Nu eieren in de voiliere

Gestart door bryan1999, februari 03, 2016, 13:00:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bryan1999

Hallo,

Sinds enige dagen zit vrouw lief op eieren te broeden, nu weet ik dat dit veel te vroeg is en dat de temparatuur nog te veel verschillen en het eigenlijk ook nog te koud is. Ze zit in een 2.5 meter breede voiliere met haar man en nog 2 koppels. Ze is begonnen in een plant op de grond In het linker deel. Nu heb ik daar rechtsboven het broedhok gehangen en de eieren en haar daar in gezet. Dat gaat goed  ze broed hevig  (foto)

Na het lezen van een boek of 5 en het doorlezen van topics op de site hier heb ik toch nog wat vragen.

Ik zou graag constante warmte afgeven aan het hok. Is het een idee het hokje beter te isoleren? te verwarmen ?  tot hoeveel graden moet dit ? Alle opties wil ik graag even weten eigenlijk.  Voedsel technisch weet ik dit allemaal van mijn schuurvogels.

Groetjes bryan

bryan1999

Overigens is er nu 16 uur licht en ik kan een warmtelamp plaatsen. Die heb ik gewoon in huis... maar is dit dan voldoende. Ze krijgen uiteraard eivoer/krachtvoer etc ! Ze zijn gewoon te vroeg dit jaar (vorig jaar een 1e nestje in juli)

bryan1999


Loeky

#3
Je bent al goed op weg met extra eikrachtvoer. Die warmtelamp plaatsen zou ik gewoon doen! Zie verdere tips onder broeden bij het begin scherm.
Succes! :)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

kristofdb

Hallo!

Er wordt inderdaad gesteld dat hun nu wat te vroeg is om te kweken (er wordt aangeraden om dit pas te doen vanaf april..). Maar zoals je zelf gemerkt hebt, beslist de natuur daar anders over. Mijn inziens kan het dus geen kwaad zolang de temperatuur in het broedhok niet onder 0 gaat (liefst wat warmer dan 1 graad natuurlijk.). Ik vermoed ook dat we met de opwarming van de aarde de komende weken geen lange vriesperiodes meer gaan krijgen in België en Nederland. Ik kan me vergissen natuurlijk :p.
Gisteren heb ik ook broedhokken in mijn volière geïnstalleerd en tot mijn verbazing schakelden mijn parkieten ook onmiddellijk in broedmodus. Waar ik wel op gelet heb is dat de broedblokken uit dik hout bestaan (het zijn boomstammetjes) om de koude zo goed mogelijk buiten te houden. Jouw volière ziet er goed geïsoleerd uit. Een warmtelamp zal het je parkieten aangenamer maken. Ik ga het zonder moeten proberen want mijn vollere is te groot om dat te installeren.. 
Laat je weten hoe het broeden evolueert? Ik ben benieuwd..

kristofdb

Oh ja, die suikerstokken haal je best weg. Geef zoals gezegd eivoer. Ook grit is belangrijk bij broedende parkieten. Daarnaast groentjes en fruit. Ik geef ook wat extra vitamine-poeder bij het eivoer in deze koude dagen ..

bryan1999

Super bedankt voor alle tips en kennis ! Snoepstokje weg gehaald, ze vonden hem niet interresant ook. Is het gewoon dat manlief de hele nacht bij het vrouwtje in het hokje zit, of kan dit een andere reden hebben ! Kou, etc. Heb ze van de week ook apart van de rest gezet misschien daarom.

Sara

Je hebt mannetjes die bij het popje in het blok verblijven. Veel mannetjes doen dit niet, maar ik heb het ook al gezien en het is dus niets abnormaal. Als het popje dit goed vindt is er geen probleem en als ze er niet mee akkoord gaat, zal ze het wel laten merken.  ;)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

bryan1999

Ze zijn onafscheidelijk die 2 ! Hij voert haar netjes bij. Maar dat hij met haar slaapt/waakt vind ik echt heel leuk.

kristofdb

Kijk eens hier, nieuw volk in de familie :). Hoe is het intussen in jouw nestje?