babyparkietjes

Gestart door pé, december 29, 2015, 15:15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo ,

Ik heb twee nestjes met jonge babyparkietjes , maar in het ene nest is het verschil in grootte wel erg groot . Nu ben ik bang dat de twee kleintjes het niet overleven. kan ik de groten uit de twee nestjes ook bij elkaar zetten en de kleintjes bij elkaar in een nestkastje doen of accepteren de ouders dit niet ?

Furby2014

Ik heb hier geen verstand van maar de kans bestaat dat de ouders dit niet accepteren. Misschien zelf met de hand bijvoeren met speciale pap voor jonkies?

Sara

Wat bedoel je met grootteverschil? De eitjes komen normaal om de dag of om de andere dag uit en dan kan er inderdaad bij 6 eitjes wel eens wat verschil tussen zitten, maar dit is heel normaal en ik zou hier dus niets aan veranderen. Als je popje een kleintje verstoot, wil het zeggen dat er iets mee scheelt. Je kan dan wel altijd proberen om het met de hand groot te brengen, maar dan moet je wel grondig Googlen hoe dat moet (met warmtelamp). Als de kleintjes goed gevoerd worden (kropjes zijn gevuld), dan zou ik zeker niets aan de situatie veranderen, want er iets aan veranderen kan risico's meebrengen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Verschil in grootte is er wel degelijk .Het oudste vogeltje heeft al veren , is drie keer zo groot , terwijl de kleinste nog kaal is , de oogjes nog dicht heeft en erg klein is . Tijdens het voeren dringt de grote vogel erg voor zodat het kleintje onder de voet gelopen word en dus maar weinig voer krijgt . Er zitten twee grote en twee kleintjes in het ene nestkastje en twee redelijk grote vogeltjes in het andere nestkastje . Er zijn al drie vogeltjes dood in de ene en eentje in het andere kastje . Ik zou het zo jammer vinden als de twee kleintjes het ook niet zouden redden .

Sara

#4
Ik beaam ook dat er grootteverschil kan zijn. Heb in mijn bericht/post gezegd wat je kan doen als er kleintjes niet genoeg eten blijken te krijgen. Overzetten naar een ander nest kan je ook proberen, dat is ook een optie als je twee nestjes tegelijk hebt. Hou dit dan goed in de gaten en als het niet werkt zal je alsnog moeten overgaan tot handopfok. Je kan misschien beter al zo snel mogelijk alles in huis halen om met handopfok te starten in het geval dat het nodig is.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

bedankt voor je reactie , Sara

Inmiddels zijn we een paar dagen verder en er is nog maar 1 parkietje in leven . Nu heb ik deze uit het nest gehaald om hem de te redden . Tenminste dat hoopte ik . Ik als de wiedeweerga naar de winkel om handopvokvoer te kopen , maar nou wil ze/hij het niet eten .Niet warm , niet dun , niet dik .  Ook eivoer met water heb ik geprobeerd , en een papje van Brinta met wat roosvicee . Niks . Wie oh wie heeft er nog een tip voor mij .Oh ja ik heb ook de moeder al gevangen en erbij gezet , maar deze begon het kleintje vrezelijk te pikken . Dus moeder er maar weer bij weg gehaald .Ik zit met mijn handen in het haar . De vogel is rond de 3á 4 weken, en ik ben heel bang dat deze het ook niet red .

Dirk92

Lees je daarom ook goed in voordat je aan zoiets begint.
vaak denken mensen er te gemakkelijk over.

Kleine Gijsje en Jip

Sara

Dit is een vaak voorkomend probleem en de reden waarom handopfokvoer zo afgeraden wordt, maar bij jou kon het helaas niet anders. Ik denk dat je hier niets aan kan doen dan blijven proberen met de voeding op de juiste temperatuur met een lepel of spuit... Een andere oplossing heb ik er helaas niet voor (ook niet na googlen). Deze sites geven er interessante informatie over:
http://www.gras-valkparkieten.nl/kweken/handopfok/

https://sites.google.com/site/kleineparkiet/handopfok

Bij de laatste zit ook een filmpje over hoe je handopfokvoer geeft.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Furby2014

Handopfok is de enige optie. Veel succes