Wat is het slimste om te doen bij een nieuw maatje en een nieuwe kooi?

Gestart door Joyce, juni 21, 2015, 15:50:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Anderhalve maand geleden is een van mijn grasparkieten (Truffel) overleden. Sindsdien zit zijn maatje Elmo (pop) alleen in haar kooi. Omdat ik aan het twijfelen was over het eventueel aanschaffen van een papegaai, heb ik niet direct een nieuwe grasparkiet gekocht. Nu heb ik de beslissing genomen om de komende jaren nog niet over te gaan op de aanschaf van een papegaai. Daarom wil ik, nadat ik op vakantie ben geweest, zo snel mogelijk een nieuwe grasparkiet kopen zodat Elmo weer een maatje heeft. Ik wacht met de aanschaf tot na mijn vakantie omdat ik het niet verstandig vind om nu een nieuwe parkiet te kopen die dan een aantal weken kan wennen bij mij thuis en vervolgens drie weken naar een andere, vreemde plek moet (vakantie-opvang bij familie). Uiteraard moet de nieuwe parkiet een man worden. Maar wat is het verstandigste om te doen, een jonge parkiet erbij kopen, of gaan voor een al wat oudere parkiet? Elmo is nu 4 jaar oud. Na het ziekteproces van Truffel is ze absoluut niet meer tam (ze vertrouwt me niet omdat ik Truffel vaak uit de kooi heb moeten halen om medicijnen toe te dienen). Inmiddels kan ik wel weer met mijn hand in de kooi en eet ze ook weer groenten en fruit uit mijn hand (maar verder dan dat gaat het nog niet). Het maakt mij dus ook niet uit of de nieuwe man wel of niet tam is (of is tam makkelijker zodat Elmo mij ook weer sneller vertrouwt?).

Dan een tweede vraag. Elmo zit momenteel in de grote kooi van Hagen: Vision II L02. Deze kooi heb ik nu zes jaar en is aan vervanging toe. Nou dacht ik er over om een wat lagere kooi te kopen, maar die wel meer ruimte in de breedte heeft, zoals bijvoorbeeld http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/kooien_hout/73514 (ik ben er nog niet helemaal uit, dus suggesties zijn welkom). Het moet overigens wel een ruime kooi zijn omdat Elmo niet graag uit haar kooi komt. De vraag is: als ik een nieuwe kooi aanschaf, hoe pak ik dit dan aan met Elmo en de nieuwe grasparkiet? Zet ik Elmo eerst alleen in de nieuwe kooi en laat ik de grasparkiet in een aparte kooi wennen aan de omgeving en aan Elmo? Of zet ik de nieuwe grasparkiet direct in de nieuwe kooi en blijft Elmo zolang in haar oude kooi, en wanneer ze aan elkaar gewend zijn plaats ik Elmo dan bij de nieuwe grasparkiet in de nieuwe kooi? Elmo is namelijk behoorlijk dominant (was ze bij Truffel in ieder geval) en ik ben bang dat ze de nieuwe kooi te veel als haar eigendom gaat zien wanneer zij als eerste mag wennen aan de nieuwe kooi.

Nou, het is een heel verhaal geworden maar ik hoor graag jullie mening!

josva

Ik zou even wachten met een nieuw maatje. Ik ben een paar weken geleden ook eentje kwijtgeraakt en ik wacht expres een hele maand om de parkiet rust te gunnen.

Ik zou beginnen met 1 kooi en elmo buiten de kooi te laten en de nieuwe in de kooi. Daar kan je makkelijk aflezen of ze elkaar wel of niet mogen.

karin v h

Ik wil ook even reageren.
Ik heb bij mij nooit te lang gewacht op een andere parkiet. Ze is nu ook heel eenzaam want ze zal haar maatje missen. Als er verder niets met haar aan de hand is, kun je er gewoon eentje bijkopen.
Uit ervaring heb ik 2 parkieten altijd eventjes apart gezet zodat ze aan elkaar kunnen wennen maar andere zetten ze zo bij elkaar. Je kunt dat doen en mocht je zien dat het niet lekker gaat kun je ze alsnog eventjes apart zetten.
De kooi vind ik geen goede kooi - wel heel erg mooie en heel duur.
De omvang van de kooi bestaat uit hout. Nou dat is lekker slopen voor de beestjes. Bij mij knagen ze ieder houtje kapot. Dus de kooi is in mijn ogen niet echt geschrikt voor parkieten. Ik denk dat je er dan zo doorheen bent.
Succes. :)

