Vriendinnetje voor Piet

Gestart door Piet2.0, augustus 20, 2015, 21:17:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet2.0

Beste Forum leden,

Ik heb een (gras)parkiet met de naam Piet.
Hij is nu 4 jaar en lekker eigenwijs.

In het begin dat ik hem had was hij een beetje tam....
We kochten toen een vriendje voor hem Koosje.
Koosje was niet tam en Piet daarna ook helaas niet meer.

Jammer genoeg overleed Koosje 2 jaar geleden omdat hij een slechte bloed circuit had.  :'(

Piet is daarna niet echt tam geworden, maar hij kan wel luisteren. Wanneer hij bijvoorbeeld in huis vliegt en hij moet naar zijn hok dan luistert hij ook wel en gaat naar zijn hok. Ook is hij niet echt bang voor mijn hand, maar gaat niet op mijn hand zitten. Maakt op zich niet heel veel uit zolang die het maar naar zijn zin heeft ind ik het ook prima. De poes Amy is nu wel zijn beste vriend ze spelen af en toe samen. Als Piet in zijn hok zit is dat ook altijd aan het zingen en spelen.


Nou zit ik te denken om een vriendinnetje te halen maar hier heb ik een paar vragen over...

1. Is het verstandig om nu nog een vriendinnetje te halen of kan Piet ook alleen verder .
2. Is het een idee om een tamme POP te halen zodat Pietje als nog een beetje tam word (een beetje het voorbeeld).


Ps: Ik weet niet zeker of Piet trouwens ziek is. Hij heeft namelijk af en toe last van natte poepies voornamelijk als die in de rui zit.
Ben er mee naar de dokter geweest en wisten ook niet wat het was. Ik had hem toen antibiotica gegeven maar werkte niet echt. vervolgens ontworming gegeven (dit maakte het wat minder) toen had hij een tijdje normalen uitwerpselen. Maar hij is nu weer in rui en had afgelopen vrijdag tot dinsdag weer last van natte poepies....
Sinds gisteren en vandaag heeft hij weer normalen poepies.
Nou vroeg ik me af of jullie parkieten ook soms last hebben van natte poepies (met namen in de rui). en met natte poepies bedoel ik echt een plasje water niet groen of geel gewoon echt water...)

Piet is niet zo een grote sla of fruit eter dus aan te veel nat voer licht ht niet aan. (het zou er eerder aan kunnen liggen dat hij te weinig fruit eet) en drinken doet die ook niet veel gewoon normaal. ook zit hij niet dik en laat ook geen vreemde lichaams taal zien (ik ken ze nu allemaal door Koosje)


JudithO

Voor Piet is het veel gezelliger als er een vogelvriendje bij komt. Het zijn groepsdieren, dus met een maatje maak je hem alleen maar blij! ;)
Pop of man maakt niet uit. Ik heb een man en een pop en bij mij zijn ze allebei even tam.

Wat de natte ontlasting betreft, hier hebben ze dat ook af en toe eens. Maar dan is het maar 1x en dan weken niet. Als Piet verder nog fit is en het niet te vaak voorkomt, zou ik me er niet al te druk om maken. Vooral omdat je al bij de vogelarts geweest bent.
Aan te weinig fruit zal het in elk geval niet liggen. Die van mij aten na een jaar pas groenvoer, en ze krijgen het nog lang niet elke dag.

Piet2.0

bedankt voor de reactie.

ik ga denk ik toch nog maar voor de zekerheid 1x een mestonderzoek doen voordat ik er nog 1 aan schaf.
zou zielig zijn als een gezonde parkiet ziek word door Pietje (als piet ziek is).

Heeft u nog misschien tips bijv. als ik er 1 heb gehaald eerst appart zetten.
of als piet rond gaat vliegen kennis laten maken dat piet op de koffie komt in het andere hok en kennis leert maken met de nieuwe vogel?

ik zou echt niet weten hoe ik de nieuwe bij elkaar moet zetten en dat ze leren om goed met elkaar om te laten gaan..

JudithO

Mestonderzoek kan nooit kwaad. Goed dat je je zo voor je vogels wilt inzetten!

Ik heb zelf altijd de nieuwe vriendjes gelijk bij de andere parkiet gezet. Dat ging tot nu toe altijd goed.
Sommigen zetten de nieuwe parkiet eerst in een andere kooi. Het is maar net wat je zelf het fijnst vind.
Ik was destijds wel redelijk veel thuis en kon ze dus wel een beetje in de gaten houden. Maar het ging bij mij steeds zo gemakkelijk dat ik net zo goed weg had kunnen blijven ;)

sharon1994

Ik heb zelf ook mijn 2 parkietjes meteen bij elkaar gezet, maar die waren toen nog erg jong, zo rond de 10 weekjes.
Bij een parkiet die wat ouder is, is de kans iets groter dat dat niet direct goed gaat.
Je zou ze eerst eens in aparte kooien kunnen zetten en dan samen los laten vliegen en kijken hoe ze op elkaar reageren.
Dan zou je zelf een beetje moeten aankijken wanneer je ze rustig aan samen in de kooi zou kunnen zetten en in ieder geval de eerste tijd er bij blijven om het in de gaten te houden.
Ik zou zelf een tam vogeltje erbij halen, er is dan een kans dat Piet het gedrag over gaat nemen (ik weet niet of die kans zo groot is als hij al wat ouder is), maar het is in ieder geval zeker dat hij beter met een maatje kan zitten. Dat is veel leuker voor hem!
Succes ermee:)

Piet2.0

bedankt allemaal,

vandaag naar de dieren/vogel arts geweest, allemaal goed nieuws. hij heeft geen enge bacterien ofzo  ;D

hij was wel een beetje aan de dikke en ongezonde kant, en dat kan de rede zijn waarom hij soms natte uitwerpselen heeft speciaal dieet mee gekregen...

het oude hok van Piet schoon en klaar gemaakt. morgen gaan we kijken voor een vriendje.

Ik denk dat het een goed idee is eerst allebij een apparte hok en elkaar leren kennen tijdens het vliegen. wanneer ik ze bijelkaar ga zetten verander ik het hok van piet, stokken even hoog zetten en 2 voerbakjes ect.

ben benieuwt!