Een nieuwe grasparkiet

Gestart door DarkWolf, augustus 03, 2015, 15:43:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DarkWolf

Het is een eeuwigheid geleden dat ik hier nog geweest ben.
Vroeger had ik een grasparkiet, Falkor. Toen ik die een jaar had, heb ik er een vriendje (van dezelfde leeftijd) bij gezet. Dat ging meteen goed. Bartok zat al een jaar samen met een nestbroer in een mini kooitje en werd constant gepest door zijn nestbroer en was eigenlijk een hoopje stress toen hij hier aan kwam. Falkor heeft zich meteen over hem ontfermd en dankzij Falkor zijn rustig karakter is hij er iets bovenop gekomen. Ik heb hem nooit 100% tam gekregen, maar voor trosgierst doet hij veel.
In 2010 is Falkor gestorven aan een gezwel op zijn borst. Sindsdien zat Bartok alleen. Ik schipperde tussen mijn ouderlijk thuis, het ouderlijk huis van mijn vriend & zijn appartement. Het was dus geen geschikte situatie om een grasparkiet, die toch wat angstig van karakter is, constant heen & weer te verhuizen dus die bleef bij mijn ouders.
In december zijn wij verhuisd naar een huis, en sinds een maandje staat Bartok hier (ik ben in februari bevallen van ons 1e kindje en het was te stressvol en ik had geen tijd om mij met Bartok bezig te houden).
De eerste dagen dat Bartok hier was, wou hij zijn kooi niet uitkomen. Hij vliegt nooit rond, ook bij mijn ouders thuis deed hij dat niet maar hij zit normaal gezien wel heel graag boven op zijn kooi. Ik ben toen begonnen met zijn eten buiten zijn kooi te hangen, zodat hij wel buiten moest komen en dat hielp. Maar ik merkte dat hij toch wel héél angstig was en na enkele dagen trok hij altijd naar de spiegel om tegen zijn spiegelbeeld te babbelen en daar fleurde hij van op. Dus dacht ik "misschien moet ik er toch nog maar een grasparkietje bij zetten...". Wel eentje die net uit het nest was (zoals Falkor), want ik wou er eentje dat ik even tam ging krijgen als Falkor (die kwam op je vinger of op je schouder, was rustig, fladderde wat rond, kwam kroelen,...Bartok doet al die dingen niet, als hij dan eens op je schouder land bijt hij je t-shirt kapot).
Afgelopen donderdag ben ik een grasparkietje gaan halen dat nu ongeveer 2 weken uit het blok was. Een heel rustig beestje, niet snel onder de indruk. Ik had ze meteen bij elkaar gezet maar Bartok vond dat de kooi van hem was. Dus Artoe mocht nergens heen. Wou Artoe eten, dan maakte dat Bartok voor hem aan het etensbakje was (ik had er 4 ophangen in de kooi!) en duwde Artoe weg. Hetzelfde bij het drinken. Verder kreeg Artoe 1 stokje, helemaal bovenaan in de kooi in de hoek. Al de rest was Bartok's territorium. Verder lieten ze elkaar gerust, dus ik had zoiets van "och dat loopt wel los, Bartok heeft wat tijd nodig...".
Maar toen ik dan op zaterdag wou beginnen met het tam maken en mijn hand in de kooi stak, begon Bartok weer te flippen (want waaaah een hand...zonder trosgierst!!) waardoor Artoe ook gestresst raakte.
Daarom heb ik besloten ze te scheiden. Artoe zit in de grote kooi, Bartok in de (oude) kleinere kooi. Zondag ging het tam maken van Artoe goed, hij bleef rustig zitten en als je wat tegen zijn buik duwde kwam hij op je vinger zitten.
Maar vandaag maakt hij al dat hij weg is, zodra hij hoort dat je de kooi open doet. Volgens mij mist hij gezelschap, en doet hij daarom zo. Want hij zit sinds vandaag véél te tsjilpen, naar Bartok....maar die reageert praktisch niks.
En nu weet ik even niet wat doen....
Ze terug bij elkaar zetten gaat er ten eerste voor zorgen dat ik Artoe nooit handtam ga krijgen (want daarvoor is Bartok te angstig voor handen in de kooi) en ten tweede weet ik niet of Bartok zo gesteld is op gezelschap in zijn kooi.
En nu zit ik dus even vast...Artoe toont geen interesse naar trosgierst, dus ik kan hem daarmee niet lokken.
Iemand tips. Moet ik het gewoon nog wat tijd geven (want ja, ik begin al te stressen dat ik Artoe nooit handtam ga krijgen en met 2 niet-tamme parkieten ga zitten die niet samen in de kooi kunnen).
Ik loop vaak te fluiten in huis, babbel veel & zet mij soms voor de kooi om wat te praten. Ik weet niet wat ik verder nog kan doen.

