Tam maken

Gestart door Kim27, november 05, 2015, 11:29:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kim27

Hallo allemaal,

Begin oktober heb ik twee grasparkietjes aangeschaft. Volgens de verkoper een man en pop. Ze zitten bij elkaar in de kooi want daar zaten ze ook met zijn allen bij elkaar. Ze zitten wel naast elkaar maar als ze te dicht bij elkaar komen pikken ze elkaar. Tenminste, de ene zoekt toenadering en daar moet de ander niks van hebben. Kan dat nog komen?
Ook zijn ze niet heel jong, wat ik wel hoopte, omdat het tam maken dan wat makkelijker gaat. Ik ben nu wel zo ver dat ze niet meer heen en weer fladderen als ik mijn hand in de kooi doe, maar als ik te dichtbij kom met mijn hand schieten ze wel door de kooi. Ik weet ook dat ik hier geduld mee moet hebben maar vraag me wel af hoe lang zoiets kan duren. Ik wil ze namelijk heel graag lekker los laten vliegen maar dat is nu gewoon geen optie.
ik ben benieuwd naar jullie reacties.
groetjes,
Kim

JudithO

Heb je een foto van de parkietjes? Zo kunnen we met je meekijken of het geslacht klopt, en de leeftijd.
Hoe weet je dat ze niet heel jong meer zijn? En wat is jouw definitie van heel jong?
Ik heb vorig jaar een parkietje van een jaar overgenomen (was als baby wel handtam gemaakt, maar na uitvliegen in een voliere gezet), die is bijna tammer dan het parkietje die ik gelijk na het uitvliegen had overgenomen. Dus leeftijd zegt echt niet alles.

Daarbij, geduld! Oefenen, oefenen, oefenen. Vol blijven houden en niet opgeven. Niet forceren.
Hier heb ik de kooi na een tijd wel gewoon open gezet, op het moment dat ik ze in de kooi makkelijk op mijn hand kon krijgen (met trosgierst, gebruik jij dat ook?). Ik zet ze met het losvliegen nooit terug in de kooi, want ik krijg ze toch nooit te pakken. Ze vliegen buiten de kooi wel eens naar me toe, maar ik kan ze niet vanaf mijn hand terug in de kooi zetten. Ze gaan hier zelf altijd terug naar de kooi (oke, een paar keer per jaar niet en dan is zo'n avond best lang...).

Kim27

Ik ben ara'staat en grijze roodstaarten gewend en die stappen zo op 😉
Ik had begrepen dat wanneer de neusring mooi blauw is de vogel niet heel jong meer is. Hoe jong het beestje wel is kan ik dus ook niet zeggen. Ook de ogen zijn mooi wit en bij jonge vogels zijn deze vaak nog vol donker of troebel wit. Dat was ook bij mijn ara's zo.
Ik heb trosgierst en andere beloningssnoepjes.

JudithO

Je hebt inderdaad een volwassen koppeltje.
Tja, dan rest slechts geduld!

Kim27

Geduld heb ik zat want het zijn leuke lieve beestjes. Maar waar moet ik rekening mee houden? Zijn er tips voor een andere plan van aanpak?

Kim27

Ik vraag nogmaals jullie hulp....
We zijn alweer een maandje verder en ik ben nog niks verder gekomen. Ook gaan ze zelf nog niet veel beter met elkaar om. Zodra ze ook maar te dicht bij elkaar komen begint de ene te pikken. Wel kunnen ze samen lekker eten zoeken op de bodem. Dus dat zal wel goedkomen lijkt me.
maar ze zijn nog steeds doodsbang voor mij. Ik vind dat niet leuk. Daar heb ik geen parkietjes voor genomen die dan maar weg zitten te kwijnen in een kooi waar ze alleen een beetje heen en weer kunnen. Ik wil ze graag los laten vliegen en ze de ruimte geven in huis, maar dat ze ook weer makkelijk in de kooi gezet kunnen worden. Wat moet ik nou doen?!?!

Loeky

Je kunt parkieten niet dwingen voor gezellig gedrag. Elke parkiet is anders. Dat is hier ook zo. Ik heb een angsthaas, maar ook brutale.
Wat was je beeld van parkieten dan?
Parkieten houden er van dat je ze rustig benaderd en zachtjes toe spreekt. Vooral geduld is een schone zaak.
Succes
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19