Parkietje kan niet vliegen

Gestart door Rody, januari 02, 2016, 15:23:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rody

Hallo mede parkietenliefhebbers,

Eind Oktober afgelopen jaar heb ik op een parkietenbeurs een klein grasparkietje gewonnen met een lotterij.
Zijn naam is Coco,mannetje en was volgens de kweker 7 maanden oud. Coco woont nu samen in een voliere met mijn grasparkietje Pepsi, een vrouwje, die al 2 jaar bij mij woont.
Ze kunnen goed met elkaar overweg en hebben het erg naar hun zin. Coco woont nu 2 maanden bij ons.
Het probleem is echter dat Coco niet kan vliegen. Als hij probeert mee te vliegen met Pepsi of op avontuur gaat in huis, dan daalt hij (langzaam) naar de grond en hij vliegt niet verder dan anderhalve meter. Als hij op de grond aan het lopen is en probeert omhoog te vliegen, dan komt hij niet verder dan 10cm van de grond. Ik moet hem iedere keer helpen om hem in zijn kooi te doen, omdat hij het zelf niet kan, maar wel herhaaldelijk probeert. Ik werkt zelf thuis als ZZPer en de kooi staat in princiepe heel de dag open.
Ik heb vanaf dat ik 5 jaar oud ben, altijd al grasparkietjes gehad en een hoop ervaring met hun.
Coco is niet gekortwiekt en hij lijd ook niet aan de kruipersziekte. Ook lijkt hij geen pijn te hebben aan zijn vleugels, dus een breuk is het ook niet.
Coco's veren zijn verder vol van kleur,hij heeft geen overgewicht en is verder een gezonde parkiet. Coco is echter wel letterlijk 2x kleiner dan Pepsi en tamelijk klein voor een parkiet van onderhand 9 maanden. Uit mijn ervaring vliegen parkietjes van die leeftijd  meestal al naar een paar weken, maar Coco boekt geen vooruitgang.
Toen ik Coco won op die beurs, zat hij wel in een heel klein kooitje, zou het mogelijk kunnen zijn dat hij nog niet weet hoe te vliegen/geen kracht heeft in de vleugeltjes, omdat hij daar al die tijd geen ruimte voor had?
Ik ben benieuwd naar jullie iedeeen!

Groetjes, Rody

Iris7

Waarschijnlijk moet Coco nog gewoon veel oefenen. Ik had een tijdje terug een parkiet die in het begin net aan van de kooi naar de kast kon vliegen, later bleef hij minutenlang in de lucht. Toen begon hij ook met stunts (duikvluchten en zo), wat ik in het begin ook niet verwacht had.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Rody

Iris7

Ik hoop dat het hier aan ligt, afgelopen dagen heeft Coco aardig wat duikvluchten op de grond gemaakt weer.

Iris7

Bedoel je met duikvluchten dat Coco uit de lucht valt? Mijn parkiet maakte duikvluchten als in omlaag vliegen en ineens weer omhoog gaan.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Rody

Iris7

Ja echt vallen bedoel ik, hij probeert te vliegen maar ploft op de grond als hij dat probeert.
De ene keer zweeft hij langzaam naar beneden, de andere keer ploft hij wat harder op de grond.

Loeky

Ik denk dat je het beste even langs een vogel/dierenarts kunt gaan voor een diagnose.
Een parkietje hoort niet te vallen tijdens het vliegen.

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19