JudithO

Je hebt Artoe nog maar kort. Het verbaast mij niks als hij gewoon nog even moet wennen. Alles is nieuw, en hij moet zijn eigen weg leren vinden. Zonder zijn ouders, broertjes en zusjes. Dat is best pittig!
Geef hem nog wat tijd en geef niet op, ook niet met trosgierst. Heb je trosgierst in de kooi hangen? Ik heb het ze eerst in de kooi leren eten en pas daarna gebruikte ik het voor het tam maken.

DarkWolf

Er hangt trosgierst in de kooi en ik heb er ook wat 'verpulverd' en in één van de etensbakjes gedaan. Maar hij komt er niet aan.
Ik heb het gevoel alsof het bij Falkor zoveel vlotter ging, hoewel ik al wat oude berichten van mezelf heb herlezen en ik daar spreek dat het een maandje heeft geduurd om Falkor tam te krijgen.

Dit is Artoe


En dit is ouwe rakker Bartok

DarkWolf

Ik heb daarnet nog eens een filmpje herbekeken over het tam maken van parkieten.
Daar zeggen ze dat je moet wachten met tam maken tot de parkiet van de trosgierst (en zijn gewoon eten) heeft gegeten. Moet ik nu echt wachten tot dan? Want hij komt aan zijn trosgierst niet aan.

DarkWolf

Hoera....Artoe heeft zonet de verpulverde trosgierst uit het etensbakje opgegeten :D
Nu hopen dat hij snel de trosgierst die in zijn kooi hangt ook op eet.

JudithO

Een maand is ook wel heel snel, hoor! Het ligt vooral aan het karakter van je parkietje. En die is, net als bij mensen voor elke parkiet anders.

Goed dat hij al wat trosgierst heeft geproeft! Nu kun je het nog wel eens proberen met trosgierst uit de hand (aan de sliert nog wel, zodat je hand niet te dichtbij komt).

Sara

Hallo, welkom terug! Ik herinner me jou, Bartok en Falkor nog.  :) Trosgierst eten is geen vereiste om ze tam te maken, er zijn immers grasparkieten dit dit niet eten. 'Gelukkig' zijn de meeste grasparkietjes er verzot op en zo kan het een grote hulp zijn bij het tam maken. In ieder geval kan je ermee aan de slag gaan nu hij trosgierst eet. Je kan beginnen met met trosgierst in je hand in de kooi te gaan en zo stapje per stapje op te bouwen. Het is wel een moeilijke situatie dat ze apart moeten zitten. Artoe zal liever een maatje willen en dan is het niet zo leuk als Artoe een parkietje ziet waar hij niet bij kan. Misschien kan je de kooien voorlopig dicht bij elkaar zetten tot je wat verder staat bij het tam maken van Artoe en ze dan terug samen plaatsen zodra Artoe wat handtam is en uit de kooi mag.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DarkWolf

