Standaard boodschappenlijstje aanschaf eerste keer

Gestart door Kobabs, juli 19, 2015, 13:20:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kobabs

Hoi leden,

vandaag mijn kooi opgehaald (helemaal blij) omdat ik eindelijk parkieten ga nemen! Ik heb een mooie grote kooi gekocht (1.60 hoog!) maar moet voordat ze in huis komen natuurlijk nog wel meer gaan aanschaffen. Ik wil graag helemaal compleet zijn voordat ik de parkietjes ga aanschaffen.

Wat is het standaard boodschappenlijstje? (En waar halen jullie je spullen, zowel online als offline).

-Schelpenzand (of andere bodembedekker?)
-Voer (maar wat raden jullie aan?)
-Speeltjes (Waar mee te beginnen en wat kan ik zelf maken?)
-Zittakken
- ... ...

Op veel sites is natuurlijk veel te vinden maar ik vind het belangrijk om ook inzicht te hebben in wat andere mensen gemiddeld aanschaffen voor een eerste keer. Ik wil het graag goed doen! De kooi is in ieder geval groot genoeg...

Sara

Hallo,

Eerst even over de kooi: ik hoop dat de kooi niet alleen hoog is maar ook breed, want eigenlijk is het voor grasparkietjes belangrijker dat de kooi breed genoeg is om de vleugels te strekken dan hoog.

-Schelpenzand (er zijn veel mogelijkheden als bodembedekker. Mijn persoonlijke voorkeur ging altijd naar schelpenzand maar er zijn ook leden die ander bodemmateriaal gebruiken, je kan hierover de zoekfunctie eens raadplegen.)
-Grit/maagkiezel.
-Voer: Je kan Xtravital geven, dit is compleet voer (bevat ook eivoer enz.) maar is nogal prijzig. Ander compleet voer zijn pelletjes (via zoekfunctie kan je er heel wat over vinden). Ik heb altijd een zaadmengeling gegeven en apart eivoer, groenten en fruit aangeboden.
-Speeltjes: een schommel, zittouw, ladder met kraaltjes, belletje, ... Er zijn veel mogelijkheden en elk parkietje heeft wel zijn favoriete speelgoed. Ik deed meestal een speeltje of 3 in de kooi dat ik om de paar weken afwisselde met ander speelgoed.
-Houten zitstokken.
-Een parkietenbadje (als het parkietje nog jong is kan je hier in het begin een zakdoekje inleggen, daar kruipen sommige jonge parkietjes nog knus in).
-een vervoer-/reiskooitje om naar de dierenarts te gaan.
- Een parkietenspeeltuin en/of parkietenboom kan je zelf maken of kant en klaar kopen. Je kan ook gewoon onbespoten fruitboomtakken/wilgentakken afspoelen en neerzetten en hier speelgoed in hangen.
-een mineraalsteen om aan te knagen en de snavel te scherpen (sepia wordt ook verkocht in de winkels en kan hiervoor dienen maar is eerder af te raden omdat dit veel zout bevat).

Ik heb mijn spullen voor uit meerdere dierenwinkels gehaald, maar ik woon in België en hier hebben we vast andere dierenwinkels dan in Nederland.  :)

Kijk ook zeker eens op de site en het forum voor extra informatie; http://www.parkietenfreak.nl/a-verzorging.php

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Kobabs

Hoi Sara,

Bedankt voor je  bericht.
De kooi is zeker ook breed, alleen kon ik op die maat even niet meer komen...

Het grit/maagkiezel waar je het over hebt, moet je dit in een apart  bakje ophangen?

En is er voor het badje een maat aan te raden? Open of dicht badje?

Alvast/nogmaals bedankt!

Sara

Het grit of de maagkiezel kan je inderdaad best in een apart bakje ophangen. Ik heb altijd een dicht badje gebruik, dat je kan hangen aan een deuropening van de kooi. Je kan best even de maat van de deuropening van je kooi opnemen voor je naar de dierenwinkel gaat op zoek naar een badje, dit verschilt soms wel eens. Sommige kooien hebben meerdere deuropeningen zodat je het badje niet telkens moet weghalen om in de kooi te kunnen. Een open badje op de bodem zetten kan ook maar vind ik niet zo geschikt omdat er dan vogelpoep in terecht kan komen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes