Worden ze nog een koppel of niet?

Gestart door Furby2014, september 09, 2015, 18:18:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Furby2014

Ik heb 2 dagen geleden een jong popje gekocht en ze hebben geen ruzie in de kooi maar ook niet dat ze contact zoeken met elkaar. Wel af en toe samen op een stok maar dat is het dan.
Ik heb alle speelgoed uit de kooi gehaald want Gaga was alleen met de speeltjes bezig. Tevens ook de kooi opnieuw ingericht.
Kan ik nog meer doen om het een beetje te sturen? En hoe lang duurt het voordat ze een koppel worden? Kan dit nog of moet het eerste op het gezicht zijn en anders nooit een koppel? Gaga is 1 jaar en tweety tussen 6 en 12 weken is mij verteld.

Sonja

"Kan dit nog?", vraag je.

Je hebt pas 2 dagen een popje erbij gekocht voor je andere parkiet.

Het is niet nodig om de speeltjes uit de kooi te halen.
Haastige spoed is zelden goed, en in het geval van twee parkietjes aan elkaar laten wennen al helemáál niet.

Verplaats je eens in je parkietjes. Het popje is helemaal nieuw, ze moet wennen aan haar nieuwe leefomgeving, nieuwe kooi, aan haar nieuwe vriendje, aan jou....
Zo verwacht je wel erg veel van je parkiet terwijl ze nog maar net bij je is.

Dat gaat niet werken, kan ik je nu al vertellen.
Geduld, en nog eens geduld, neem er ruimschoots de tijd voor.
En dan bedoel ik de nodige weken, zoniet langer.

Je kunt dit niet overhaasten, dan bereik je eerder het tegenovergestelde van wat je wilt.

Kijk eens rond op de site en op het forum, er is al heel veel geschreven over dit onderwerp.

Groetjes
Sonja

Furby2014

Ik lees ook vaak dat het liefde op het eerste gezicht is dus vandaar deze vraag.
Tuurlijk heb ik het niet voor het zeggen dat weet ik.
Maar ik vroeg me af of er nog tips waren om ze te helpen.
Toch bedankt voor je antwoord

JudithO

Waar je rekening mee moet houden is dat Tweety ook nog echt erg jong is. Het beestje heeft tijd nodig om te wennen, en volwassen te worden.
Bij mijn parkietjes was het niet liefde op het eerste gezicht, en ze bekken nog regelmatig flink. Dat komt vooral omdat mijn popje enorm pittig is. Ze zijn uiteindelijk wel een klef stel geworden. Hoe lang dat geduurd heeft weet ik niet, dat gaat heel langzaam en heb je eigenlijk niet echt in de gaten.
Geduld is een schone zaak ;)

Furby2014

Dank je wel.  Ik zie wel dat Gaga interesse heeft. Ze zoeken elkaar op. Das een goed teken.

Furby2014

Even een update: gaga is niet bang van Tweety en ze zitten samen op 1 stok. Ik zie dat ze elkaar opzoeken en ze snavelen regelmatig! Ik ben zoooo blij als ik ze zie!
Tweety is ook pas een weekje hier en ze is al zo goed als tam. Eet uit mijn hand, komt op mijn vinger. Ik ben eeg blij dat ik deze keer een jonkie erbij heb gehaald. Gaga is een supertamme en pratende  parkiet maar is wel bang van soortgenoten. hiervoor had ik een 1 jarig popje maar het ging echt niet samen. Gaga was ontzettend bang van haar.
Ik ben blij dat het zo goed gaat en wilde dit met jullie delen.

Sonja

#6
Goed om te horen dat het steeds beter gaat, en dat ze het samen goed kunnen vinden.
Je kunt van een parkietje die je pas een weekje hebt, nog niet zeggen dat ze tam is.
Dat wordt vaak gedacht, maar in de meeste gevallen is het niet zozeer tam, maar meer zo dat ze alles min of meer over zich heen laten komen, omdat alles helemaal nieuw is en ze nog bezig zijn met wennen. Dus niet vreemd opkijken als Tweety over een tijdje ineens minder "tam" gedrag laat zien. ;)

Wat heb je eigenlijk gedaan met het popje van 1 jaar, die je eerst als soortgenootje erbij had?


Furby2014

Even een update: gaga is niet bang van Tweety en ze zitten samen op 1 stok. Ik zie dat ze elkaar opzoeken en ze snavelen regelmatig! Ik ben zoooo blij als ik ze zie!
Tweety is ook pas een weekje hier en ze is al zo goed als tam. Eet uit mijn hand, komt op mijn vinger. Ik ben eeg blij dat ik deze keer een jonkie erbij heb gehaald. Gaga is een supertamme en pratende  parkiet maar is wel bang van soortgenoten. hiervoor had ik een 1 jarig popje maar het ging echt niet samen. Gaga was ontzettend bang van haar.
Ik ben blij dat het zo goed gaat en wilde dit met jullie delen.

Furby2014

Ik heb haar bij een kennis die een grote voliere heeft ondergebracht. Ze is nu gelukkiger met haar soortgenoten. Hier was ze niet gelukkig en dat vond ik zielig.

Sonja

Fijn dat je dan in ieder geval hebt gezorgd voor een andere, goede leefomgeving voor haar.

Furby2014

Kan dit? Ik zag net dat Tweety haar staart steeds omhoog deed voor Gaga en bleef op hem wachten. Gaga ging met zijn pootje op haar staan maar voor heel even. Kunnen ze al aan het oefenen zijn paren kan toch niet bij een jonkie. Tweety is denk ik iets van drie maanden. Is dit wel mogelijk? Ze is toch te jong?
Kweken ga ik sowieso niet doen omdat Tweety minimaal 1 jaar moet zijn.
Nou nu weet ik wel zeker dat het een popje is en dat ze elkaar lief vinden????