Doorgeef parkiet

Gestart door Frank Pegelaar, september 26, 2015, 22:47:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Pegelaar

Hallo allen,

Sinds een jaar of drie heb ik met 15 vrienden van me, een parkiet aangeschaft. De gevederde vogel, Tonnie/Toon, is een fijn beestje en heeft tot nu toe nog nooit voor problemen gezorgd. Het doorgeef systeem dat wordt gehanteerd zal ik hierna kort uiteenzetten:

Het beestje wordt per jarige kameraad doorgegeven. Op deze manier heeft de vogel in een jaar tijd, vijftien verschillende postadressen. (naast wat administratieve rompslomp levert dit geen enkel probleem op). De afspraak is dat de vogel als "goede huisvader" wordt behandeld. Wordt dit streven echter niet nageleefd, en overlijdt de vogel, dan is het zaak dat er een luxe barbecue wordt verzorgd voor de gehele vriendenclub. Vanzelfsprekend wordt er gestreefd naar de maximaal te bereiken leeftijd van de vogel.

Nu we 3 jaar verder zijn, hebben we een avond belegd om met z'n alle kort te evalueren over het welzijn van de vliegende klier. Na enkele huishoudelijke zaakjes doorgenomen te hebben, zijn we op enkele vragen zonder antwoord achter gebleven. Hopelijk kunnen jullie mede-vogelliefhebbers ons hierbij helpen! Het gaat om de volgende vragen:

- Is het een probleem dat een parkiet in een jaar 15 verschillende adressen rondgaat?
- Hoe vaak dient de parkiet vrij te kunnen vliegen?
- Hoe kunnen we het beestje verwennen? (graag snel reactie op deze vraag, dierendag is coming)
- Is het een probleem dat het dier zijn hele leven alleen in een kooi doorbrengt?

Graag spreken wij een woord van speciale dank,

Groetjes,

Vriendengroep de Vogelaar

Kleintjes

Dit meen je niet?
Je gaat 'n levend dier toch niet als "weddenschap" gebruiken?

't Is ontzettend stressen voor zo'n klein diertje als 't van hot naar her versleept wordt. Leef je eens in in dat kleine hummeltje: Je reist hierheen, dan daarheen. Deze zorgt zus voor je, de ander zo.
Sorry, maar als ik eerlijk mag zijn, kun je beter 'n Furby of Tamagotchi gebruiken hiervoor - die kunnen niet doodgaan door stress.

Ik begrijp wel dat je als groep elkaar verantwoording wilt leren, maar gebruik dan alsjeblieft wat anders en geen dier(tje). Plantjes doen 't ook erg goed. Cactus verzorgen is lastiger dan 't lijkt, bijvoorbeeld.

Verwennen kun je met trosgierst, of andere lekker groente / fruit dat geschikt is voor grasjes.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

JudithO

Ik kan mijn ogen niet geloven. Dit doe je toch niet serieus? Ik begrijp niet hoe je überhaupt op het idee kúnt komen...
Arm ding.. Moet je eens voorstellen dat je zelf 15 keer per jaar verhuisd. Hoe zou jij je eronder voelen?
Daarbij is het inderdaad een probleem dat hij alleen zit. Enorm veel stress door al die verhuizingen en dat ook allemaal nog eens alleen moeten verwerken. Arm beest..
Ik hoop dat je hier heel hard over na gaat denken en je verantwoordelijkheid neemt. Dit is geen leven voor zo'n beestje, voor geen enkel dier!

Parkieten-Freak

Beste leden van vriendengroep de Vogelaar,
Wat een vreemde situatie maar ik ga er van uit dat jullie het beste voorhebben met jullie gevederde vriend. Gelukkig vraagt jullie woordvoerder na 3 jaar advies hoe Tonnie/Toon het beste verwend/verzorgd kan worden.

Tip 1: Geef hem een vast baasje waar hij/zij goed verzorgd wordt en veel aandacht krijgt
Tip 2: Geef hem een parkietenmaatje
Tip 3: Hou geen BBQ na de dood van de vogel, maar ga in plaats daarvan met zijn allen een dagje helpen in een dierenasiel of vogelopvangcentrum
Succes!




Loeky

Arme parkiet. Ik vind dit echt heel zielig. :'( Een parkiet voelt zich veel meer thuis bij één baas en verhuizen geeft veel stress.
Ik hoop dat er een vaste baas/bazin voor het parkietje komt en anders zou afstaan voor adoptie ook een optie zijn.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Solarstone83

Wanneer je de kooi binnen je eigen huis verplaatst veroorzaakt dit al stress dus laat staan 15 verschillende adressen..

DarkWolf

Ik snap ook niet dat je met meerdere mensen een dier aanschaft, en het dan doorgeeft.
Tuurlijk is het voor een vogel stresserend als die om de x-aantal maanden verhuist.

- Hoe vaak dient de parkiet vrij te kunnen vliegen?
Dagelijks zet ik hier de kooi open (niet dat ze er uit komen, maar goed das hun eigen keuze)
- Hoe kunnen we het beestje verwennen? (graag snel reactie op deze vraag, dierendag is coming)
Daar doe ik niet aan mee. Mijn huisdieren worden voldoende verwend, en niet alleen op de een of andere feestdag.
- Is het een probleem dat het dier zijn hele leven alleen in een kooi doorbrengt?
Als een parkiet voldoende aandacht krijgt, niet. Maar het is altijd fijner om met een soortgenootje samen te leven.

Maar ik zou vooral aanraden om 1 vast adres voor de grasparkiet te zoeken. Trek een lootje, weet ik veel.

Sterre

mijn parkietjes zijn al gestrest als ik hun kooitje schoonmaak, want dan verhuis ik ze even naar een ander plekje. De hele schoonmaak duurt ongeveer een goed half uur, en dan staan ze weer op hun vaste plekje.

koop liever een knuffel, die je doorgeeft, dan een levend wezentje.