heb ik er verstandig aan gedaan

Gestart door Sterre, september 07, 2015, 14:17:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sterre

Hallo, ongeveer anderhalve maand heb ik een man Birdy van iemand gekregen die 1 1/2 jaar oud is. Nou vond ik het zielig dat hij zo alleen was, ondanks dat ik hem veel aandacht gaf en hij kwam altijd tegen de tralies aan zitten, zodat ik lieve woordjes naar hem fluisterde.

Nu heb ik sinds 4 dagen een jong parkietje erbij ongeveer 7 / 8 weken (Misty) die ik eerst 2 dagen apart heb genomen, wel de kooien naast elkaar. Het popje was natuurlijk eerste dag heel stil, 2e dag steeds roepen, waarop Birdy naar de tralies ging, heb hem toen uit zijn kooi gelaten en hij ging rechtstreeks naar Misty. De volgende dag heb ik ze bij elkaar gezet, Misty ontpopt zich als een druk dametje die steeds achter Birdy aanzit, maar hij wil dat niet, dus wordt er steeds gepikt. Misty wil gevoerd worden, maar Birdy wil het niet. Huppelt af en toe druk heen en weer, maar zodra ze dicht bij elkaar komen, gaat Birdy pikken. Soms duikt het popje boven op het mannetje. Het popje babbeld, schreeuwt, tjipt, Birdy is muisstil.

Ik heb in die korte tijd dat ik Birdy heb, al een goed contact gekregen met hem, hij komt op mijn vinger als ik de kooi open doet, hangt aan de tralies voor een knuffel, en dat ben ik nu kwijt, en ik mis dat. Durf nu  ook mijn hand niet in de kooi te doen, bang dat Misty eruit vliegt en die wil ik voorlopig nog even in de kooi houden, want als ik mijn hand erin doe, fladdert ze wild.

Komt het wel goed met die 2, steeds pikken. Dacht hier goed aan te doen, maar nu weet ik het niet meer. Graag jullie mening

Sterre

oja, en als Misty niet achter Birdy aan zit, probeert ze te ontsnappen. ze gooit al het eten uit de voerbakjes, graven, bijten in de tralies, het is me er eentje. Moet ik haar toch weer apart zetten ? Ik raak hier gestrest van. het is niet rustig in de kooi, constant herrie.

Sonja

Hallo Sterre,

Je hebt Birdy pas 1,5 maand, dat is nog kort.
En Misty heb je pas 4 dagen, dat is helemaal kort...

Voor Misty is alles nieuw: Haar leefomgeving, haar eigen huisje, Birdy, ze kent jou nog niet goed.
Voor Birdy is het ook wat wennen allemaal, hij is nu misschien wat meer bezig met Misty dan met jou, maar dat is wel normaal.
Als Birdy en Misty allebei wat meer gewend zijn aan alles en aan elkaars aanwezigheid, komt Birdy (en  Misty na verloop van tijd ook) vanzelf (weer) wat meer bij jou zitten.

Geef het maar wat tijd, en dan bedoel ik niet dagen maar weken of zelfs nog langer.
Geduld is écht het sleutelwoord bij dit soort dingen.
Blijf intussen gewoon je aandacht geven aan zowel Birdy als Misty.

Natuurlijk heb je er goed aan gedaan om er een soortgenootje bij te halen voor Birdy.
Parkietjes zijn groepsdieren, dus die leven heel graag samen met een of meer soortgenootjes.

Wat gekibbel onderling hoort er wel bij, het moet alleen niet zo zijn dat ze elkaar tot bloedens toe verwonden, in dat geval moet je ze uit elkaar halen.
En ook belangrijk: zorg dat je een kooi hebt die groot genoeg is voor twee parkieten, zodat ze ook de mogelijkheid hebben elkaar even te ontwijken als ze die behoefte hebben.
Meerdere voerbakjes kan ook handig zijn, zodat daar geen onenigheid over kan ontstaan.
Twee slaapplaatsjes op gelijke hoogte kan ook helpen en gekibbel daarover helpen voorkomen.
Maar over een beetje gekibbel hoef je je niet meteen zorgen te maken.

Als het echt niet wil samen, kun je de inrichting van de kooi nog eens helemaal veranderen.
Dan ziet die er voor beide parkietjes "nieuw" (dus vreemd) uit, en dat wil nog weleens helpen als verder niets helpt om ze nader tot elkaar te brengen.

