Bijtgedrag

Gestart door YukiDexter, juni 11, 2015, 19:23:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

YukiDexter

Ik ben sinds drie weken in het bezit van twee prachtige grasparkietjes, ze zijn nu beide 4 maanden oud.
Als ik het goed zie is de een een man (Yuki) en de ander een pop (Dexter).
We zijn druk bezig met ze tam te krijgen, door veel gebruik te maken van trosgierst.
In het begin ging dit prima, maar nu 'vechten' de parkietjes telkens met elkaar wanneer we met onze hand vol trosgierst in de kooi gaan.
Hier maken ik en mijn vriend ons nog niet zoveel zorgen over, dit zal wel te maken hebben met pikorde en kijken wie er het meest dominant is.
Yuki komt uit zichzelf naar onze hand toe, Dexter is nog wat voorzichtiger.
Elke keer dat Yuki op onze hand komt zitten of op onze vinger af komt, begint hij te bijten.
In het begin was dit zacht en leek het meer op voelen, maar nu bijt hij enorm hard in ons vel.
Ik heb ergens gelezen dat we dit bijtgedrag moeten negeren, hem moeten laten wanneer hij bijt en hem wel moeten prijzen voor goed gedrag.
Kan dit te maken hebben met de puberteit? Of is het tijdelijk?
Want nu lijkt het een heel agressieve parkiet.
Yuki bijt ook veel in speeltjes kooi en in de tralies van de kooi zelf. Zelfs Dexter probeert hij vaak te pikken.
We hebben beide vogels nog niet uit de kooi gelaten. Ze zijn trouwens ook niet gekortwiekt.






josva

Ja het heeft te maken met pikorde en wat de meeste geen rekening mee houden is dat jij ook in deze pikorde valt.

vandaar dat je gebeten word.

flyhigh

Wat kan je daar dan het beste tegen doen? Of hoe moet je daar mee omgaan? Ik ben ook nog niet zo'n expert op het gebied van parkietjes maar herken het probleem wel.

YukiDexter

^ Precies.
Ik zou ook graag willen weten hoe je het beste met bijten om kan gaan. Iemand ideeën? Hoe kan ik het hem het beste afleren? Hoe leer ik hem dat het niet oké is?