De hitte

Gestart door spritetje, juli 02, 2015, 08:36:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

spritetje

Hoi iedereen ,

het is nu echt puffen ,ook voor de parkietjes in de voiliere . Toch voor diegene met pluimen want de jonkies in de nestblokken hebben nergens last van. Er zijn vorige week weer 5 parkietjes uitgevlogen en er zitten er nog 11tal in de blokken. Wij kweken niet om te kweken en de parkietjes mogen maar 2 nestjes hebben per jaar ,want ze zouden blijven kweken...

Nu wat de hitte betreft ,ze hebben voldoende water en schaduw. Ook genoeg wind om af te koelen ... Maar gisteren zat ik buiten naar de parkietjes te kijken en ineens zag ik de jongste die uitgevlogen was vallen ,het lag bijna dubbel op de grond . Meteen de ziekenkooi genomen en de parkiet afgekoeld door een hutje te maken van frigobox-koel-elementen (ja inventief zijn eh) en vocht toegediend (klein klein beetje laten drinken) , beestje beseft goed dat ik het heb geholpen en het staat nu in huis en het heeft al gefloten . Ook heeft het waarschijnlijk bij zijn val zijn/haar pootje bezeert en kan het zijn ene pootje niet gebruiken. Want als ik het zo terug bij de rest zet is het ten dode opgeschreven.

Gisteren de parkietjes een douche gegeven,vonden ze niet zo leuk in het begin,maar had hen duidelijk deugd gedaan.

Wat doen jullie als het zo warm is voor jullie vogels?

Iris7

Ze staan hier binnen, maar ik denk dat afschermen van de zon het meest helpt. Misschien werkt het om een ventilator naast de volière te zetten?
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Sara

Ik gaf hen ook altijd een douche (plantenspuit is ideaal), echter wel met lauw water en niet met koud. Bij koud water is het temperatuurverschil veel te groot. Ze hadden bij mij ook een badje ter beschikking met een laagje water van een paar centimeter zodat ze zelf konden kiezen om pootje te baden. Eigenlijk vind ik dat grasparkieten goed tegen de warmte kunnen. Als ze het te warm hebben houden ze hun vleugels lichtjes van hun lijf en dit heb ik eigenlijk (zo goed als) nooit vastgesteld (ook de grasparkieten uit mijn buitenvollière niet). Schaduw is natuurlijk belangrijk.
Met het kleintje zou ik zo snel mogelijk naar een vogelarts gaan, het pootje moet verzorgd worden. Echter wel zorgen dat het niet te warm is in je auto als je naar de vogelarts rijdt met je parkietje (en tocht mag zeker niet, dus geen 2 ramen open zetten).

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

spritetje

dank jullie voor jullie antwoord , ik zie dat het diertje zijn pootje al een beetje weer kan gebruiken,ik ga het Cujo noemen maar zal waarschijnlijk niet in huis mogen blijven (sloeber de aga staat in huis en vriend vind 1 vogel genoeg) ,dus ofwel voliere of een goede thuis bij mensen want het heeft een speciaal kleurtje die mijn vriend wou behouden . Helaas vind mijn vriend het niet ok om ermee naar de VA te gaan... Dus kijk ik of het ook stiekem kan  :P . ze hebben hele dag schaduw en de ene kant is afgeschermd voor de tocht,voorkant is gewoon open.  inderdaad lauw water in de plantenspuit gedaan ,alleen Albert de catharina vond het douchen ok ,de rest moet eraan wennen denk ik.

Cujo eet nu alweer goed,klimt zelfs en roept nu en dan . Nu nog afwachten met het pootje,het lijkt er niet echt pijn in te hebben . Ergens ben ik wel blij dat ik nu eens een excuus heb om eentje tam te maken  ;D en verliest mijn vriend zijn hart aan Cujo en mag het toch blijven...