Maar geef het eerst gewoon meer tijd, 4 dagen is echt nog niets....

Succes.

Groetjes
Sonja





Sonja

PS Het gedrag van Misty wat je beschrijft: graven, voer uit het bakje gooien etc., dat is typisch gedrag van een jonge parkiet.
Wat je moet doen is daar géén aandacht aan schenken, maar Misty negeren als ze zich zo gedraagt.
Wat je verder moet doen is haar juist wèl veel aandacht geven op de momenten dat ze dit gedrag niet vertoont.
(negatief gedrag negeren, positief gedrag belonen)

Ze moet nog wennen, en dat vraagt tijd.

Sterre

Hallo Sonja, bedankt voor je positieve reactie. Ik heb zaad op de  bodem, en er hangen 3 voerbakjes, 1 drinkbakje en 1 badje. Op de bodem ligt ook nog trosgierst, en tussen de spijlen een stukje appel en brood. Dat is het dus niet. Ze is zo druk, dat ik denk, slaap jij nog wel is. graven, wringen tussen overal door, tis echt een onhandige acrobaat. De kooi had ik al veranderd, heb Birdy's lieveling speeltje er zelfs uitgehaald, alleen de stokjes heb ik niet verplaatst om dat ik takken erin heb zitten.

Maar ik heb het gevoel dat Birdy het niet waardeert.

de kooi is op zijn hoogst 64
breed 49
smal 29

Deze kooi heb ik onlangs gekocht en zei zeiden dat deze kooi groot genoeg is voor 4 parkieten, vond ik wel van niet, maar 2 moest kunnen.

Moet ik dan weer aan een andere kooi ?

Sonja

#5
Hallo Sterre,

Plaats anders eens een duidelijke foto van de kooi?
Dat geeft een wat beter beeld dan alleen de maten. ;)

Voor vier parkieten lijkt het me in ieder geval veel te klein.
Een kooi kan wel te klein zijn maar nooit te groot.
De tralieafstand voor grasparkietjes zou niet meer mogen bedragen dan 1,2 cm.
Er moet, naast de voer/drinkbakjes, speeltjes en zitstokken, voldoende ruimte overblijven om te klauteren etc.

Het gedrag van Misty komt doordat ze nog moet wennen aan het wonen in haar nieuwe huisje, het is gedrag van tijdelijke aard.
Ik weet niet hoe je erop reageert als ze zo doet, haal je haar uit de kooi als ze zich zo gedraagt?
Want dat moet je in ieder geval niet doen, want dan leer je haar -ongewild- dat ze uit de kooi mag als ze dit gedrag laat zien, en dan blijft ze het doen.
Negeer het, en beloon haar uitvoerig als ze even rustig(er) is.

Groetjes
Sonja

PS Ik zou het lievelingsspeeltje van Birdy er niet uithalen, als hij daar zo verknocht aan is.

Sterre

zal morgen Birdy's speeltje erweer inhangen.

hier de foto's, foto 1 zit Birdy boven op de kooi van Misty, nu zitten ze bij elkaar.

Misty haal ik niet uit de kooi, ze moet eerst wennen, zoals je al zei. Birdy moet dan ook maar even in de kooi blijven, want ik kan de luik niet open zetten, dan zijn ze allebei eruit. de tralie afstand is 1,2 cm. Er zit aan de voorkant een behoorlijk groot luikje aan de zijkant (hangt het badje aan) en aan de achterkant zit ook nog een luikje. 2 bakjes zitten buiten de kooi, en 2 erin. Ik moet nog 1 klein bakje kopen voor het grit, daar hangt nu een wat grotere in, maar die gaat eruit.

Ik vind nu allemaal kleine staart veertjes van Misty, ik heb niet gezien dat Birdy aan haar veren trekt.

