Grasparkiet berijdt m'n vingers!

Gestart door rosa.barth, juli 20, 2015, 13:01:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rosa.barth

Heeft iemand hier ervaring mee?

Sinds september 2014 hebben wij een mannetjesparkiet (Spruit), destijds twee maanden oud. Hij is dus ± een jaar. Hij is redelijk tam. Hij komt op je schouders en op je hoofd zitten. Hij plukt aan je kraag en andere randjes in je kleding. Sinds een paar weken eet hij mee uit onze borden. Zelfs rijst met woksaus! Hij baddert in onze bekers water en drinkt mee uit m'n glas. Ook als ik m'n glas in m'n hand bij m'n mond heb, komt hij op het randje zitten.

Sinds mei 2015 hebben we een jonge pop bij hem gezet (Poppie). Ze konden het meteen goed met elkaar vinden en deelden vanaf dag 1 de kooi. Sinds we Poppy hebben, stapt Spruit niet meer op onze vinger. Behalve als het helemaal donker is. Hij was iets minder tam geworden. Dat komt vast doordat hij z'n aandacht ook aan Poppy moest geven. Als hij weg vloog van de kooi, begon Poppy hard te roepen. Ze komt uit een dierenwinkel, was gekortwiekt zag er een beetje wild uit en was heel bangig. Waren we niet gewend van Spruit! We laten haar maar een beetje...

Nu Poppy wat meer gewend is (af en toe vliegt ze zelfs een rondje door de kamer!), zoekt Spruit weer meer contact met ons. Hij eet en drinkt zelfs met ons mee. Alleen wat ik niet fijn vind: sinds een paar dagen berijdt hij m'n vingers. Ik dacht al dat hij opgewonden was, want hij is aanhankelijker naar ons toe, maar ook heel erg naar Poppy. Hij voert haar en maakt schattige geluidjes naar haar. Poppy is volgens mij nog niet broedrijp. Volgens de winkel is ze van maart 2015, maar dat geloof ik niet. Ze kan al aardig vliegen, ook al was ze gekortwiekt. Ze heeft nog veel dons, al heeft ze er de afgelopen weken veel verloren (eerste rui, misschien?). Ik denk dat ze een halfjaar is.

Sinds een paar dagen berijdt Spruit m'n vingers, als ik achter de laptop zit. Het spelletje was eerst altijd dat hij m'n vingers ging aanvallen. Totdat ie een randje naast m'n nagel te pakken had en dan piekte ik hem weg. Nu zet ie z'n pootjes erop en zwiept hij met z'n kontje heen en weer. Dit heb ik heb nog niet bij Poppy zien doen, maar Poppy zit ook nooit met haar staart omhoog. Is dit gezond of ongezond gedrag? Ik bedenk mij nu dat ik wel eens heel dichtbij Spruits koppie ga zitten fluiten en dan gaat ie met z'n snavel aan m'n lippen "gapen". Misschien moet ik dat ook niet doen? Is het erg als Spruit m'n vingers berijdt? Moet ik het niet toelaten?

josva

#1
Ongepast.

rosa.barth

Het gaat om de gezondheid van m'n parkiet. Reageer volwassen aub

josva

#3
Mwa ok. Dat je parkiet graag je vingers wil *AHEM* ligt aan het feit dat je je parkiet al aardig tam had en dat de pop geen interesse heeft om gedekt te worden vanwege dat ze nog te jong is.
Dat je je parkiet aan je lippen laat zitten echter wel slecht. Je parkiet kan daar ziek van worden vanwege de bacterien.

Nog veel plezier met je parkietavontuurtjes.

Let eens op je woorden.