losse veertje en weinig staart

Gestart door Sterre, september 12, 2015, 20:30:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sterre

Hallo, graag wil ik jullie advies voor deze jonge dame, die ik net een weekje heb. Sinds vandaag kan ze opeens niet meer vliegen, hooguit fladderen. Ze toont niet zien, ze eet en poets zich zelf en zit nu steeds aan die losse veren die er sinds vandaag bijhangen. Nou heb ik al over de kruipziekte gelezen, maar wil toch graag van een exper horen wat dit is ?? Ze is nu ongeveer 7/8 weekjes oud.

Hoop dat jullie de foto's kunnen zien, ze zien er nogal donker uit. Maar je ziet bij foto 2 de veren uitsteken.

Sterre


Sonja

Ik vind de foto's te donker/onduidelijk om het goed te kunnen zien, sorry.

Sterre

de losse veertjes is ze nu kwijt, maar kijk is naar haar staart, die heeft ze niet.

hoop dat deze foto's beter zijn.

Sonja

Hallo Sterre,

Het zijn nog geen heel duidelijke foto's, maar het lijkt erop of ze haar vleugelpennen en staartpennen kwijt is.
Dat doet wel denken aan de kruipersziekte.
Het zou dan kunnen zijn dat het zo blijft, maar het kan ook zijn dat ze haar vleugel- en staartveren na de rui weer terug krijgt en ze weer goed kan vliegen, dat is afwachten.
Parkietjes komen voor het eerst in de rui als ze ca. 3 a 4 maanden oud zijn.

Wat je nu kunt doen is ervoor zorgen dat ze heel veel klim- en klautermogelijkheden heeft, zodat ze zich toch zo goed mogelijk kan voortbewegen.

Groetjes
Sonja

Sterre

toen ik haar vorige week kreeg, had ze al geen staart, en ik was een leek, die dacht, die moet zeker nog groeien. Ze kon wel een beetje vliegen, dat was voor 2 dagen, toen kwamen die losse veertjes, die nu ook weg zijn.

ik heb veel klim en klauterwerk in de kooi hangen, das het probleem niet. Maar ik durf haar nu niet uit de kooi te halen, en alleen Birdy los laten vliegen, vind ik ook weer zielig, want dan moet ik de kooi sluiten, anders komt zij er ook uit.

Maar bedankt voor je antwoord, mijn vermoeden was juist. Maar de pennen kunnen dus weer aangroeien ? dat zou mooi zijn, want ik baal als een stekker dat dit beestje niet even lekker kan rond vliegen.

Sonja

Hallo Sterre,

Het is niet zeker of het weer goedkomt, die garantie heb je helaas nooit, maar het kàn wel.
Dat is bij mijn parkietje gebeurd.
Een parkietje blijft dan wel altijd drager, en in perioden van verminderde weerstand kan ze dan andere parkietjes met dit virus besmetten.

Kijk  maar eens rustig rond op de site en het forum, er is heel veel informatie te vinden over de kruipersziekte.

Groetjes
Sonja

Sterre

ik heb inmiddels al heel veel gelezen en gezien er over, maar ben niet tegen gekomen, of ik de vogels bij elkaar kan blijven houden of dat ik ze moet scheiden. Ik heb gelezen dat Birdy nu besmet kan zijn en drager is, maar ik ga toch niet met ze telen.

Sonja

Je hoeft ze niet uit elkaar te halen.