#7
Helaas, hij is nog steeds niet aan de trosgierst gekomen die in de kooi hangt.
Ook als is die stengel vastneemt aan het uiteinde, en ermee richting hem beweegt dan begint hij te stressen en vlucht hij weg. Ik heb ondertussen ook al broccoli in zijn kooi gehangen, daar komt hij ook niet aan. Ik heb al een dag geen eten gegeven (behalve trosgierst & de restjes op de bodem van de kooi) en hem proberen lokken met zaadjes...ook geen succes.
Dus nu laat ik hem even wat gerust. Ik praat en fluit er regelmatig tegen, een paar x per dag steek ik mijn hand in de kooi en 1x per dag probeer ik hem op mijn vinger te lokken. En de rest van de tijd laat ik hem op zijn gemak zijn kooi ontdekken enzo.
Bartok reageert nog altijd 0,0 op Artoe.
Trouwens, Bartok is helemaal niet handtam. Die flipt als er een hand in de kooi komt. Ik heb al gemerkt wat effect dat had op Artoe toen ze nog samen zaten. Ik vrees dat dat hetzelfde effect zal hebben wanneer ik beide kooien naast elkaar zet. Vandaar dat ze eigenlijk elk de andere kant van de living staan.

DarkWolf

Ik heb Bartok zijn kooi open gedaan zodat hij is kon vliegen, want hij werd zot in de kooi. Constant krijsen. Nu heeft hij net een rondje gevlogen (meer doet hij nooit) en zit hij op de andere kooi (dus waar Artoe zit) want die staat momenteel op de dressoir voor een spiegel (en Bartok ziet graag zijn eigen spiegelbeeld - toen ze samen in de kooi zaten heb ik wel een handdoek aan de kooi gehangen zodat Bartok niet meer in de spiegel kon kijken. Artoe heeft het niet door dat hij voor de spiegel staat denk ik, hij reageert toch niet op zijn spiegelbeeld). Als Artoe langs de tralies richting Bartok kruipt, dan begint hij weer te pikken naar Artoe. Artoe daarintegen is EINDELIJK gestopt met zijn voederbakjes aan te vallen. Want zot werd ik er van, constant ging hij van het ene bakje naar het andere om er aan te bijten, er zich tussen te wringen (zowel langs onder als langs boven), er in te kruipen,...alles om een uitgang uit de kooi te zoeken.

Een hele dag lang is het van dit:
https://youtu.be/MH7fUoVyeMU

DarkWolf

Ik heb een kooi met voederbakjes langs buiten, zoals op het filmpje te zien is.
Nu heeft Artoe gevonden hoe hij die kan open doen, en regelmatig zie ik het gebeuren en doe ik het snel weer dicht.
Heeft er iemand een manier om die bakjes dicht te houden? Dacht eerst huishoudfolie rond de kooi te doen, maar ik heb schrik dat hij er via de tralies aan kan bijten en ik wil nu niet dat hij plastic binnen krijgt.
Maar als ik er niks aan doe, is het aan kwestie van tijd voor hij ontsnapt...en nu met het goeie weer staat het raam hier open, dus dan zit hij in no time buiten.

Joyce

Ik heb even en aantal vragen aan je na het bekijken van het youtube-flimpje :) (overigens erg handig om zoiets te filmen, verduidelijkt een heleboel). Zie je Artoe wel gewoon uit het bakje eten? Ik zie namelijk dat het voerbakje aan een kant met verticale spijlen hangt (daar kun jij verder natuurlijk niks aan doen), en dat is niet heel makkelijk voor hem om dan op een gewone manier bij het voerbakje te komen, omdat hij steeds naar beneden glijdt.

En op welke manier probeert hij naar buiten te komen; klimt hij in het voerbakje en duwt dan het deksel omhoog? Of probeert hij het voerbakje van onderen omhoog te wippen zodat deze uit de uitsparing van de kooi valt? Als het eerste het geval is dan zou je heel makkelijk klittenband aan de buitenkant van de voerbakjes kunnen plakken met speciale, sterke lijm. Dan plak je bijvoorbeeld de stekelige kant van het band op het voerbakje zelf en de zachte kant laat je vanaf de deksel naar beneden hangen. Zo kun je het bakje wel gewoon op en dicht blijven maken, maar kun je de bakjes ook zodanig dicht maken zonder dat je vogeltje het klittenband zelf los kan maken. Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel? Huishoudfolie is inderdaad geen goed plan zoals je zelf beschreef, dat zal hij waarschijnlijk slopen/ eten.   

