Clagging Of Iets Anders?

Gestart door Ingrid, november 26, 2005, 18:56:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingrid

Mijn moeder heeft een parkietje en vandaag zag ik dat hij een aantal vastgekoekte poepjes aan zijn achterste had. Het gevolg was dat hij veel krabte en hij probeerde het met zijn snaveltje los te krijgen. Dat lukte niet, dus heb ik hem gepakt, met lauw water z'n achterste schoongespoeld en de aangekoekte poepjes voorzichtig verwijderd.
Waarschijnlijk is zijn huidje geïrriteerd want hij blijft krabben. Is dit nu clagging of kan hij last van wormpjes hebben waardoor de poepjes blijven hangen??
Is het verstandig om hem morgen weer schoon te spoelen, ook als er geen poepjes meer vastzitten??
Is dit iets wat zelf te behandelen is of wordt het toch een bezoek aan de dierenarts.

Groetjes, Ingrid


Parkieten-Freak

Hallo Ingrid,
Ik zou dit zeker goed in de gaten houden.
Wat je nu gedaan hebt is prima, en smeer gerust wat vette creme (nivea of desnoods vaseline) rond de anus. Dit zal voorkomen dat de uitwerpselen blijven plakken aan de veertjes. Tevens verzacht het de jeuk een beetje. (Ontlasting bevat namelijk toch wel wat irriterende stoffen voor de huid).
Hou even in de gaten of de vogel de uitwerpselen morgen op de normale manier  "kwijt" kan. Dit kun je makkelijk controleren: even schoon schelpenzand in de kooi doen, en mochten er 2 parkieten in de kooi zitten, dan het "gezonde" parkietje even een half uurtje loslaten).
Het kan heel goed zijn dat het ineens weer over is.
Zo niet, dan zou ik maandag even naar de dierenarts gaan. ;)


Ingrid

Naar het zich nu laat aanzien wordt het morgen toch een bezoekje aan de dierenarts. Er lagen wel poepjes op de bodem en zijn achterste was schoon, maar hij blijft krabben. Ik heb het idee dat het arme beestje last van verstopping heeft. Misschien is het overbezorgdheid, toch nemen we het zekere voor het onzekere ;).

Parkieten-Freak

Zou ik zeker doen Ingrid, laat er voor alle zekerheid maar even kijken!  ;)


Ingrid

Tja, het was een hele wereldreis voor een parkietje! Hij heeft zich heel goed gedragen en liet alles toe bij de dierenarts. Zijn achterste is schoon, en er kleven geen poepjes meer aan z'n veertjes. Waarschijnlijk zijn de darmpjes van slag door een virus, infectie of bacterie. Om de darmpjes weer wat op gang te krijgen is er Cisaral en Enrofloxoral voorgeschreven, een week lang 2 maal daags 1 druppeltje van elk. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het is een antibiotica.
Nu maar hopen dat hij weer snel opknapt.

Groetjes, Ingrid

Parkieten-Freak

#5
Gelukkig dat het toch allemaal goed gedaan is!
Enrofloxoral (= hetzelfde als enrofloxacine, merknaam Bayrtrill) is een antibioticum.
Cisaral ( stofnaam = cisapride) is een middel dat de motiliteit (= beweging) van het maagdarmkanaal stimuleert.
Ik weet niet of de parkiet van je moeder wel eens een stukje grapefruit krijgt?
Als dat zo is, moet je haar vertellen dit niet te geven tijdens en vlak na het gebruik van Cisaral. Bepaalde stoffen in grapefruit remmen namelijk een enzym. Dit enzym is nodig voor omzetting/afbraak van dit geneesmiddel. Het gevolg van deze remming is dat er er een te hoge medicijnspiegel in het bloed ontstaat.
Laten we hopen dat het vogeltje weer heel snel de "oude" is! :)


Ingrid

#6
Grapefruit krijgt hij niet, maar toch bedankt voor de tip. Je moet dat maar net weten ;).
Het is nog wel een aardige klus om hem de medicijntjes te laten innemen. Tam is ie niet en we proberen nu eerst of het op een stukje appel of kaas kan. Anders zit er niets anders op om het in zijn snaveltje toe te dienen, dat vinden we eigenlijk beiden een beetje eng  :huh: .

Edit//
Ik heb het idee dat hij toch niet genoeg medicijntjes binnenkrijgt. Vanaf maandag krijgt hij antibiotica, maar hij blijft bol zitten (vooral zijn rug is bol),  eten lijkt hij nu iets minder te gaan doen.
Hoelang duurt het voordat je verbetering ziet? Na 2 dagen antibiotica zou je toch al iets moeten merken, of ben ik te ongeduldig?
Hoe kan ik het arme beestje de medicijntjes het beste in zijn snaveltje geven? Ik heb een spuitje meegekregen.


Hallo Ingrid,
Na 2 dagen zou je verbetering moeten gaan zien met antibiotica.
Met een spuitje druppelen is niet gemakkelijk: het druppeltje moet namelijk in de snavel gegeven worden. Er zal wel wat uitgespuugd worden, maar vogels hebben erg weinig nodig. Ze krijgen meestal wel voldoende binnen. Wel oppassen dat het vogeltje zich niet verslikt!
Gr. Anneke

Maartje Emons

#7
Mijn parkietje Chica kreeg het antibiotica Enrofloxatine en daar moest ik haar 2x daags 1ml van geven met een spuitje in haar snaveltje. De dierenarts had namelijk een ontsteking aan de dikke darm en aan het uiteinde van haar darm geconstateerd. Ook bij Chica bleven de poepjes steeds aan haar veertjes plakken en heb ik haar regelmatig schoongemaakt.