Joyce

Bedankt voor jullie reacties  :). Ik zag inderdaad zojuist ook dat die kooi misschien niet zo'n goed plan is. Elmo sloopt zo'n beetje alles wat ze te pakken krijgt (dit vindt ze ontzettend leuk om te doen), dus die kooi zal inderdaad niet zo lang in gebruik zijn ben ik bang. Het probleem dat ik met mijn huidige kooi heb is dat hij naar mijn idee niet breed genoeg is (38 cm geloof ik) en door de hoogte is hij niet stabiel i.v.m. de plastic tussenstukjes die gebruikt worden. Mij lijkt het dus beter om een iets minder hoge kooi, maar daarvoor in de plaats wel bredere kooi te nemen.

De reden waarom ik niet meteen een nieuw maatje heb gekocht lag aan het feit dat ik twijfelde of ik i.p.v. een tweede parkiet een papegaai wilde aanschaffen. Elmo zou ik nooit zomaar weg doen, dus zouden er een parkiet en een papegaai in de woonkamer zitten. Maar na lang wikken en wegen heb ik besloten om het voorlopig bij parkieten te houden. Ik vind het sneu als ze geen soortgenootje hebben, en om nou 2 parkieten en 2 papegaaien in de woonkamer te zetten, dat wordt me iets te veel van het goede :D . Daarom komt er weer een nieuw maatje bij. Maar om de nieuwe parkiet geen extra stress te bezorgen wanneer ik op vakantie ben, koop ik er een zodra ik terug ben van vakantie.

Maar dan even over de leeftijd. Wat is verstandiger, een jonge parkiet of een al wat oudere? Voorheen zat er nooit meer dan een jaar leeftijdsverschil tussen mijn parkieten, maar is vier jaar verschil niet teveel? Heb ik kans dat Elmo zich meer als een soort "moeder" gaat ontfermen over de nieuwe parkiet als ik een jonge aanschaf (i.p.v. als "partner")? Of werkt dat bij parkieten niet zo? Ik ben niet van plan om haar in de toekomst te gaan laten broeden of zo, maar vind het wel belangrijk dat ze weer een speelkameraadje heeft.

karin v h

Dit is een betere kooi!
http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/ferplast/131336

Het maakt niet veel uit of je er een jongere of een oudere bij zet.
Bij mij (ik heb er 6) is de jongste 2 jaar en de oudste 17 jaar. Ze zijn heel lief voor elkaar. Dus dat maakt bij parkietjes niet zoveel uit. Dus daar hoef je in principe niet naar te kijken.
Hou wel in de gaten dat je niet 2 vrouwtjes in 1 kooi zet, het kan goed gaan maar vaak maken zij erg veel ruzie. Of een popje met een mannetje of 2 mannetjes.

Joyce

Die kooi lijkt me inderdaad wat steviger, fijn ook dat hij wat minder hoog maar wel breder en dieper is. Maar even een vraagje. Die draaibare voerbakjes; kunnen die aan de buitenkant vastgezet worden? Niet dat ik na een werkdag thuis kom en de parkieten zich via de voerbakjes een weg naar buiten hebben kunnen banen  :) (Elmo is wat dat betreft een erg slimme vogel, hahaha).

karin v h

Ja, deze kun je vastzetten met een pinnetje aan de buitenkant.
Heel eerlijk gezegd, ik heb deze kooi ook. Bij mij is hij kapot aangekomen maar ik had hem in het buitenland besteld. Ik gebruik de bakjes niet. Ik vind ze ongelofelijk diep. Ik heb er gewoon bakjes ingehangen.
Maar je kunt de bakjes omdraaien naar buiten zodat je de kooi niet hoeft open te maken als je er nieuw eten in doet.