Parkiet laat zich niet pakket maar heeft medicijnen nodig

Gestart door brouwerpower, oktober 10, 2015, 12:05:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerpower

Dag mensen,

Mijn parkiet (2 jaar) heeft een schimmel aan de luchtwegen en piept. Er komt weinig gefluit uit.
Van de arts moeten we hem 1 keer per dag een anti schimmel druppel geven en 2 keer per dag een druppel antibiotica.

Bij de arts is hij een aantal dagen geweest en thuis heb ik hem 2 keer gepakt .. maar hij heeft denk ik een trauma opgelopen. Hij gaat nauwelijks nog de kooi in. Het dier is namelijk nog nooit gepakt.

Hij is vreemd genoeg zeer aanhankelijk en als je maar even in de huiskamer komt zit hij direct op de schouder. In de avond is het helemaal een drama.. hij gaat niet de kooi in en begint rond te fladderen in het donker. Hij vindt alleen nog mijn schouder en gaat dan overdreven kopjes geven tegen m'n wang. Iets wat hij nooit doet (hij zit normaal alleen op de schouder en zal je nooit aanraken met z'n veren).  Daarom heb ik maar het licht aangelaten en hem losgeschud zodat ie op de kooi terecht komt. Daarna direct naar boven rennen ander komt ie weer achter mij aan.

Wat is dit voor vreemd aanhankelijk gedrag? En hoe moet ik m nu die medicijnen geven? Ik heb al druppels gelegd op een blaadje basilicum en dan neemt hi twee kleine hapjes. Zo krijg hij natuurlijk haast niets binnen.


DarkWolf

Dus je grasparkiet zit constant los?
Ik zou toch leren om ook in de kooi te gaan. Maak de kooi leuk, hang er trosgierst in of geef hem zijn eten enkel in zijn kooi.
Ik moet hier het omgekeerde doen..die van mij willen niet uit hun kooi, dus krijgen ze vanaf vandaag hun eten buiten hun kooi zodat ze hun angst overwinnen en buiten moeten komen willen ze eten. En geloof me, voor eten doen ze alles!

brouwerpower

Neen. Hij is niet constant los. Hij mag eind van de dag de kooi uit en vliegt normaal vrolijk rond en gaat zodra het een beetje donker wordt op stok in de kooi.
Maar sinds z'n ziekte en het vastgrijpen van de vogel is ie in de avond niet de kooi in te krijgen.

Sonja

Dat je parkiet bijna niet meer de kooi in wil, is begrijpelijk.
Hij weet nu dat hij, wanneer hij in zijn kooi zit, regelmatig gepakt wordt.
Dus van zijn kant bekeken een begrijpelijke reactie.

Alleen: die medicijnen heeft hij toch nodig.

Wat je zou kunnen doen:
1. Aan de dierenarts vragen of het een optie is om je parkiet 1x daags alle medicatie te geven, bijv. alleen 's avonds.
    Dan hoef je hem maar 1x te pakken en dat scheelt stress.

* Niet ! op eigen houtje op deze manier doen, maar eerst goed overleggen met de arts hierover. *

2. Als het mogelijk is, dan 's avonds/in de schemering de medicijnen toedienen. Dan is het wat donkerder en omdat je parkietje dan wat minder goed ziet, zal het moeilijker zijn om weg te vliegen.
    Probeer wanneer dat lukt, je parkietje met een klein (hand)doekje oid te pakken, dan associeert hij je hand niet met iets vervelends (beetpakken).

Verder zou ik je parkietje niet teveel los laten vliegen, zolang hij niet gezond is. Want dat vraagt veel energie van hem, en die heeft hij nu nodig om op te knappen.
Dat kan overigens ook een reden zijn dat hij extra aanhankelijk is (of lijkt), omdat hij niet helemaal goed in zijn velletje zit.

Sterkte met je kleine vogelvriendje.
Hou je ons op de hoogte hoe het gaat?

Groetjes
Sonja

brouwerpower

Dank voor het advies. Ik doe nu dagelijks een druppel medicijn op een blaadje Basilicum. Hij neemt twee kleine hapjes want hij vindt het niet lekker maar hij krijgt wel wat binnen.

Ik ga het dier niet meer pakken want dat is teveel stress. Ik laat m nu wel in de kooi.

Op hoop van zegen dan maar.