Tegen mij zei de vogelarts dat je na twee dagen verbetering zou moeten zien. Helaas heeft de antibiotica bij Chica niet meer geholpen en was ze te ziek. Daarom wil ik je echt als advies meegeven om als je na twee dagen geen verbetering ziet terug te gaan naar de huisarts. Verder weet ik  niet of je het medicijn ook met een spuitje moet geven? Maar als tip van de vogelarts kreeg ik mee om er een druppeltje roosvice stop of rozenbottel bij te doen. Dit zorgt voor een wat prettigere smaak.

In het begin vond ik het ook erg zielig om Chica steeds te pakken en met dat spuitje haar het medicijn te geven. Maar ik denk dat Chica toch wel door had dat ik het goed met haar voor had. Ook jou parkietje zal dat begrijpen. En ik begrijp dat je het zielig vind, maar het is wel zo dat je als je het gewoon met een heel klein smal spuitje (ik had er een van de vogelarts gekregen) dat ze zeker haar medicijn binnenkrijgt. Je kan het op een appeltje druppelen maar de smaak is natuurlijk toch viezer dan normaal dus zal ze er van af blijven. Als je een druppeltje roosvice in het spuitje er bij doet dan wordt het ietsje zoeter en zal ze ook niet gaan kokhalzen (dat deed Chica als er geen roosvice bij zat). Je weet op die manier in elk geval zeker dat ze het medicijn binnenkrijgt. Beloon haar daarna met bijvoorbeeld een lekker stukje appel. Heel veel succes er mee!

Heel veel beterschap toegewenst en ik hoop dat jouw parkietje snel beter wordt.

Ingrid

Hoi Maartje,

Zielig om het met een spuitje de medicijntjes toe te dienen vind ik het niet, maar eng. Hij is gelukkig al weer opgeknapt, na een week medicijntjes gehad te hebben. We hebben de medicijntjes op een heel klein stukje witbrood gedaan. En daar heeft hj heerlijk van zitten snoepen en ja, ook echt opgegeten ;). Hij zit weer lekker in zijn verenpakje, kletst en speelt als vanouds.
Iets wat we nog in de gaten houden is het opzetten van zijn veertjes op zijn rug, dat doet hij soms nog. Echter is zijn kontje nog steeds schoon, en hij poept ook normaal.

Groetjes, Ingrid


Kaat

Goed te horen dat hij zo snel weer is opgeknapt!

Was het bij 't parkietje van je moeder dagelijks, dat de poepjes aan de veertjes zaten geplakt?
Toki, mijn valkje, had dit namelijk ook. De eerste keer heb ik 't schoongemaakt en was het na dag 2 over. En nu is het weer 'n dag terug gekomen, afgelopen week. Ook op de manier als je beschrijft, heb ik haar poeperdje schoongemaakt en ook ingesmeerd met vaseline.
Ze heeft er geen jeuk ofzo van, maar het baart me toch zorgen als ik zo hierboven het verhaal van je moeders parkietje en Chica lees.

Groetjes,
Kaatje

Ingrid

Hoi Kaat,

Hij had het af en toe daarvoor ook wel eens, maar dan was het inderdaad ook maar 1 keer en dan een paar weken/maanden niet. Hij werd op een gegeven moment wel stiller, maar omdat hij in de rui was, weten we het daaraan. De alarmbellen gingen echt goed rinkelen toen we veel minder poepjes op de bodem vonden. Bij de laatste keer dat we de poepjes verwijderden zat zijn poepgaatje helemaal verstopt! De volgende dag poepte hij wel weer maar vertrouwen deden we het niet. Mijn advies is, neem het zekere voor het onzekere. Parkietjes laten pas heel laat merken dat ze ziek zijn, wacht niet totdat ze echt helemaal bol zitten want dan zijn ze dood- en doodziek!
Ik ben blij dat we de keuze hebben gemaakt om naar de dierenarts te gaan, ook al leefde hij op. Het kostte veel geld, maar het leven van dit gevleugelde vriendje was ons zoveel meer waard!!
Er was dus echt iets met hem aan de hand, evengoed waren we niet voor niets gegaan als hij kerngezond was geweest. Zekerheid krijgen is ook veel waard :).


Groetjes, Ingrid

Kaat

De kans zit er dus in dat Toki hetzelfde heeft....  :(

Het nadeel: ze is invalide, je moet haar goed kennen om te weten of ze ziek is of niet. En het leek de laatste tijd juist heel goed te gaan, dát maakt me aan het twijfelen.
Ik ga haar dit weekend nog zeer goed in de gaten houden en haar achterwerkje controleren, schoonmaken en incremen met vaseline (neem aan dat dat geen kwaad kan, zalven).
Als ik twijfel, ga ik volgende week even langs de dierenarts.

Bedankt voor je reactie, Ingrid!!

Ingrid

Hoi Kaatje,

Het insmeren met creme kan volgens mij geen kwaad. Dat advies kreeg ik van Parkietenfreak en als zij dat advies geeft ga ik er 100% vanuit dat dat een goed advies is ;).
Let in ieder geval op de poepjes op de bodem, en of Toki wel goed eet.
Beterschap en hopelijk is er niets aan de hand.

Groetjes, Ingrid

Kaat

Met eten is zeker niets aan de hand, ze eet elke dag haar bakje leeg (ik doe voor één dag zaadjes erin en 't gaat dagelijks op!!). Poepjes ga ik goed in de gaten houden, maar 't lijkt dat ook dát wel goed zit.

Ik ga wel even 'n schietgebedje doen, in de hoop dat 't niet meer terugkomt. En anders is 'n ritje naar de DA Tookje's volgende uitstapje  :(