Een van mijn parkieten is een pestkop!

Gestart door AnnieW, september 18, 2015, 09:22:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

AnnieW

Hallo,

Zoals de titel al zegt, ik heb een echte pestkop in de kooi.
Mijn twee parkieten (nu een jaar oud) zijn samen opgegroeid (broer en zus), en het popje terroriseert de man.
De pop was altijd al iets bijdehanter, ondernemender, dapperder...maar nu begint ze ook dominant te worden.

De man wordt continue opgejaagd in de kooi. Als hij wil eten gaat ze hem achterna, als hij wil schommelen jaagt ze hem weg, op een stokje zitten mag vaak ook niet. Als hij los is en de kooi weer in wil, dan probeert ze hem buiten te houden.
Je hoort de man ook af en toe opeens krijsen, en als we gaan kijken zien we de pop dreigend in de buurt zitten.
Hij mag niets meer!

We geven beide aandacht, vliegen vrijwel dagelijks los en hun kooi is groot genoeg (70x70x45) om niet op elkaars lip te zitten. Dus verveling kan het haast niet zijn.

Ik ga vanavond in ieder geval een tweede voerbak neerzetten. Alhoewel ik bang ben dat het niet om het eten gaat,
want op stokjes zitten, schommelen etc geeft hetzelfde probleem.  :(

Herkend iemand dit probleem? En heeft iemand misschien tips voor mij?

Alvast bedankt!  :)

Sonja

Hallo Annie,

Allereerst: weet je 100% zeker dat het om een mannetje en een popje gaat?

Hoe gedragen ze zich als ze vrij rondvliegen?

Je kunt ook eens 3 voerbakjes ophangen, dan is er altijd eentje "over", dat wil nog weleens helpen.
En verder zorgen dat je twee slaapplekjes hebt op dezelfde hoogte in de kooi, twee schommeltjes, etc.
Zo hebben ze al veel minder reden om te kibbelen. Popjes zijn meestal wat vinniger dan mannetjes.
Een beetje geruzie/gekibbel hoort er wel bij, maar je moet er wel voor oppassen dat ze elkaar (of in dit geval het popje het mannetje) niet verwondt.

Probeer maar eens.

Groetjes
Sonja

AnnieW

Hoi Sonja,

Bedankt!

Het zijn absoluut een man en een pop.  :)
Er hangen 3 schommels (waarvan 2 op dezelfde hoge hoogte) en verschillende stokjes en speeltjes op verschillende hoogtes. Het maakt eigenlijk niet uit waar hij zit, het is nooit goed.
Ik ga in ieder geval meerdere voerbakjes ophangen, en de kooi nog iets strategischer proberen in te richten.  :D

Wanneer ze los vliegen gaat het beter. Maar het gedrag blijft wel.

Groetjes.

Sonja

Citaat van: AnnieW op september 18, 2015, 12:21:58
Wanneer ze los vliegen gaat het beter. Maar het gedrag blijft wel.

Het gedrag verdwijnt niet helemaal maar verbetert dus wel als de ruimte groter is.
Begrijpelijk, want dan hebben ze meer ruimte om elkaar te ontvluchten.

Nog een vraagje :) :
Hoe reageer jij/wat doe jij als het popje zich zo gedraagt naar het mannetje?

Groetjes
Sonja

AnnieW

Klopt, het gedrag verbeterd wel, maar dat komt ook omdat ze aardig wat heen en weer vliegen en vaak uitgeput zijn. Zodra ze in rust modus ergens gaan zitten begint ze weer.

Ze gaat af en toe trouwens ook op de honden af wanneer die aan het eten zijn.
Ze vliegt dan vlak over hun heen, en weer terug naar haar stokje. Ik dacht steeds dat ze contact zocht...maar als ik er zo over nadenk zou het ook wel aanvallend bedoelt kunnen zijn.  :-\

Ik probeer de boel een beetje te sussen wanneer ze weer aan het treiteren is.
Heb al van alles geprobeerd, rustig praten, harder/boos praten, en bij "nood" (als ze de ander pijn doet) de plantenspuit erop. Maar daar schrikken ze beide zo van dat ik dat liever niet meer doe. Het geluid van de spuit is gelukkig al voldoende.
Maar wat ik ook probeer, het wordt niet minder.  :(