Nieuw parkietje bij 4 jaar oud parkietje

Gestart door PuckLikesRock, november 02, 2015, 23:14:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

PuckLikesRock

Hoi lieve mensen van parkieten-freak,

Ik heb een heel lief 4 jaar oud parkietje genaamd Noodles, mannetje, en is eigenlijk altijd alleen geweest. Dit was nooit een probleem omdat hij altijd los kon vliegen en er altijd iemand thuis was om hem aandacht te geven, hij is dan ook hartstikke tam en sociaal. Maar nu studeer ik en wil ik op kamers, en wil ik Noodles met mij meenemen... Dus ik wil er graag een nieuw parkietje bij zodat hij zich niet eenzaam gaat voelen :) Ik heb al aan iemand van een dierenspeciaalzaak gevraagd of ik zomaar een nieuw parkietje kon kopen, waarop zij zei dat dat zeker kon, en dat zij op marktplaats had gezocht en een tamme oudere parkiet had gekocht, en dat de twee vogels fantastisch samengingen.
Nu heb ik ook gezocht op marktplaats, maar er is op het moment niet veel aanbod aan oudere (tamme) parkieten. Even een beschrijving van twee aanbiedingen die mij aanstonden, maar die ik tegelijkertijd niet helemaal vertrouwde:
- Een albino parkietje, vrouwtje. Ik heb gemaild en naar de leeftijd gevraagd, en of ze handtam was, waarop de verkoper zei dat ze een maand (!) oud is en dat ze tamgemaakt kan worden, bijvoorbeeld door de vleugels kort te wieken (?!). Zoals ik ben heb ik direct een soort van medelijden voor dit parkietje, aangezien ik heb gelezen dat parkietjes minstens 6 weken oud moeten zijn om ze te verkopen. Ook vind ik het kort wieken van de vleugels absoluut geen goede manier om tam te maken, wat mij een slechte indruk geeft van de verkoper.

- Een parkietje dat aangeboden werd inclusief kooi, mannetje, moet nog naar de leeftijd vragen en of hij tam is. Er stond verder niks in de beschrijving behalve dat het een leuke parkiet is. Op de foto zag ik een parkietje eenzaam zitten in een kooi. Ook met dit beestje kreeg ik medelijden en gun ik een lief vriendje en baasje.

Wat ik me nu afvroeg, is of het verantwoord is zo'n jong parkietje als die eerste aan te schaffen, aangezien ik niet weet hoe Noodles gaat reageren, en omdat het beestje simpelweg heel erg jong is. Ik vroeg me ook af of het echt veel voordeel heeft een wat oudere parkiet te kopen die ook tam is, of dat ik een parkietje jonger dan een jaar kan kopen.

Ik weet gewoon niet wat ik het beste kan doen, en ik hoop dat jullie iets van tips hebben:)

(zie afbeelding, dit is Noodles:))

PuckLikesRock

Update: Reactie van de tweede parkiet. Het is een 5 jaar oud mannetje en is altijd samengeweest met een valkparkiet, die een week geleden is overleden. Ik heb geen antwoord gekregen of hij tam is.
Nu overweeg ik toch dit parkietje te kopen, met kooi, maar ik vroeg me af of Noodles minder tam wordt (is eigenlijk het liefst in de buurt van mensen en zit graag bij je mond, op je hand of op je hoofd of schouder, en als hij er genoeg van heeft gaat hij terug in zijn kooi tegen zijn speeltjes praten). Ook vroeg ik me af of de nieuwe parkiet in ieder geval handtam te krijgen is, als deze niet tam is... En of het beter is ze eerst in aparte kooien te houden voor een week?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

PuckLikesRock

Kan gesloten worden, heb het parkietje eergisteren opgehaald. Ben gisteren ander topic ergens begonnen.