Zorgen over mijn nieuwe parkietje

Gestart door Ukkie, november 06, 2015, 13:44:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ukkie

Hallo allemaal,

Ik heb me aangemeld voor parkieten-freak omdat ik mij een beetje zorgen maak over mijn parkietje.
Vandaag heb ik mijn eerste parkietje gekocht. Voordat ik dit heb gedaan heb ik veel informatie gezocht en juist door die gevonden informatie maak ik mij een beetje zorgen.
Omdat dit mijn eerste parkiet is weet ik niet wat normaal gedrag is en wat niet.
Ik hoop dat jullie mij hierbij verder kunnen helpen!

Vandaag heb ik dus mijn eerste parkiet gekocht. Hij is nu 8 weken oud.
Toen ik hem vanmiddag ophaalde zag ik dat zijn kontje een beetje smerig was, maar zijn ontlasting leek wel normaal.
Nu zit mijn parkietje twee uur in zijn kooi bij mij thuis waarvan hij maar een half uur is wakker geweest. In dat half uurtje is hij wel druk aan het klimmen en ontdekken geweest.
Als hij slaapt zit hij op twee pootjes (ik las dat dit kon betekenen dat hij ziek was, maar ook dat jonge parkietjes dit wel vaker deden)
Ook vind ik hem vrij wollig en dik. Ik weet niet of dit nou het 'dik zitten' is waar ik veel over lees of dat dit bij een jonge parkiet hoort. Ik heb hem ook een keer of 3, 4 zien gapen.

Ik heb een aantal foto's bijgevoegd voor verduidelijking.
Misschien ben ik ook wel overbezorgd, maar dit is voor mij nieuw en ik wil graag dat het goed gaat :)

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
Lotte

Iris7

Ontlasting bij de veren is meestal niet goed, dat zou ik wel even na laten kijken.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

PuckLikesRock

Hey, ik zou hem nog even een dagje met rust laten. Zachtjes tegen hem praten af en toe, maar hij moet natuurlijk nog helemaal wennen, zo'n nieuwe omgeving is best stressvol. Als hij zich op zijn gemak voelt gaat hij zich poetsen, maar dat is misschien niet zo in het begin:)

Ukkie

Bedankt voor jullie reacties!
Ik maak me al een stuk minder zorgen.
Ik vond het zo gek dat hij in een nieuwe omgeving direct ging slapen, maar gelukkig heeft hij vanmiddag veel gespeeld.
Ik heb hem zelfs al even uit de kooi gehad. Hij was zo op mij gericht.
Toen ik mijn hand in de kooi deed sprong hij er direct op en heeft zich een kwartier laten aaien. Viel hierbij ook in slaap. Elke keer als ik fluit, fluit hij terug.

Volgensmij gaat het wel goed komen met Uk :)

kristofdb

Vormt zijn ontlasting een balletje op de poep? Of komt de ontlasting er op een normale manier uit?

PuckLikesRock

Schattig hoor dat hij nu al zo tam is:) ik zou nog wel mijn ogen openhouden als ik jou was, het kan zijn dat hij een beetje onvoorspelbaar is en ineens wegvliegt. Dat kan vervelende gevolgen hebben.. In ieder geval heel veel succes met je parkietje:)

Ukkie

Hallo,

De ontlasting is normaal, hij is gelukkig ook niet meer smerig.
Hij is echt ontzettend tam en niet bang. Super leuk
Hij slaapt nog wel Het grootste gedeelte van de dag, maar het is ook nog een jong parkietje dus volgens mij kan dat niet zoveel kwaad.

Bedankt voor jullie reacties :D

Ukkie

#7
Hoi lieve mensen,

Ik maak me nu toch echt wel heel veel zorgen.
Uk gedraagt zich alles behalve vogelachtig.
Ik ga morgen direct met hem naar de dierenarts.

Uk slaapt nog steeds de hele dag. Zodra ik in beweging kom,komt Uk dat ook.
Het lijkt wel of hij geobsedeerd is om bij mij te zijn, terwijl hij nog maar 8 weken is en bij de fokker alleen  'handtam' gemaakt. Vanaf de eerste dag dat ik hem had was hij al zo erg op mij gericht. Ik vond het eerst wel schattig, maar maak me nu zorgen. Hij doet alles om bij mij te komen. pogingen tot vliegen met gekortwiekte vleugels, hij verzoop zichzelf bijna door zichzelf in het waterbakje te wurmen. Neemt geen tijd om zich schoon te maken, maar gaat verder met hopeloze vliegpogingen. Ik kan zien dat hij ontzettend uitgeput is want hij vecht tegen zijn slaap. Ook heeft hij nu weer een smerig kontje. Hij eet en drink niet. Kijkt iet op of om naar zijn speelgoed. Fluit bijna niet. Is alleen maar bezig om bij mij te komen. Als ik hem die kans geef zoekt hij binnen no time een donker holletje op in bijv. mijn elleboog en gaat slapen. Als ik hem dan weg zet, valt hij ook weer bijna in slaap, valt voorover wakker, rent naar mij om daar weer verder te slapen.

Ik heb hem nu voorzichtig gebadderd om schoon te maken en hem een donker holletje gegeven in een oud t-shirt van mij. Daar slaapt hij nu in.

Ik hoop maar op het beste.. :(


Ukkie


marinkedejong


Loeky

Ah wat verdrietig, veel sterkte gewenst :'(
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19