Parkietje blijft maar bij zijn voerbakje

Gestart door MrsEllie, november 23, 2015, 12:28:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MrsEllie

Ik heb sinds ongeveer 3 weken een tweede parkietje erbij. Die is inmiddels al aardig 'tam'. Hij (of zij, want dat is me nog niet geheel duidelijk) komt al op de hand en ik kan hem ook al aanraken.
In de eerste weken was de nieuweling behoorlijk de baas over de oudste. Wanneer hij zat te eten en de oudere wilde dat ook, joeg hij hem weg. Die was dus echt de baas, bijna bitchy zou je het kunnen noemen :)
Nu, sinds een dag of 2, gaat het opeens heel anders met het gedrag van de oudste.

Als ze 's-morgens hun eten krijgen, vreet hij echt de bakjes leeg en soms jaagt hij dan de nieuwe weg. Hij blijft ook eten. Soms springt hij op de bodem van de kooi en gaat daar verder met eten zoeken. Is dit nu een teken dat hij te weinig eten krijgt? Ook zit hij dan soms een beetje in elkaar gedoken, met zijn hoofdje naar beneden op zijn stok en bewegingen te maken met zijn hoofdje.

1.Ik zit dus met twee probleempjes. De nieuweling krijgt zo totaal geen kans van het zaad te eten. Ik geef overigens Beaphar xtravital.

2.Is t gedrag van de oudste wel "normaal"?
Het is verder een schat van een parkiet. Lekker tam en kletsen als de beste. Komt heerlijk bij je zitten.
Beide parkieten komen er elke dag minstens 2 keer uit en blijven dan zeker anderhalf tot 2 uur buiten de kooi.

Wat kan ik doen aan het gedrag van de oudste?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Alvast hartelijk bedankt.

Iris7

Territoriumgedrag is in de eerste paar weken heel normaal. Misschien heb je twee poppen, dat kan ook wrijving veroorzaken.

Het enige wat je kunt doen om beiden te laten eten, is twee bakjes. Ik heb twee parkieten die al geruime tijd bij elkaar zitten en nog willen ze het de ander onmogelijk maken om te eten.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

MrsEllie

De oudste is sowieso een man, dus twee poppen zijn het in ieder geval niet.
Heb ook twee bakjes met voer en ook al geprobeerd de bakjes ver uit elkaar op te hangen, maar de nieuweling komt nog steeds niet echt aan eten toe. Fruit eet hij gelukkig wel. En af en toe ziet hij kans een klein beetje te eten uit t voerbakje en dan bijt hij ook wel van zich af als nummer 1 in de buurt komt. Denk dat ik gewoon wat geduld zal moeten hebben. Maar de eerste weken ging het gewoon goed, dus ik snap niet zo goed waar dit vandaan komt.