Ziek, kruipertje of in de rouw? Help:(

Gestart door PuckLikesRock, november 04, 2015, 13:04:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

PuckLikesRock

Ik heb gisteren een nieuw parkietje gehaald voor mijn huidige parkietje Noodles (4 a 5 jaar) omdat ik binnenkort op kamers ga. Ik merk direct als er iets met Noodles is, als hij ziek is etc en ik kan hem ook heel goed peilen. Hij heeft net 2 weken een zware rui achter de rug.
Mijn nieuwe parkiet is 5 volgens de oude eigenaar, en heb ik Oscar genoemd. Een week geleden is zijn maatje (Valkparkiet) overleden, eigenaar wist niet waaraan, ik citeer: ''Het leven was waarschijnlijk gewoon voorbij." Nu zag Oscar er zo verdrietig uit, in elkaar gedoken en bol zittend, staart recht naar beneden, dat ik hem wel mee moest nemen van mezelf. Eigenaar had de afgelopen jaren nog maar heel weinig tijd voor hem. Wat me ook opviel aan de kooi waar hij in zat - die ik er overigens bij kocht - is dat er keukenpapier op de bodem lag ipv bodembedekking. Ook het voer dat hij kreeg was gewoon zaad, minder gevarieerd dan het zaad dat ik Noodles altijd geef, en er zat ook geen krachtvoer oid tussen.
Afijn, kooi in de auto, ik zachtjes tegen 't beestje praten, en kreeg af en toe een zacht piepje terug. Zo'n reis met de auto is natuurlijk een verschrikking voor een parkietje, zeker als hij al niet lekker in z'n vel zit.

Eenmaal thuis direct voerbakje en waterbakje verschoond. Zelf heb ik zo'n bakje waar de parkiet op t randje zit en z'n kopje in t bakje steekt (diep dus). Noodles heeft hier nooit problemen mee gehad. Oscar heeft daarentegen  een plat bakje met een plastic vul ding aan de achterkant, (ook helemaal vies trouwens) dus ik had nog zo'n diep bakje die ik heb omgeruild met het oude voerbakje van Oscar, en er m'n eigen voer, ei krachtvoer en een blaadje basilicum in deed, samen met wat maagkiezel omdat hij dat volgens mij nog nooit gehad heeft.
Maar, hij eet dus niet uit zijn nieuwe voerbakje. In plaats daarvan klimt hij naar de bodem van z''n kooi en gaat daar als een duif dingen van de bodem pikken. Heb daar maar wat grit gestrooid, wat hij inderdaad oppikte. Wat later strooide ik er ook maar een klein beetje zaad bij met krachtvoer, omdat hij toch echt moest eten. Heb m toen met rust gelaten.
Eerste vraag: Ik vind t niet echt hygienisch om hem van de bodem te laten eten, want uitwerpselen. (heeft geen verdere uitleg nodig toch?) Ik doe denk ik voor de zekerheid zo het voer uit het diepe bakje weer in het oude bakje, maar ik vind het systeem van dat oude bakje niet goed werken. Is er een manier dat ik Oscar zo ver krijg dat hij toch uit het diepe bakje gaat eten? Hij heeft er wel een keer met zijn kopje in gezeten, maar daar bleef het bij.
Daarnaast maak ik me zorgen om Oscar's gedrag. Ik weet dat hij eerst een paar dagen moet wennen, sowieso na de dood van zijn maatje, maar is het normaal dat z'n verendekje er vreemd uit ziet? Ik ben er al achter gekomen dat hij een Engelse parkiet is en Noodles een Grasparkietje, dit kon ik aan het verschil in de kopjes zien. Over het algemeen is Noodles een vrolijke aanwezige vogel die altijd aan het kletsen is en graag papier (zoals huiswerk) sloopt. Ook heeft noodles een mooi verendek en loopt trots rechtop. Toen ik hem net had was hij natuurlijk superstil, maar hij zat niet zo ineengedoken als Oscar nu zit.

Ik heb wat foto's toegevoegd van Oscar, en een van Noodles. Oscar lijkt steeds te dutten als hij op z'n stok gaat zitten, dus met snaveltje in nek, of dat hij ineengedoken zit en zijn oogjes steeds dichtgaan. Ook lijkt hij altijd met zijn vleugeltjes opgetrokken te zitten. Op het andere moment klautert hij naar de bodem om daar heel actief dingetjes op te pikken, maar hij fladdert alleen als hij van de tralies op de bodem springt of als hij weer op de tralies springt. Hij is ook nogal onhandig met het van stok naar stok springen. Z'n veren zien er niet helemaal top uit en z'n vleugels lijken te hangen, in ieder geval niet zo glad als die van Noodles. Hij kijkt overigens wel nieuwsgierig naar al het nieuwe om hem heen, waarbij hij af en toe een piep/fluit laat horen. Als ik hem kort zou moeten beschrijven, zou ik zeggen: nieuwsgierig, lomp en verlegen. (Wel liefkozend bedoeld, heb echt met m te doen.)

