Gevangen parkiet

Gestart door Senne, november 03, 2015, 21:16:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Senne

Sinds een 3-tal weken zat er op het pleintje in de buurt een grote bonte, blauwe pennant parkiet. Hij heeft zich al die tijd weten te redden en was ook bijzonder slim want hij liet zich niet vangen. Omdat ik voor zijn leven vreesde (de nachten worden al behoorlijk koud) heb ik doorgezet en de vele uren die ik er heb ingestoken hebben eindelijk hun vruchten afgeworpen: ik heb hem vandaag kunnen vangen.

Ik ben enerzijds blij, maar anderzijds ook wel treurig dat hij de rest van zijn leven in een (meestal veel te klein) kooitje zal moeten hangen. Kan hij zich uberhaupt nog aanpassen aan een leven binnen? Iemand ervaring mee? We hebben zelf een valkparkiet (uit het asiel geadopteerd, dus weet niet hoe oud hij of zij is, enz.) Zouden ze samen kunnen zitten? De valkparkiet is toch een goed stuk kleiner. Wordt er soms gevochten tot de dood onder parkieten? Hoe zie ik als het een vrouwtje of mannetje is?

Ik ben ook op zoek naar iemand met een hele grote vogelière, maar ik heb slechts enkele uren tijd. Iemand die mij raad kan geven? Graag snel antwoord, want nu zit hij in een heel klein reservekooitje die ik van iemand heb kunnen lenen. Meer dan één dag wil ik hem daarin niet houden want hij kan met zijn mooie lange staart met moeite draaien.

Sara

Ik vraag mij af: heb je een parkiet gevangen die eigenlijk in het wild leefde dan? Ik weet dat er veel wilde parkieten intussen overleven in onze landen, maar deze vangen is wel illegaal, dus dan is mijn raad: terug loslaten buiten. Is het echter een gedomesticeerd diertje dat waarschijnlijk ontsnapt is, dan is het best dat je de eigenaar zoekt en als je deze niet vindt, op zoek gaat naar iemand met een mooie volière.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

kristofdb

zie dit artikel ivm wilde parkieten in Nederland https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCQQFjABahUKEwi81_X_svvIAhWFbxQKHeWhAl4&url=https%3A%2F%2Fwww.nvwa.nl%2Ftxmpub%2Ffiles%2F%3Fp_file_id%3D2207386&usg=AFQjCNE5uQGKiReaADJygi5N6BCQwhWijg&sig2=0JWAmnGqPWfDVFVe_2WQMQ&bvm=bv.106923889,d.d24&cad=rja
Conclusie is dat het moeilijk is om te zeggen of deze nu wild is of niet.. Ik gok eerder op een baasje die zijn parkiet beu is. Ook omdat de parkiet alleen in de tuin zat en Senne hem heeft kunnen vangen, denk ik dat het niet om een wilde knaap gaat. Ik vermoed dat valkparkieten en Pennant parkieten wel samen gaan.. Sowieso ben ik ook voorstander van grote volières. Als ik je een raad mag geven. Zoek op het internet naar een kweker van dat soort parkieten en vraag of je hem mag komen afleveren.

Senne

Volgens geruchten is hij ontsnapt bij iemand die in de buurt woont, maar ze deed in ieder geval geen moeite om eens te komen kijken, dus naar daar breng ik hem niet terug.

Het feit dat ik hem heb kunnen vangen (met een kooi) geeft een indicatie dat hij in ieder geval aan mensen (en een kooi) gewoon is en dus zeker geen wilde is.
Ik had gehoopt hier een liefhebber te vinden met een grote vogelière, maar er komen precies niet veel reacties.

Hij gaat zeker niet naar een kweker. Ik ben principieel tegen het verhandelen van levende wezens omdat ze geen koopwaar of goederen zijn. Ik koop nooit dieren. Ik vind dat de eerste optie altijd adoptie zou moeten zijn.   :)

Dank je voor jullie tips en raad. Grtjs

kristofdb

Hey Senne

Je hebt 'kwekers' en je hebt 'kwekers'.. Inderdaad, sommige kwekers (diegene die hun vogels in kleine hokjes steken) doen het voor een verwaarloosbaar extra centje (al is dat bij dergelijke parkietjes zeer weinig.. 1 tot 5 euro per parkiet). Al hoor ik meer en meer dat winkels geen geld meer geven voor parkietjes aan kwekers, althans hier in België.  Ik denk dat het kweken van de meer populaire huisdieren een groter probleem is (honden en katten..).
De meeste kwekers die ik ken, doen het enkel als hobby, net zoals ik. Wij ruilen parkietjes zonder er geld voor te vragen en proberen tegen elkaar op onze parkietjes er zo gezond mogelijk te laten uitzien en de grootste volières te hebben :). Ik persoonlijk doe alleen maar vogels weg indien ik er zeker van ben dat ze genoeg vliegruimte hebben en ik beperk ook de populatie in mijn volière tot maximum 1 parkiet per 2 kubieke meter. Vandaar ook deze reactie.. Want als hij niet naar een 'kweker' gaat, is de kans groot dat hij in een klein kooitje terecht komt ;).
Deze blog heeft vooral grasparkiet-lovers denk ik. Misschien moet je een andere blog opzoeken.