Zieke parkiet?

Gestart door remcopeters, januari 23, 2016, 21:38:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

remcopeters

Onze gevederde vriendjes (Moose en Miles) zijn nu ongeveer een half jaar oud. We hebben ze samen gekocht van dezelfde kweker zodra ze van het nest af mochten. Ze zitten samen in 1 kooi in ons appartement.

Dit topic gaat om Moose.
Van het begin af aan kan Moose niet vliegen (Miles wel). Als Moose van de kooi af springt om te gaan vliegen daalt hij vrijwel direct naar de grond. Hij probeert het wel, maar het lukt niet. Daarbij meen ik te zien dat zijn lange-vleugelveren korter zijn dan normaal. Ze zijn volgens mij gedurende de tijd gevorderd is wel wat gegroeid. Bovendien mist er nu ook 1 van beide lange-vleugelveren. Ze zijn nooit "geknipt".
Hij is verder wel altijd vrolijk en monter geweest, maar ik heb wel altijd getwijfeld of hij misschien de kruipersziekte heeft.

Moose vertoont sinds vanmiddag wat raar gedrag en we vragen ons af of hij ziek is. Hij maakt regelmatig de beweging om "voer op te halen" en schud zich dan uit waardoor er zaadjes in het rond vliegen. Dit doet hij met tussenpozen waarin hij het een tijd niet doet. Maar als hij het doet doet hij het een paar keer na elkaar.
Deze zaadjes zijn wat vochtig en blijven ook overal aan hangen, maar het stinkt niet. Onder en rond zijn snaveltje is het wat plakkerig en nat.
Ik heb op internet al gelezen over krop-onsteking, maar Moose zijn veren zijn niet helemaal glad. Hij zit van tijd tot tijd iets bol en heeft af en toe zijn ogen iets vaker dicht dan normaal.
Eten en drinken doet hij wel gewoon en hij verplaatst zich ook nog door de kooi naar speeltjes en aan de tralies.
Fluiten doet hij wel iets minder dan anders. Ik zie hem ook zijn veren nog regelmatig schoonhouden.

Herkent iemand dit / weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Is hij ziek of is dit "normaal" ?

Loeky

Het lijkt mij een vorm van paringsgedrag. Je parkietje is wat opgewonden en daarom spuugt hij zaadjes uit. Mijn eerste parkiet haalde vaak zaadjes op en bevuilde hiermee zijn spiegel. Hij dacht dat het zijn vriendinnetje was.

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

remcopeters

Daar had ik inderdaad ook al aan gedacht. Hij heeft het nu al enkele uurtjes niet gedaan.

Is het normaal dat hij dan zo opgezet is en z'n oogjes dicht?