DarkWolf

#7
Ik had hier hetzelfde probleem.
Een dikke maand geleden heb ik er ook een nieuwe grasparkiet bij gekocht. Ik had hem meteen bij mijn oudere (Bartok) gezet en die was daar totaal niet mee opgezet. Ik heb ze toen gescheiden en de nieuwe (Artoe) deed ook niks anders dan te proberen ontsnappen. Eerst dacht ik "geef hem wat tijd...dat gaat wel over". Maar 4 weken later was het nog steeds hetzelfde: constant willen ontsnappen, het etensbakje open duwen, niet aan de trosgierst komen,...
Ik was het zodanig beu dat ik er Bartok terug heb bij gestoken. Sindsdien gaat het goed.
Er heeft vanaf dag 1 trosgierst in zijn kooi gehangen en hij is er niet aan geweest...ik zet Bartok in de kooi, die begint ervan te eten, Artoe komt hem wegjagen en eet de rest op.
Ondertussen zijn we al zover dat als ik trosgierst vastneem en mijn hand in de kooi steek, dat Artoe Bartok opzij duwt zodat hij het beste plekje heeft om mijn hand in het oog te houden en hij is de 1e die een poging onderneemt om dichterbij te komen. Eergisteren pikte hij naar de trosgierst, maar ervan eten nog niet dat was nog een stap te ver.

Dus....geef het tijd.
En ja, Bartok heeft nu ook al enkele dagen niet gevlogen want ik durf Artoe er ook nog niet uit halen (aangezien hij nog verre van handtam is & ik hem anders waarschijnlijk nooit meer in de kooi krijg tenzij hij Bartok volgt).

(Gewoon ABN is leesbaar, MSN / chat taal is voor de meesten onbegrijpbaar)

Sterre

Hallo, nu heb ik foto's van de kooi geplaatst, maar krijg er geen reactie meer op terug, jammer. :'(

Inmiddels zijn ze nu bij elkaar en aardig gewend. Misty is wat stilletjes geworden, speelt niet, terwijl Birdy echt vooruitgang boekt. Ze komt nu gelijk op mijn vinger en haal haar dan rustig de kooi uit, en we troetelen even. Samen hebben ze al een paar keer rond gevlogen, Birdy zoekt vrij snel haar kooitje weer op, maar Misty krijg ik er bijna niet in. Nou is zij nog heel jong, kan haar wel op haar borstje aaien, maar ze stapt even op mijn vinger, maar er gelijk weer af.

is mijn kooi nu groot genoeg, of moet ik dan toch weer een ander ? Ik wil het beste voor die 2

Sonja

Sorry Sterre, dit bericht was me even ontschoten.

Ik vind de kooi redelijk van formaat, maar voor twee parkietjes zou ik zelf denk ik een iets groter exemplaar hebben gekozen.
Maar als je parkieten t.z.t. allebei dagelijks veel vrij mogen vliegen en spelen in de kamer is het wel te doen hoor.

Zo te horen kunnen ze het al aardig vinden samen.

Het klinkt positief hoor!

Sterre

Hallo Sonja, bedankt, misschien dat ik dan toch nog op zoek ga naar een wat grotere kooi.

Maar nu is het volgende voorgevallen, ik denk dat Birdy, Misty het hof aan het maken is, hij loopt heel snel op en weer op zijn stokje, en dan wil hij Misty beklimmen. Wat moet ik hiermee? jonkies oke, maar Misty is net 8 weekjes, is nog een baby, of zie ik het verkeerd.

Misty is ook heel stilletjes geworden, ze graaft niet meer, probeert niet meer uit te breken, heb haar wel al een paar keer door de kamer laten vliegen. Maar ik krijg haar moeilijk de kooi in terug, echt tam is ze nog niet. Daar tegen, Birdy wel, die gaat zelf naar zijn kooi terug.

Sonja

Hallo Sterre,

Het gedrag wat je beschrijft komt wel vaker voor, zie dit topic:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,27733.msg154943.html#msg154943

Voor jonge parkietjes hoef je niet direct bang te zijn, normaalgesproken broeden parkieten alleen als je ze nestgelegenheid geeft (een enkele uitzondering daargelaten).
Maar goed ook, want Misty is nog veel te jong voor zoiets en bovendien komt er behoorlijk wat kijken bij het laten broeden.

Dat Misty niet meer graaft en niet meer uit probeert te breken, is wel normaal, het is een teken dat ze wat meer gewend raakt aan haar huisje.
Ik weet niet hoe je haar terug probeert te lokken in de kooi?
In de schemering lukt dat vaak wat beter.

Groetjes
Sonja

Sterre

oke, bedankt.

ben weer wat wijzer  ;)