Pop trekt mannetje de veren uit!

Gestart door EvelienVD, augustus 03, 2015, 21:01:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvelienVD

We zitten met een groot probleem! Sinds kort trekt onze pop de veren uit bij het mannetje, zelfs tot bloedens toe!

Een maand of wat geleden hebben we een koppeltje blauwverige dwergpapegaaien gaan halen bij de kweker. In de winkel zaten ze snoezig naast elkaar en ook bij ons hadden ze het naar hun zin. Het mannetje maakte duidelijk het hof bij het vrouwtje en ze schoten goed met elkaar op. Ze zaten de hele tijd snoezig bij elkaar.
We hadden ze ook vrij snel handtam en we konden ze al snel uit de kooi halen.

Maar dan moet er toch iets mis gegaan zijn tussen deze 2, of hebben wij misschien iets verkeerd gedaan? Want plots zagen we dat de pop de nekveren van het mannetje uittrok. En nu doet ze dit zelfs tot bloedens toe! We hebben ze zonet uit elkaar gehaald omdat ik het niet meer kon aanzien. Maar ik wil ze toch niet voor eeuwig naast elkaar hebben leven, wat kunnen we hier aan doen?

Misschien nog wat extra info: de kooi is 60 x 45 x 50, er zijn 2 eetbakjes aanwezig, 1 drinkbakje en een badje. Er liggen altijd eierdoosjes of wc-rolletjes in om op te knabbelen en verder is er nog een schommel en een bakje met knoopjes om aan te knabbelen. Hoewel ze nooit spelen. Ze zijn redelijk stil. Ze hebben ook 4 houten zitstokjes, grid en een slijpsteentje voor hun bek.
Missen ze hier iets? Of is de kooi te klein?

Alvast bedankt, want we zijn een beetje radeloos!

(Niet iedereen weet wat "mss" moet betekenen)

EvelienVD

Heeft er niemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Is de kooi misschien te klein?

Joyce

Trekt de pop alleen de veren van de man uit? Doet ze dit niet bij haarzelf (desnoods op andere plaatsen?)

EvelienVD

Nee ze doet dit alleen in de nek van het mannetje, niet bij zichzelf.

Sara

Dit is iets dat ik nog niet eerder gelezen heb, daarom komt er geen antwoord van mijn kant. Misschien zou je het eens aan een vogelarts kunnen vragen, waarom dit kan zijn (misschien zijn vogelartsen hiermee wel bekend). Je zou bijvoorbeeld een mailtje kunnen sturen naar Hedwig Van Der Horst.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Iris7

Wellicht nog meer speeltjes? Niet iedere parkiet houdt van wc-rollen of iets dergelijks, dus dan houd je maar twee dingen over van wat je opnoemt. Krijgen ze groente en/of fruit? Veel tijd om rond te vliegen? Dat kan ook afleiding geven, zodat het veren trekken ophoudt.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

EvelienVD

Even een update over de situatie,

we hebben pasgeleden een nieuwe kooi gekocht, een véél grotere deze keer. We hebben de 2 parkietjes tijdelijk gescheiden gehouden. Soms lieten we los vliegen in het huis zodat ze die momenten samen deelden. Dan zag je dat ze heel gelukkig waren. Dus toen we zeker waren dat de relatie gebeterd was hebben we ze terug samen gezet, deze keer in hun grote kooi.

Ze zijn nu terug vriendjes en er worden geen pluimen meer uitgetrokken :) Ze slapen terug fijn naast elkaar op een stokje, eten samen en voederen elkaar zelfs! Heel fijn om te zien. Dus waarschijnlijk lag het aan een te kleine kooi...

Het enige is dat ze nog steeds niet spelen. Ik heb ondertussen 3 knotwilgentakken in hun kooi gehangen waar ze aan kunnen knagen, een laddertje, wat dopjes van plastic flesjes, rietjes en knoopjes. Maar hier doen ze niets mee. Soms lopen ze eens op hun ladder, maar niet meer dan dat. Zijn het misschien geen speel-vogels?  :P

Verder laten we ze toch 4 x in de week buiten de kooi vliegen en dit lijken ze wel leuk te vinden. Ze doen echt alles samen nu! Als de ene het hoekje omgaat kwetteren ze meteen naar elkaar 'waar ben je nu?'. Heel grappig.

Groetjes

Sara

Dus je hebt de oplossing gevonden; dat is nog eens goed nieuws.  :) Ruimte is natuurlijk heel belangrijk voor dieren, ze moeten elkaar ook wat kunnen ontlopen. Vreemd dat ze niet spelen, heb je al alle soorten speelgoed geprobeerd? Je moet het natuurlijk een tijdje laten hangen, zodat ze de tijd krijgen om nieuwsgierig te worden en eraan te wennen. Parkietjes hebben een voorkeur voor bepaald speelgoed, één van mijn parkietjes was dol op de bel en een ander parkietje was dan weer niet weg te houden als ik een laddertje of speelgoedje met kraaltjes in de kooi hing. Een touw en schommel waren ook altijd favorieten. Je kan speelgoed ook interessant maken door er zelf mee te spelen, of buiten de kooi een parkietenboom of speelgoed maken kan ook zeer interessant zijn. Heb je al eens goed gewassen en onbespoten wortelloof in de kooi gehangen? Mijn parkietjes zijn er dol op en ontpopten zich in ware tarzans om hun buikje er van vol te eten. Je zal hopelijk wel iets vinden.  :) In ieder geval is het al fijn dat ze van elkaar genieten, misschien hebben ze het momenteel met elkaar zo druk dat ze geen behoefte hebben aan speeltjes.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

EvelienVD

Bedankt voor je tips Sara!

Een laddertje, schommeltje, kraaltjes, knoopjes, ringetjes, rietjes, plastieken fles-dopjes, ... Ik heb al heel veel gegeven maar ze kijken er amper naar. Af en toe gaan ze eens op de schommel maar niet veel.

Ik zie wel dat ze graag knabbelen zo heeft de eierschaaldoos, het wc rolletje en enkele kurstoppen wel succes. Mja, dan zitten ze gewoon te knagen, dat is niet echt spelen (vind ik).

Het wortelloof ga ik eens proberen, dat wist ik niet.

Hoe kan je zelf met het speelgoed spelen als het in de kooi hangt? Er eens tegen duwen zodat het beweegt?
Ik probeer hun kooi na het poetsen altijd anders in te delen zodat ze telkens opnieuw kunnen verkennen en dit lijken ze wel leuk te vinden. Dan gaan ze echt op ontdekkingstocht...

Groetjes