Ik kan niet goed beoordelen of hij ziek is, (ivm zijn houding, vleugels en staart) en over het algemeen z'n koppie, of dat hij een kruipertje is, of dat hij in de rui is geweest (ik zie kleine piekjes op zijn kop en verendek) en daar nog van moet herstellen en dat hij nog moet bekomen van het overlijden van z'n partner en alle veranderingen. Zie de foto's. Ik hoop dat iemand van jullie me wat wijzer kan maken, want ik laat Noodles wel kennismaken met Oscar - hij is echt ontzettend nieuwsgierig en praat tegen hem, terwijl Oscar hem verlegen aankijkt en vervolgens weer naar de bodem van z'n kooi klautert. Ik ben alleen bang dat als Oscar ziek is, dat Noodles het ook wordt :/ ik ben onwijs gehecht aan Noodles, en ik heb ook eigenlijk misschien te snel medelijden met andere beestjes, maar ik wil ook het allerbeste voor Oscar. Dus ik durf Noodles nog niet heel goed dicht bij Os te laten, omdat de eventuele ziekte dan sneller wordt verspreid.
Ps, Oscar heeft ontzettend lange nagels en misschien ook wel een te lang snaveltje, en Noodles zijn nageltjes moeten binnenkort ook weer bijgeknipt, dus maak je daar niet druk om. 
OH UPDATE nu ik dit schrijf vliegt Oscar (al dan niet omdat Noodles hem liet schrikken) 25 cm omhoog vanaf de bodem van de kooi.   

PuckLikesRock

Even nog een duidelijkere foto van Oscar z'n koppie

PuckLikesRock

Sorrysorry k ben iets vergeten te zetten in mijn verhaal,
Oscar trilt ook als hij op zijn stokje zit, poetst zich wel en kijkt om zich heen, maar niest niet ofzo.

kristofdb

 Ivm het eten op de grond. Dat zal wel met gewenning te maken hebben. Ik zou in ieder geval niet het eten van op de grond terug in het bakje scheppen (door de combinatie van poep en zaad, gaat het zaad bederven). Wat je kan doen is het zaadkuipje onderaan de kooi hangen en dag per dag het een beetje hoger hangen. Waar ik me zorgen om maak is dat het niet duidelijk is waaraan de valkparkiet gestorven is. Misschien kan je parkietje wel dezelfde ziekte hebben. Ook het feit dat hij trilt is niet ok denk ik. Engelse parkieten zien er over het algemeen wel wat ruiger uit. Dus dat hij dikker staat dan noodles kan wel normaal zijn. Indien er de afgelopen dagen geen verbetering is opgetreden in dat trillen zou ik eens bellen naar de vogelarts. Indien het iets besmettelijk is, kan Noodles er ook onder lijden.. Ook zou ik voor de zekerheid niet alleen voerbakjes reinigen maar ook de volledige kooi (doe die van Noodles ook maar..)..




PuckLikesRock

Bedankt voor je reactie! Oscar is al iets levendiger, heb zijn oude bakje teruggegeven en daar eet hij goed uit. Heeft ook steeds vaker buien dat hij gaat zitten fladderen(hij ziet noodles steeds vliegen en kijkt er dan heel verbaasd naar). Hij is niet bang voor mijn hand met trosgierst, en stapte er dan ook (wel via de tralies) op. Ik ga zo inderdaad de kooi voor de zekerheid desinfecteren.
Ik heb hem daarna vasgepakt om zijn nageltjes te knippen, maar toen viel me op dat onder beide pootjes korsten zaten bij het gewricht! Ik kan er verder weinig over vinden op internet, behalve dat de zitstokken niet goed zouden zijn. Heb gisteren een houten zitstok in zijn kooi gedaan en een nieuwe puimsteen zitstok, zelfde als hij al 5 jaar had maar dan nieuw..
Die korsten verklaren waarom hij moeite heeft met zijn balans denk ik, en dat hij zo onhandig is. Hij kan zijn pootjes ook niet heel goed intrekken..

Meer reden dus om te gaan ontsmetten:) en een bezoekje aan de dierenarts, vogelarts is niet in de buurt... Maar een belletje kan altijd

PuckLikesRock

Ben naar de arts geweest, oscar heeft zijn hele leven te weinig vitaminen gehad en is daardoor heel zwak. Ook is hij te mager. Hij heeft verder geen ziektes, dat hebben ze namelijk kunnen uitsluiten. Het gaat al beter met hem dan toen ik hem net had opgehaald. Noodles is inmiddels helemaal verliefd op hem geworden, maar ik merk dat oscar de energie niet heeft om noodles net zo veel aandacht terug te geven, dus ik laat ze nog niet bij elkaar... (Heb ik wel gedaan, maar noodles sprong direct bovenop oscar..)