Grasparkiet gezocht! Man, 8 weken

Gestart door NyAg, januari 06, 2016, 11:58:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

NyAg

Hallo allemaal!

Ik ben al een tijd op zoek naar een grasparkiet, maar de zoektocht naar een goede hobbykweker werpt geen vruchten af...

Kan iemand me een goede en verantwoorde hobbykweker aanraden? Ik woon in de omgeving Franeker/Leeuwarden, maar de afstand maakt niet uit voor mij, maar een te lange rit lijkt me allesbehalve prettig voor een grasparkietje.

Ik ben helemaal nieuw in het houden van vogels en dit grasparkietje zal mijn eerste zijn!

Ik ben op zoek naar een man, liefst 8 weken oud. Ik heb liever de natuurgetrouwe grasparkiet en niet de Engelse kweekvariant. Ik vind de blauwe of grijze veel leuker dan de gele, groene of witte grasparkietjes!  ;D

---

Ik vind het belangrijk dat als je een dier houdt, dat je ook volledige verantwoordelijkheid draagt om hem een zo gelukkig mogelijk bestaan te geven!

Ik heb de vogelkooi Montana Medeira I gekocht (voor nieuwsgierigen: http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grote_parkiet/montana/73498).

Ik wilde een zo groot mogelijke kooi voor de parkiet, maar het lastig om echt groot te gaan met de vereiste van maximaal 1,3 cm afstand tussen de spijlen. Dit was het beste wat ik kon vinden! Vooral ook heel erg blij met de deur die openzwaait in plaats van valt of omhoogschuift, het ladingsplateau en de goede sluitingen!

Ik heb een pedi-perch, meerdere natuurhouten stokken van verschillende dikten, meerdere touwen (zelf gemaakt sisal in gekke vormen gedraaid) en gekochte verbuigbare katoenen. Ik heb meerdere tentjes, schommels, kralenkettingen, trapjes en een vogelbadhuis.

Daarnaast heb ik nog een vrijstaande tak (een papegaaienzitplaats) met verschillende verwisselbare speeltjes (allemaal onbehandeld natuurhout, sisaltouw, metaalvrij en natuurlijm). Ik heb geen idee hoe ik een foto toevoeg, maar het is echt ubercool!

Daarnaast heb ik een nog een bak vol met ook chemicalenvrij speelgoed om samen buiten zijn kooi mee te spelen; ijscostokjes, wcrolletjes, intelligentiespelletjes, maar ook verschillende veilige huishouddingetjes zoals lege klosjes, pingpongballetjes etc.

---

Ik schrok zo ontzettend over hoeveel soorten speeltjes een gevaar voor parkieten kunnen zijn, terwijl ze gewoon verkocht worden in de dierenwinkels! Touwen die strikgevaar opleveren, belletjes met losse klepels en vooral ook vergiftiging... Dat heeft me er toe gezet om zelf veel speeltjes te knutselen van veilig hout (wilg) en onbewerkt sisaltouw (op Amerikaanse sites zweren ze hierbij, al spreken sommigen dit tegen). Online koop ik vaak alleen acryl in!

Ik heb ook veel gelezen over speeltjes die psychologisch funest zijn, zoals plastic vogels, belletjes maar vooral ook spiegels. Vogels die het gaan zien als een partner, gefrustreerd raken als het niet wilt paren of spelen en daarmee psychisch in de problemen komen, of erger - sterven door kropontsteking als resultaat van het willen voederen van de nep partner. Aan de andere kant heb ik ook gehoord dat het soms goed gaat en zelfs een pluspunt kan zijn voor de vogel, maar ik wil het risico niet nemen.

---

Ik heb hier Harrison Adult Life SUPER Fine voor pellets, en ik heb hier Beaphar Xtra Vital voor zaad. Iedereen struikelt over welke nu het beste is. Pellets schijnen de goede voedingsstoffen te bevatten en worden aangeraden door vogelartsen en dan is Harrison het organische A-merk. Anderen zeggen dat zaad psychisch het beste is voor de vogel, aangezien ze in het wild hun zaden pellen en dan wil ik vooral dat de grasparkiet ook niet onthouden. Ik wil er wat tussen in gaan zitten en de vogel zelf laten kiezen; 1 theelepel zaad en 1 theelepel pellets per dag. (Vogel van 50 gram heeft 7,5 voer per dag nodig, right?)

Verder ten allen tijden schoon drinkwater, sepia en een mineraalblok. Elke dag krijgt het een kleine portie rauw (of gekookte) groente, dezelfde wat wij eten voor het avondeten. Rauw of gekookt is afhankelijk van de groente en altijd oppassen voor giftige groenten.  ;)

Ik pers vaak sap in de slowjuicer voor mijn familie en ik heb al een behoorlijke lading vruchtenpulp in ijsblokjesvorm voor de vogel! 1 A 2 x per week, heb ik gehoord?

----
Ik wil de grasparkiet solitair houden, omdat ik een close band met het diertje wil krijgen. Als je er meer dan 1 houdt, prefereren ze de aandacht van de andere vogel boven menselijk contact. Het zijn groepsdieren en het voelt ergens fout om maar 1 grasparkiet te willen nemen, daar worstel ik nog wat mee. Ik ben van 5 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds weg, maar mijn man heeft een bureau aan huis. Hij zal de dag over de grasparkiet ontfermen. 's Ochtends mag hij een uur zijn pootjes strekken, terwijl ik mijn ochtendritueel volg. 's Avonds bij thuiskomst open ik het vliegplateau en is hij vrij om rond te vliegen, te knuffelen met ons of toch stiekem lekker in zijn kooi te blijven; wat hij maar wil! Mocht ik merken dat de grasparkiet onverhoopt gezelschap mist, heb ik de kooi groot genoeg besteld om een tweede vogel er ook comfortabel in te laten leven!  ;D

---

Is er iemand die me kan vertellen waar ik een goede hobbykweker kan vinden die momenteel 8 week oude mannetjes aanbied? Omgeving Friesland (maar mag ook verder).