Pop verliest overnacht alle slagpennen

Gestart door RickJ, oktober 29, 2015, 11:43:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RickJ

Beste mensen,

Ik heb al bijna vier jaar een koppel parkieten. Waar het mannetje het best kan vliegen en de "sterkste" vogel is, staat de pop hoger in de pikorde en ze eet altijd als eerste. Nu kwam ik vervolgens vanochtend bij de kooi en lagen er overal slagpennen. Bij inspectie bleek de pop geen enkele slagpen meer te hebben. Zowel de vleugels als de staart waren kaal. De man miste enkele slagpennen aan een vleugel, maar verder niets vreemds. De schaft van enkele veren waren ook duidelijk bloedig en bij het strekken van het vleugeltje was bij de pop droog bloed zichtbaar.
Ik heb de vogels al enige jaren en er is nooit iets noemenswaardig gebeurd. Ze eten goed, klauteren en spelen goed en buiten wat gekibbel om wie er eerst mag eten wordt er nooit ruzie gemaakt. Toch maak ik me ernstig zorgen om mijn pop en vraag me toch af wat het kan zijn. Ik kan helaas geen foto's maken omdat ik op moment aan het werk ben.

Hopelijk weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn?


- Rick

RickJ

Correctie, de vleugels en staart waren niet kaal. Huidje was niet te zien, maar er zaten geen slagpennen meer op.

Meryamib

Hoi,

Hoe is t nu met de vogeltjes?

Sara

Allereerst mijn excuses, ik zie het topic nu pas. Ik vind het erg vreemd dat het de pennen van de vleugel en van de staart zijn, als het één van beide was, was ergens gekneld gezeten hebben een optie. Bij vechten zou ik het ook vreemd vinden als alle slagpennen ermee kwijt gespeeld worden, eigenlijk. De enige oorzaak die ik me dan nog voor de geest kan halen is dat ze plots een ernstige verenplukker geworden is. Heb je intussen misschien al foto's kunnen maken? Heb je nog iets vreemds gezien intussen? Je zou in de gaten kunnen houden wat er gebeurt met de volgende slagpennen die uitkomen, om te achterhalen of ze haar eigen veren plukt.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes