Jonge, drukke man bij oudere, rustige pop

Gestart door Joyce, augustus 17, 2015, 15:15:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Sinds afgelopen zaterdag heeft Elmo (pop van ruim 4 jaar oud) een nieuw soortgenootje nadat Truffel 3 maanden geleden overleden was; een hemelsblauwe man van ca. 8 weken oud. Terwijl de nieuwe parkiet (ik ben nog aan het broeden op een goede naam), zaterdag nog heel rustig in zijn kooitje zat, heeft hij zich vanaf zondag ontpopt in een grappige turbo-parkiet die bijna alles durft en ontzettend rap van het ene speeltje naar de andere zitstok vliegt, op de kop in zijn kooi hangt, etc. Sinds afgelopen zondag zit Elmo bij de kleine in de kooi, omdat ze naar elkaar aan het roepen waren en tegen elkaars tralies aan hingen (de kooien stonden naast elkaar). Terwijl Elmo voorheen een behoorlijk brutaal popje kon zijn die flink van zich af beet, lijkt de kleine nu toch echt de dienst uit te maken in de kooi. Elmo krijgt in ieder geval een stuk minder rust nu, aangezien zij steeds naar een andere plek vliegt/ klimt zodra de kleine er aan komt. Er wordt absoluut niet gevochten en er zijn wel wat momenten dat ze alletwee rustig naast elkaar op een stok zitten. Heeft dit drukke gedrag van de kleine te maken met rangorde-bepaling (mannetjes waren normaal gesproken toch wat minder fel?) of ziet hij in Elmo een soort vervangende moeder waarmee hij wil spelen, kroelen, etc.? De kleine maakt in ieder geval erg veel geluid (fluiten en beetje schreeuwen), Elmo is daarentegen op dit moment heel stil terwijl zij normaal gesproken een stuk drukker was. Het lijkt wel alsof ze zich niet eens de moeite neemt om de baas te zijn in de kooi.

Doe ik er verstandig aan om beiden gewoon continu bij elkaar in de kooi te laten zitten (ik heb de Ferplast Piano 6, dus er is wel ruimte), of kan ik Elmo beter enkele uurtjes per dag nog apart in haar oude kooi zetten zodat ze op adem kan komen?  :)

Groetjes, Joyce.

Iris7

Naar mijn mening kun je het beter zo laten. Je hebt de nieuwe parkiet nog maar net, dus alles is voor beide even wennen.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).