Snavel breekt

Gestart door gugakip, januari 19, 2016, 15:58:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

gugakip

Hoi,

Ik heb een vraag in verband met de snavel van onze grasparkiet. Deze groeit en wordt soms te lang zodat we deze moeten knippen. De eerste keer was bij de dierenarts en daarna deden we het zelf. De laatste keer begon het wat te bloeden, dus snel de snavel in bloem gestoken om het bloeden te stelpen.

Nu moest de snavel terug geknipt worden en dus vingen we de parkiet. Maar tijdens dat we ze vastpakten stootte hij zo'n hoog gekrijs uit, het geluid dat ze maken wanneer ze vechten onderling en een van de twee aan de onderkant van de stok hangt. We waren best geschrokken maar er leek niets aan de hand te zijn, dus gingen we de snavel knippen. Echter, wanneer we dit willen doen breekt de snavel opeens af, zonder dat er al kracht op gezet werd, we hadden enkel lichtjes geduwd tegen de snavel. Hierdoor begon de snavel (wat er van overbleef) nog te bloeden maar niet heel erg, dus dit hadden we snel onder controle.

Bij het bekijken van het afgebroken stuk snavel viel er wel iets op: die bleek een stukje hol te zijn... dat lijkt me niet juist dus zou het kunnen dat dit deels rot was? (Zie bijlage voor foto).

De snavel is nu vrij kort (korter dan vorige keren en toch bloedde het nu niet zo hard) maar komt nog over de onderkant. Ik heb de parkiet in het oog gehouden en deze lijkt gelukkig toch nog normaal te eten en te bewegen.

Wat is er met de snavel van dit parkietje aan de hand? Of wat zou het kunnen zijn?

Mvg,
Ruben

Britt

Is er over dit vogeltje al nieuws of is er iemand die hier een antwoord op weet? Ik heb nu namelijk net hetzelfde voor met mijn grasparkiet. Ook zijn snavel is sinds een halfjaar aan het doorgroeien (zou volgens dierenarts door leverprobleem komen) en ik knip hem zo om de 2 weken sindsdien. Nu is zijn snavel aan het uiteinde precies aan het 'afbrokkelen'... het te lange stuk heeft een soort van 'laagjes' en af en toe breekt er zo eentje af. Ben bang dat het steeds verder gaat afbrokkelen...

gugakip

Niemand die weet wat dit is? De snavel groeit weer aardig door nu... de parkiet heeft aan één kant mooi geschuurd zodat de snavel tot halverwege wel goed is, aan de andere kant groeit het wel nog steeds door... :(

De parkiet schuurt veel met zijn kopje op een stok, voornamelijk rond de ogen. Daardoor zijn de veertjes daar ook veel minder mooi dan voorheen... kan ik er wat aan doen?

N@th@lie

Ik heb werkelijk geen idee en dit forum word tegenwoordig helaas niet echt meer druk bezocht.Op de website van Dierenziekenhuis Drachten (www.dierenziekenhuisdrachten.nl)staat op de allerbovenste regel van de pagina "vragenforum"(onder het zoekvak),daar kan iedereen een vraag stellen en deze word dan beantwoord(soms duurt het even)door een vogelkundige dierenarts.Hopelijk krijg je daar een antwoord waar je wat mee kan.Succes! :)

Sara

Een doorgroeiende snavel kan wijzen op onderliggende problemen. Ik denk dat een bezoekje aan een vogelarts aangewezen is, zodat deze de snavel eens kan bekijken om te zien wat er aan de hand is en kan onderzoeken of er iets scheelt met je grasparkietje dat aanleiding kan geven tot een doorgroeiende snavel. Over het bloeden: je kan best bloem op het bloedend stukje doen om het bloeden zo snel mogelijk te stoppen, omdat parkietjes niet veel bloed hebben en er dan ook niet veel kunnen missen. Je kan ook best ontsmetten met ontsmettingsmiddel zonder alcohol.

Met vriendelijke groeten,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Loeky

Hoe is het nu met de parkiet? Ben je nog naar de vogelarts geweest?
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19