem wat tammer kan maken.
En hoe moet ik het aanpakken dat hij handen minder eng vindt en helemaal niet meer eng vind uiteindelijk.

Helpppp!!

(Ik ga trouwens over op Teurlins 228 denk ik, moet nog geleverd worden.)


DomiLuna

Ooowww ik zie nu dat dit een forum over grasparkieten is.
Sorry!

Kleintjes

Geeft niet :)
We hebben diverse leden die meerdere soorten vogels houden en dus ook regelmatig die kennis overdragen aan anderen.

Ikzelf ken me niet uit met dit soort vogels, helaas.
Wat ik wel kan zeggen, is dat 't beestje nog in de gewenningsfase zit; hij moet wennen aan de nieuwe omgeving en nieuwe huisgenoten (zijn mensjes dus).

Tam maken kost altijd veel tijd en geduld, vooral geduld. Als je vogel bang is, je hand stil houden tot hij weer rustig is en dan rustig verder gaan waar je mee bezig was. Probeer hem nog niet aan te raken of te aaien, dat komt vanzelf wel als hij niet meer panisch is.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DomiLuna


Even een update.. Ik heb hem inmiddels laten kortwieken, omdat hij overal (bijna)tegenaan vloog.
Tegen de ramen, mijn grote klok in de kamer, tegen glazen beeldjes etc. Was een beetje te gevaarlijk.

Nu zijn we een paar dagen verder, maar is nog steeds erg bang voor handen.
Ook is hij bang als we een stukje appel tussen onze vingers hebben bij de tralies.
Zelfs dan durft hij niet te komen. Als ik uiteindelijk het stukje appel door de tralies druk, en verder weg ga zitten,
dan durft hij ineens wel te eten aan de appel. Maar zo gauw wij dichtbij komen gaat hij snel weer bovenin op de stok zitten.
Ook zitten we soms wel 15/30 minuten met een hand in de kooi, stil met een stukje appel of wat anders lekkers maar hij gaat dan druk bewegen en doet steeds zijn vleugels een beetje van zijn lijfje af, de hele tijd zolang we met de hand erin zitten.

Oja, en hij fluit nooit??? Heb hem in de 2 weken dat wij hem hebben 3 keer hard horen fluiten toen ik in de keuken was.
Verder fluit hij niet, speelt hij niet het enige wat hij doet is op de stokken zitten of eten. Is niet echt actief??
Speeltjes etc. zijn ook allemaal nieuw voor hem, dat kende hij niet maar hij zal wel een keer moeten gaan spelen of veel klimmen toch? Hij vindt het altijd wel fijn als je bij de kooi zit en je met een zacht stemmetje zijn naam roept, of gaat neuriƫn. Hij komt dan soms wat dichterbij, en kijkt alle kanten op met zijn koppie.

Heb ergens gelezen dat het helpt als je hem elke dag er even uit haalt, en in een hoekje gaat zitten.
Dit hebben we nu 2 dagen gedaan, en hij liep beide keren een beetje panisch heen en weer.
Hij liep toen wel soms over onze handen heen maar meer op de manier dat hij snel eroverheen wou om verder te kunnen lopen.
We doen heel enthousiast en belonen hem steeds. (Met fruit of trostgier belonen lukt niet echt, is dan te druk met andere dingen om zich heen) Dus dan doen we het met onze stem.
We houden dan ook een paar keer onze vinger voor hem en zeggen; "op"  zodat hij dat gaat leren.
Soms doet hij dat, maar blijft nog niet staan op de vinger.
Het lukte mij ook om hem een paar seconden bij zijn buikje te aaien, maar is nog steeds heel druk met heen en weer lopen, en een uitweg vinden haha.
Gisteren weer geprobeerd, zelfde verhaal alleen heeft mijn vriend hem daarna even bij mij op schoot gezet toen ik op de bank ging zitten en toen kroop hij onder mijn badjas.
Hij ging dus tussen mijn trui en badjas liggen en ik kon hem aaien op zijn koppie.
Hij bleef lekker rustig liggen, maar maakte soms rare geluidjes met ademen (was geen knarsetanden)
Hij vond het ineens niet erg dat ik hem aaide en bleef wel 20 minuten daar lekker liggen.
Is dat een goed teken, of juist niet???

Daarna heb ik hem op het trappetje gezet zodat hij zelf in de kooi kon. Maar deed daarna wel weer panisch toen ik een lamp uit wou doen die een beetje bij de kooi staat om vervolgens naar bed te gaan.