DarkWolf

Hij kan uit de bakjes eten.
Ontsnappen gebeurd zo: eerst langs onder er aan knabbelen en het bakje omhoog proberen duwen. Dan kruipt hij ofwel in het bakje ofwel gaat hij op de rand zitten en strekt hij zich zo ver tot hij aan de rand van het dekseltje kan bijten tot het openflipt.
Tot nu toe ben ik telkens op tijd geweest om het dekseltje weer dicht te doen, voor Artoe er uit geraakt. Maar ik zit niet hele dagen beneden in de woonkamer & over een kleine maand begin ik weer te werken.
Er loopt hier ook een hond rond, en stel dat ik even in de badkamer ben terwijl Artoe ontsnapt en hij land op de grond...dan vrees ik dat hij er aan is. Mijn hond is niet agressief, maar té nieuwsgierig én een angstbijter. Dus eerst heeft hij zoiets van "oeeeeeh wat ik er daar op de grond geland?" en dan ist "verdorie, ik heb schrik...snel nekeer happen!"
En als de hond niet binnen zit...als hij in de buurt van de baby landt...die neemt graag dingen vast, en niet bepaald op een zachte manier dus dan is hij ook plat :-\

DarkWolf

Na bijna 4 weken, was ik het beu om de grasparkieten gescheiden te houden.
Bartok wil (en mocht) regelmatig zijn vleugels eens kunnen strekken & Artoe werd daar hyper van maar hem durf ik nog niet uit de kooi laten.
Want na 4 weken staan we hier nog geen stap verder.
4 weken lang heeft er trosgierst in de kooi gehangen, hij heeft het niet bekeken! Nu zet ik Bartok er terug bij, die kent trosgierst maar al te goed dus ging er snel van eten (dus hebk er snel een 2e in gehangen) en sindsdien zit Artoe regelmatig van de trosgierst te eten *zucht* koppig vogeltje! :)
Op de vinger komen lukt ook niet echt.
En ik had zoiets van "foert...ik zet ze weer bij elkaar en we zien wel." Handtraining zou Bartok ook goed doen, want die ik ook niet handtam. En worden ze geen van beiden handtam, so be it...ik wil momenteel alleen maar dat Artoe ook veilig uit zijn kooi kan én dat ik hem er achteraf ook weer in krijg zonder hem te moeten achtervolgen en vastgrabbelen. Want nu vind ik het zielig.
En het bijten aan de etensbakjes heeft hij vandaag nog geen 1x gedaan. HOERA!
En heel in het begin kon Bartok niet aanvaarden dat er een nieuwe grasparkiet in zijn kooi zat. Maar nu zitten ze samen van de trosgierst te eten, ze hebben al zitten babbelen tegen elkaar, soms hoor ik ze wel wat ruzie maken maar Artoe laat zich niet meer doen,....enfin tot nu toe gaat het heel goed tussen die 2 en daar benk ook heel blij om.

JudithO

Dat klinkt goed! Gefeliciteerd :)

DarkWolf

Ik vind het zo heerlijk om te zien hoe goed ze nu overeenkomen!
Alleen op vlak van eten staat Bartok op zijn strepen, maar Artoe laat zich niet doen.
Ze eten allebei vlot trosgierst (Bartok at dat sowieso al, Artoe heeft het afgekeken van hem), ze babbelen tegen elkaar, ze spelen met de speeltjes die in hun kooi liggen,...
Artoe is volledig open gebloeid, echt een zalig vogeltje nu. Want toen hij niks anders deed dan van links naar rechts trippelen in zijn kooi en het ene etensbakje na het andere open zette vond ik niks leuk aan hem :-[
Elke dag steek ik mijn hand in de kooi met een stengel trosgierst, Bartok is de enige die er op af komt maar ik ben al blij dat Artoe zich rustig houdt als mijn hand in de kooi is want dat was in het begin ook anders. Met véél geduld zal hij uiteindelijk ook wel eens de stap wagen om te komen proeven van het trosgierst dat ik in mijn hand heb.