Wat is er aan de hand..?

Gestart door KirstenL1209, november 03, 2015, 14:47:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KirstenL1209

Hoi allemaal,

Waar zal ik beginnen.. Een tijd geleden heb ik meerdere berichten geplaatst over Diva, één van mijn vier grasparkieten.
Ze bleek spoelwormen te hebben en bacteriën in haar darmen. Alle vier de parkietjes zijn hiervoor behandeld, dit hebben we nauwkeurig gedaan. Toch bleef Diva met haar gezondheid kwakkelen. Dan ging het een paar weken heel goed, dan zat ze ineens weer bol en bleef de ontlasting allemaal in haar veren bij haar kontje hangen, werden de veertjes boven haar neusdop vies. De laatste weken vond ik haar ook weer wat zwakker. Verder was ze nog hartstikke levendig, ze at en dronk goed. Maar die ontlasting bleef een probleem.. Vorige week wilde ze ineens geen gewicht meer zetten op een pootje en bleek dat dit pootje verlamd was. Meteen in het weekend naar de dierenarts, we konden haar beter uit haar lijden verlossen want dit zou niet meer goed komen.. Diva was een herplaatser, geen idee hoe oud ze is etc.

Bailey, de man die ook een herplaatser is (leeftijd ook onbekend) en bij hetzelfde adres als Diva vandaan komt, heeft de laatste dagen waterige ontlasting. Hij is ook verder nog heel levendig, eet en drinkt, is vrolijk. Maar het lijkt wel alsof hij soms gewoon plast, dan ligt er allemaal nattigheid rondom zijn ontlasting. Ik maak me natuurlijk vreselijk zorgen, ook of er misschien iets besmettelijks speelt en ik meer grasjes kwijt kan raken.. Ik ga ontlasting van Bailey opsturen naar Hedwig van der Horst.

Ik wil heel graag nog een pop toevoegen aan mijn groepje, zodat Coco (andere mannetje) een nieuw vrouwtje krijgt. Maar jullie begrijpen dat ik natuurlijk eerst zekerheid wil over de gezondheidstoestand van de drie parkieten die ik nu heb. En wanneer ik een nieuwe pop in huis zou krijgen, ga ik meteen haar ontlasting ook laten checken en houd ik haar eerst apart voordat ik zeker weet dat alles oké is. Dit is toch het beste?

Wanneer je zo loopt te kwakkelen met diertjes waar je enorm veel van houdt, ga je aan jezelf twijfelen.. We hebben een mooie grote kooi op een tochtvrije plek in de woonkamer. Ik maak de kooi wekelijks helemaal schoon en ontsmet alles (met appelazijn). De bakjes en stokjes maak ik ook meerdere keren per week schoon. Ik voer Beaphar XtraVital. Nu gaf de dierenarts aan dat ze met dit voer selectief kunnen gaan eten en daarom op den duur voedingsstoffen tekort kunnen komen. Ik geef een afgepaste hoeveelheid en wacht tot de zaden echt opgegeten zijn. Ze krijgen drinkwater uit de kraan. Wij hebben een waterontharder, dus in al ons drinkwater is het kalk eruit gehaald. Heeft dit een negatief effect? Ik heb hier op het forum ook gelezen over Colloidaal zilverwater. Zou ik er goed aan doen om dit te gaan geven? En hoe kan ik dat dan het beste doen, in welke hoeveelheden? Ik wil er álles aan doen om misschien nog een stukje winst te kunnen behalen op het gebied waar ik zelf invloed op heb. Ik ben dol op mijn grasjes, maar die zorgen zijn echt vreselijk..

Groetjes,
Kirsten

GabrielaSpeedy

Hallo Kirsten,

Goed dat je ontlasting hebt opgestuurd om te laten checken. Als een parkietje even wat dunnere poep heeft is dit op zich niet zo erg. Het kan zijn dat hij iets meer heeft gedronken dan normaal en wat minder heeft gegeten. Dan is er meer urine in de poep aanwezig dan vaste bestanddelen. Op internet kun je een heleboel informatie vinden over de ontlasting. Als de dunne poep aan blijft houden en echt heel waterig is en blijft, wordt het natuurlijk wel een probleem.

Ik zou wachten met het aanschaffen van een nieuw parkietje tot alles weer rustig is. Het geeft natuurlijk allerlei extra spanningen voor alle parkieten mee, en als ze inderdaad iets besmettelijks hebben is de kans groot dat je nieuwe parkiet het ook krijgt. Maar alleen een dierenarts kan hierover oordelen.

Mijn parkieten krijgen ook xtravital van beaphar. Parkieten zullen altijd selectief eten, wat voor voer je ook geeft. Ze zijn eigenwijs en hebben hun voorkeuren. De oplossing hiervoor pas je al toe; wachten tot de bakjes echt helemaal leeg zijn. Bij mij helpt het ook om op een vast tijdstip eten te geven. De mijne weten dat ze eten krijgen zodra ik gedoucht ben in de ochtend. Als ze een keer wat minder hebben gegeten haal ik de vliesjes eruit en doe ik er wat minder voer bij. Dit voer is goed voor je parkieten, het bevat een hoop goede voedingsstoffen. Zilverwater ken ik niet, wellicht weet je dierenarts hier iets over te zeggen. Ik ken wel een blauw flesje met speciaal drinkwater voor parkieten. Ik vind het duur en heb nooit verschil aan ze gemerkt, dus ik geef dit niet. Voor kalkgebrek kun je zo'n wit mineralenblok ophangen. Indien ze dan wat kalk nodig hebben zullen ze dit vanzelf van het blok schrapen. Geef je ook wat maagkiezel voor de spijsvertering?

Ik hoop dat er al wat verbetering is bij je parkietjes. Hoe staat het er nu mee?